دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1403 - 17:01

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره ۴ عامل مرگ‌های زودرس/ توافق‌های تجاری سلامت عمومی را در نظر بگیرند

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره ۴ عامل مرگ‌های زودرس  توافق‌های تجاری سلامت عمومی را در نظر بگیرند
سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرد که صنایع بزرگ با استفاده از روش‌های بازاریابی «گمراه‌کننده» منجر به بروز بیماری‌های ناخوشایند و مرگ‌های زودرس در بین مردم می‌شوند.
کد خبر : 916789

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، طبق تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت، تنباکو، سوخت‌های فسیلی، غذاهای فوق فرآوری شده و الکل مسئول مرگ روزانه بیش از هزاران نفر در جهان هستند. به طور کلی، شرکت‌های فعال در این چهار صنعت سالیانه باعث مرگ ۲.۷ میلیون نفر در اروپا می‌شوند که حدود یک چهارم (۲۴.۵ درصد) از کل مرگ و میرها است.

یافته‌های تازه این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد، حمله بی‌سابقه‌ای است به آسیب عظیمی که شرکت‌های بزرگ و محصولات آن‌ها بر سلامت انسان وارد می‌کنند. این گزارش توضیح می‌دهد که «صنایع بزرگ» چگونه از روش‌های آشکار و پنهان برای افزایش سود خود از طریق به تأخیر انداختن و از بین بردن سیاست‌های ملی برای بهبود سلامت جامعه استفاده می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت آورده است که «چند شرکت بزرگ چندملیتی... که نفوذ قابل توجهی در بسترهای سیاسی و قانونی دارند بر خلاف مقرراتی عمل می‌کنند که به نفع عموم است چرا که بر حاشیه سود آنها تأثیر خواهد گذاشت.»

دکتر هانس کلوگ، مدیر حوزه منطقه‌ای اروپا در سازمان جهانی بهداشت گفت: «تاکتیک‌های بخش صنعتی شامل بهره‌کشی از افراد آسیب‌پذیر از طریق راهبردهای بازاریابی هدفمند، گمراه کردن مصرف‌کنندگان و ارائه ادعاهای نادرست درباره مزایای محصولات یا اعتبار زیست‌محیطی آن‌ها است.»

تاکتیک‌هایی که توسط «صنایع تجاری بزرگ» به کار گرفته می‌شوند، اقداماتی را برای کاهش مصرف سیگار، الکل و چاقی مفرط که بزرگ‌ترین علل بیماری‌های قابل اجتناب هستند، تضعیف می‌کنند.

پیش از این نیز تحقیقات سال گذشته نشان ‌داده بود که الکل، تنباکو، مواد غذایی و نوشیدنی‌های فرآوری شده و سوخت‌های فسیلی باعث ۱۹ میلیون مرگ در جهان یا ۳۴ درصد از مجموع مرگ‌ها در سال شده بود.

تجزیه و تحلیل سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که همه کشورهای اروپایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در توقف افزایش چاقی مفرط یا کاهش ۳۰ درصدی استعمال دخانیات در بین افراد ۱۵ ساله و بالاتر از مسیر خارج هستند. این ۵۳ کشور اروپایی بیش از هر منطقه دیگری در جهان الکل مصرف می‌کنند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که علیرغم خطرات بهداشتی، تنها تعداد کمی از کشورهای اروپایی استعمال دخانیات را در اماکن عمومی ممنوع کرده‌اند، در حالی که تلاش‌ها برای کاهش جذابیت محصولات مضر از طریق بسته‌بندی ساده، وضع تعرفه مالیاتی بر نوشیدنی‌های الکلی و برچسب‌گذاری مواد غذایی نیز به طور گسترده به اجرا گذاشته نشده است.

آمارهای تکان‌دهنده سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که در اروپا:

  • دخانیات عامل بیش از ۱ میلیون مرگ در سال است که ۱۰ درصد از کل مرگ و میرها در این قاره را تشکیل می‌دهد.
  • همچنین سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار مرگ به دلیل استنشاق سوخت‌های فسیلی (۵ درصد از کل مرگ‌ها) رقم می‌خورد.
  • این در حالی است که نوشیدن الکل باعث بیش از ۴۰۰ هزار مرگ در سال می‌شود.
  • علاوه بر این‌ها، بیش از ۳۵۰ هزار نفر سالانه به دلیل مصرف بیش از حد گوشت‌های فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و شور جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت از دولت‌های می‌خواهد تا مقررات سخت‌گیرانه‌تری را در مورد نحوه بازاریابی محصولات مضر برای سلامت اعمال کنند. همچنین خواسته شده است تا اقدامات انحصاری و لابی‌گری را محدود کنند و اطمینان حاصل کنند که توافق‌های تجاری و قوانین اقتصادی در وهله اول سلامت عمومی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته