دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1403 - 12:03

آیا دولت انگلیس سقوط می‌کند؟

آیا دولت انگلیس سقوط می‌کند؟
سران حزب محافظه‌کار انگلیس نگران آن هستند که به‌واسطه اصرار برای بقا در رأس معادلات قدرت، با شکست سنگینی در انتخابات زودهنگام مواجه شوند و قدرت احیای خود را حتی تا بیش از یک دهه از دست بدهند.
کد خبر : 916773

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس پس از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، نسبت به دو موضوع نگرانی جدی دارد: یکی کاهش شدید محبوبیت حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها و دیگری، خروج بسیاری از نمایندگان این حزب از رقابت‌های انتخاباتی و پذیرش شکست زودهنگام توسط آنها. سوناک تأکید دارد که چاره‌ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد، زیرا برخی مؤلفه‌های اقتصادی طی دو ماه اخیر رشد داشته و اگر قرار باشد شهروندان انگلیسی به حزب متبوع وی اقبالی داشته باشند، زمان آن الان است! بااین‌حال نظرسنجی‌های صورت گرفته در انگلیس بیانگر آن است که حزب محافظه‌کار اقبال بسیار اندکی جهت بقا در هرم قدرت دارد.

در این میان، الگوی رفتار نمایندگان محافظه‌کار نیز قابل‌توجه است. ریشی سوناک و حزب محافظه‌کار با بحران خروج گسترده نمایندگان پارلمانی خود پیش از انتخابات زودرس مواجه شده‌اند و تعداد محافظه‌کارانی که در حال کناره‌گیری از قدرت هستند حتی از میزان نمایندگان این حزب پیش از شکست بزرگ این حزب در سال ۱۹۹۷ نیز بیشتر شده است.

تعداد نمایندگان محافظه‌کار پارلمان که در انتخابات بعدی شرکت نخواهند کرد، به ۷۸ نفر رسیده است که بیش از ۷۲ نفری است که در انتخابات سال ۱۹۹۷ رقم خورده بود. همین مسئله نشان‌دهنده جدی بودن بحران و عمق آن در انگلیس است. کار به‌جایی رسیده که حتی برخی رهبران حزب محافظه‌کار نیز به سوناک توصیه کرده‌اند شکست را هر چه سریع‌تر پذیرفته و صرفاً زمینه را برای انتقال قدرت به حزب کارگر آماده سازد.

سران حزب محافظه‌کار نگران آن هستند که به‌واسطه اصرار بر بقا در رأس معادلات قدرت، با شکست سنگین‌تری در انتخابات مواجه شوند و قدرت احیای خود را حتی تا بیش از یک دهه از دست بدهند. این حزب، بیش از یک دهه است که قدرت را در انگلیس در دست دارد، اما به نظر می‌رسد این معادله در آینده‌ای نزدیک برعکس خواهد شد.

منازعات درونی حزب محافظه‌کار انگلیس، زنگ خطر را برای موجودیت این حزب به صدا درآورده است. اعضای محافظه‌کار پارلمان بریتانیا گفته‌اند که تعداد زیادی از همکاران آنها تصمیم به کناره‌گیری از انتخابات گرفته‌اند چراکه بعید می‌دانند حزب در انتخابات پیروز شود و بسیاری از آنها از درگیری‌های داخلی و دوقطبی شدن در پارلمان خسته شده بودند.

تقریباً همه نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که سوناک در انتخابات شکست می‌خورد و حزب کارگر حدود ۲۰ درصد از حزب محافظه‌کار پیش است.

پر کردن شکاف جاری در نظرسنجی‌ها، کاملاً بعید است و حزب کارگر خود را برای یک پیروزی ساده و بدون دردسر در انتخابات سرتاسری پیش رو آماده می‌سازد. در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۷ تنها ۱۲ نماینده حزب محافظه‌کار از سمت خود کنار رفتند. این عدد در سال ۲۰۱۹ بیشتر شد و به ۳۲ نماینده حزب رسید.

اما اکنون شاهد افزایش تصاعدی نمایندگانی هستیم که شکست را پذیرفته و خواستار قرار گرفتن در موضع اپوزیسیون دولت آینده هستند. در چنین معادله‌ای ریشی سوناک نماد شکست و ناکامی حزب محافظه‌کار به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته