دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 19:31

پزشکیان برنامه‌های خود را در بیانیه‌ای اعلام کرد

پزشکیان برنامه‌های خود را در بیانیه‌ای اعلام کرد
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران، برنامه‌ها و راهبردهای خود را اعلام کرد.
کد خبر : 916810

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران نوشت:

ملت شریف ایران

از هر ناحیه، مذهب، دین و زبان

اینجانب به عنوان یکی از فرزندان ملت تاریخی و بزرگ ایران خود را در معرض رای شما ملت بزرگ ایران قرار داده ام تا در صورت همراهی و انتخاب و رأی ارزشمند شما ایرانیان بتوانم به عنوان خدمتگزار و امانت دار امید و رأی تان در ساختن ایران بزرگ گام بردارم.بر همین اساس با شما عهد می بندم که در صورت انتخاب توسط شما همه توان و وقت و زندگی‌ام را صرف ساختن و آبادانی و عمران و پیشرفت ایران عزیز کنم. ایران میراث تمدنی و فرهنگی و سیاسی و سرزمینی ارزشمند و گرانقدر و عزیزی است که از چند هزار سال قبل سهمی قابل توجه در برساختن تمدن و فرهنگ بشری ایفا کرده و در جای جای این سرزمین اهورایی نشانه های فراوانی از تمدن چند هزارساله ایرانیان است.

امروز ایران ما یعنی آن سرزمین و فرهنگ و تمدن تاریخی که نیاکان به عنوان میراثی ارزنده به ارث گذاشته‌اند با چالش‌ها و مسائل بزرگ و گره‌های پیچیده‌ای در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی و فرهنگی و اجتماعی دست به گریبان است و گشودن این گره‌ها و حل و فصل مسائل پیش روی کشور جز با همراهی و مشارکت تک‌تک شهروندان ایران زمین میسر نیست.

واقعیت این است که ارکان سازنده فرهنگ و تمدن ایران زمین که امروز به عنوان اقوام ایرانی و به تعبیری «تار و پود» هویت این کشور نام می‌بریم، دیر زمانی است به علل و دلایلی از اقسام نابرابری‌ها و فقدان عدالت اقتصادی و اجتماعی و نظام اداری در رنج است و هر چند پس از انقلاب اسلامی بویژه در دوره اصلاحات گام‌های خوبی در جهت رفع محرومیت از این مناطق برداشته شده، اما سیطره ساختار نامعقول و غیرقاعده‌مند از یک سو و بودجه‌ریزی‌های غلط و تجویز نسخه‌ها و راهبردهای مقطعی و شعاری از سوی دیگر به گسترش و تعمیق این نابرابری‌های تلخ انجامید که در این میان سیمای مناطق مرزی کشور را بی شتر متاثر نموده است.

پیشنهاد و راهکار مشخص ما در جبران کاستی‌ها و محرومیت‌های تاریخی و مزمن در این نواحی رویکرد «تبعیض مثبت» و تمرکز برنامه‌ها و منابع برای پیشرفت و آبادانی نقاطی است که به شکلی شایسته مورد توجه برنامه‌ریزان قرار نگرفته است و متاسفانه به محرومیت این «شهر یاران و خاک مهربانان» از توسعه متوازن و همه جانبه انجامیده است.

اگر این کاستی‌ها و بخشی‌نگری‌ها و فقدان نگاه ملی را در حوزه فرهنگی و مذهبی نیز تعمیم دهیم؛ حساسیت‌ها و ضرورت‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. بنده از اینکه رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در «وحدت کلمه» و تلاش برای «انسجام ملی» و تقویت برادری بعضاً در نزاع‌های بی‌حاصل و دشمن‌پسند مذهبی و اعتقادی کم‌رنگ می‌شود؛ حسرت و تأسف می‌خورم و تأمل در فرصت‌هایی که این وضعیت ناخوشایند از این دیار می‌ستاند و نیز از درخشش و زیبایی و رنگین‌کمان زیبایش می‌کاهد همواره از دغدغه‌هایم بوده است.

از این که شخصیت‌های ترکمن، کرد، بلوچ و تلاش به علت تمایز مذهبی از جایگاه مناسب و در شأن یک ایرانی محروم می‌شوند؛ سخت متأثر می‌شوم؛ به ویژه وقتی که به یاد می‌آورم صف اول آفرینشگران فرهنگی و تمدنی ایران عزیز همین مردمانی هستند که در نگاه برخی از عناصر بی‌توجه به آیین‌های ملی و دینی بعضاً از حقوق اساسی‌شان محروم می‌شوند.

بنده شایستگانی از اهل سنت می‌شناسم که علی‌رغم کاربلدی و شایستگی صرفا به واسطه ذهنیت بسته برخی از افراد و سیستم‌های معیوب از مناصب و جایگاه‌های مناسب برخوردار نیستند.

آنان نمی‌دانند که ایران بدون فرهنگ و هویت کردی مهم‌ترین عنصر متشکله‌اش را از دست می‌دهد و به نقصانی جبران‌ناپذیر دچار می‌شود چنانکه آذری‌های غیور و آزادی‌خواه و احیاکننده مشروطیت و بلوچ و سیستانی‌های دلاور و شجاع و صمیمی و هم‌وطنان مؤمن و سخت‌کوش ارمنی و آشوری و زرتشتی‌های نیک‌پندار و درست کردار و مندایی‌های پاک نهاد و کلیمی‌های عزیز و عرب‌های رشید و غیور و بختیاری و لرهای دشمن‌ستیز و ترکمنان زیبا اندیش و میهن دوست و یارسانان پاسبانان و وارثان‌اندیشه‌های کهن و قشقایی‌های ایران دوست و ده‌ها تیره ایرانی که اهتزاز پرچم ایران و انسجام ملی مرهون تلاشها و رشادتهای آنان است.

موسیقی ایرانی شاهد زنده و گویای چنین واقعیتی مهم و درس‌آموز است؛ وجود دستگاه‌ها و گوشه‌هایی مانند عراق (عراق عجم)، عرب، آذربایجانی، شوشتری، بیات‌های کرد، ترک یا زند و دیلمان، دشتی، زابل، ترکمن، مسیحی، نیشابور، افشاری، بختیاری، طوسی، نیریز و ... نشان از در هم تنیدگی زبانی و هنری و ذوقی مردم ایران زمین است که اگر چنین نبود زبان فارسی به ا ین شیرینی و سرزندگی نمی‌بود؛ زبان شناسان معتقدند که در شکل‌گیری این زبان شیوای جهانی همه نقاط و گویشوران ایرانی از قطران تبریزی نظامی گنجوی وجلال‌الدین بلخی تا شهریار شعر ایرانی تا مستوره اردلان کردستانی و پژمان بختیاری و طالب آملی و حافظ و سعدی شیرازی و هزاران ادیب و سخنور تاریخ ادب فارسی نقش داشتند تا آنجا که به حق می‌توان ادعا کرد اگر گویش‌های محلی و منطقه‌ای ایران نمی‌بودند زبان فارسی نیز از ظرفیت کنونی برخوردار نمی‌شد و چنین شیرینی و حلاوتی نمی‌داشت.

بر این باورم که تمام بسترها و زمینه‌ها برای ترمیم جایگاه اقوام ایرانی آنگونه که شایسته آن هستند، فراهم است. قدری اعتماد صداقت و جدیت و تدبیر می‌خواهد تا سربازان مرزهای ایران زمین مدیران و مجریان سیاست‌های درست اقتصادی و مرزی شوند.

امیدوارم در تعامل میان نخبگان و مردم در اقصی نقاط ایران زمین، شاهد عملی شدن چشم اندازهای ذیل باشیم که دست‌یابی به آن‌ها جز با همت آحاد ملت بزرگ ایران ممکن نیست:

۱. نگرش فرصت گرایانه به حوزه اقوام و مذاهب و تلاش حداکثری در ارتقای عدالت اجتماعی و جایگاه شهروندی آنان

۲. توجه به همه‌ی ایرانیان بر اساس حقوق شهروندی وشایستگی های حرفه ایی نه برمبنای تفاوت‌های زبانی و مذهبی

۳. تقویت ارتباط میان آحاد مردم ایران از اقوام و مذاهب مختلف از طریق گفت‌وگوهای فرهنگی و هنری و ...

۴. توسعه متوازن چهار گوشه این دیار و تلاش در جهت محرومیت زدایی از طری ق تقویت زیرساختها و سرمایه گذاری‌های دولتی و تشویق بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری در مناطق مذکور به گونه‌ای که در یک دوره چهار ساله ضریب درآمد و امنیت و رفاه و توسعه در مرز و نقاط دور از مرکز به بالاترین رتبه ارتقاء یابد

۵. تنظیم سی است های مرزی از طریق مشارکت مرزنشی نان و نخبگان محلی و روسای طوایف و نهادها و نخبگان منطقه‌ای

۶. ساماندهی اقتصاد مرزی و حل ریشه‌ای مسأله کولبران و سوختبران و تبادلت مرزی از طریق پیشنهاد و مشارکت اصناف و نخبگان منطقه ای با لحاظ تقویت اقتصاد ملی و محلی

۷. تقویت و پاسداشت سنت های فرهنگی و زبانی و آیینی اقوام با استفاده از ظرفیت های قانون اساسی

۸. حرکت در مسیر عدالت اجتماعی و استخدامی و مدیریتی به ویژه در موضوع مدیریت نخبگان شایسته مناطق قومی و مذهبی و استفاده از نخبگان اهل سنت در هیأت دولت و استانداران

۹. ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی بوی‌ژه مناطقی که در گذشته کمتر مورد توجه بوده‌اند

۱۰. برنامه ریزی با رویکرد تبع یض مثبت به نفع توسعه مناطق کمتر برخوردار در سطح کشور

۱۱. تقویت ساختارهای مناسب در حوزه اقوام و مذاهب با هدف توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته قومی و مذهبی و تقویت نگاه توسعه‌ای به جای نگاه امنیتی و تهدید محور در حوزه اقوام و مذاهب به امید ایران سربلند و سرفراز با مشارکت همه ایرانیان

خاک پای ملت ایران؛ مسعود پزشکیان

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته