دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس خانه صنعت و معدن تهران تاکید کرد:

ضرورت دانش‌بنیانی شدن صنعت نان

ضرورت دانش‌بنیانی شدن صنعت نان
رئیس خانه صنعت و معدن تهران با تاکید بر ضرورت دانش‌بنیان شدن صنایع گفت: انتظار می‌رود در دانشگاه‌های کشورمان به صنعتی سازی تولید نان توجه شود و واحد‌های آموزشی و رشته‌های دانشگاهی خاص این‌حوزه در نظر گرفته شود، چون با توجه به اینکه درصدزیادی از ریز مغذی‌های ما از نان تامین می‌شود بنابراین باید رعایت کنیم که حتما سلامت محور باشد و آموزش‌های لازم در این صنعت داده شود.
کد خبر : 916553

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛  سید محمد مرتضوی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در نشست خبری با توجه به اهمیت ورود تکنولوژی به صنایع مختلف اظهار داشت: تقریبا در تمام کشور‌های دنیا یک اتفاق جدیدی افتاده و آن این است که هتل ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی این امکان برایشان به وجود آمده که با تجهیزات خیلی کوچکتری بتوانند نان و شیرینی‌های دلخواه خودشان را تولید کنند.

وی افزود: در گذشته این امکان از نظر تکنولوژیکی ایجاد نمی‌شد ولی بتدریج با به وجود آمدن تکنولوژی‌های مدرن در ایران، پدیده‌ای به نام کافه نان ایجاد شد.

رئیس خانه صنعت و معدن تهران افزود: یک نانوایی سنتی که به عنوان مثال درآمد ماهیانه ۷۰ میلیونی دارد اگر وارد فضای کافه نان شود درآمدش می‌تواند به چندین برابر افزایش یابد.

مرتضوی گفت: تکنولوژی‌های نو و جدید توانسته در فضای کارگاهی کوچکتری این امکان را به وجود بیاورد که موسسات، کافی شاپ ها، هتل‌ها بتوانند علامت و امضای خود را داشته باشند و این فرآیند مبارکی است و اتفاق جدیدی است که ما در عصری قرار گرفتیم که امضای مورد علاقه خودمان را در شیرینی و نان داشته باشیم و اگر به اکثر پاساژ‌های بزرگ تهران بروید می‌بینید که آنها در طبقه همکف خود شیرینی و نان مخصوص خود را ارائه می‌دهند.

به گفته وی؛ انتظار می‌رود در دانشگاه‌های کشورمان به صنعتی سازی تولید نان توجه شود و واحد‌های آموزشی و رشته‌های دانشگاهی خاص این‌حوزه در نظر گرفته شود، چون با توجه به اینکه درصدزیادی از ریز مغذی‌های ما از نان تامین می‌شود بنابراین باید رعایت کنیم که حتما سلامت محور باشد و آموزش‌های لازم در این صنعت داده شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با صنعت بیکری در نانوایی ها 

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیم حجیم تهران بزرگ با بیان اینکه صنعت بیکری از جمله صنایع مهم و اشتغال‌زای کشورمان است گفت: در سال ۱۴۰۳ که به عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شده است، توسعه این صنعت و ایجاد اشتغال برای فعالان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: از نظر صنعت بیکری، این کار به افزایش تقاضا برای نان و شیرینی‌های باکیفیت و تازه می‌انجامد. این امر به نوبه خود منجر به افزایش تولید، فروش و سودآوری واحد‌های بیکری می‌شود. همچنین، با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این صنعت، به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند.

کرمی ادامه داد: از نظر مشتریان، دسترسی به نان و شیرینی‌های تازه و باکیفیت در کافی شاپ‌ها و سایر واحد‌های هورکا، تجربه لذت‌بخش‌تری را برای آنها رقم خواهد زد. این امر می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان و وفاداری آنها به این واحد‌ها منجر شود. از نظر واحد‌های هورکا، تجهیز به بیکری می‌تواند به آنها در ارائه خدمات متمایزتر به مشتریان و افزایش درآمدشان کمک کند.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیم حجیم تهران اظهار کرد: همچنین، با پخت نان و شیرینی در محل، می‌توانند از ضایعات نان و شیرینی بکاهند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. در مجموع، تجهیز کافی شاپ‌ها و سایر واحد‌ها به بیکری، یک اقدام برد-برد برای همه طرف‌های ذینفع می‌باشد. این کار به نفع صنعت بیکری، مشتریان و خود واحد‌های هورکا خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از همه فعالان صنعت بیکری، کافی شاپ‌ها و سایر واحد‌های هورکا دعوت می‌کنم که در این کمپین شرکت کنند و برای ارتقای کیفیت نان و شیرینی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان تلاش کنند. همچنین، از مسئولین ذیربط تقاضا دارم که از این کمپین حمایت کرده و برای ترویج و توسعه آن اقدام کنند.

۹۰ هزار نانوایی در ایران نیاز به تجهیز است

همچنین مرشدی، یکی از صنعتگران حوزه بیکری در این زمینه با بیان اینکه طبیعتا تجهیز کافی شاپ ها، رستوران‌ها و هتل‌ها به بیکری از جهات مختلف اثربخش است گفت: با تجهیز و رسیدن به بیکری مردم می‌توانند از نان‌های تازه و مغذی و سالم بهره‌مند شده از طرفی اشتغال زایی زیادی نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف نان در کشور ما زیاد است گفت: می‌توان گفت کشور عزیزمان، یکی از پرمصرف‌ترین کشور‌ها در مصرف نان است و حدود ۹۰ هزار نانوایی در ایران وجود دارد و شاهد گردش مالی زیادی در این صنعت هستیم.

مرشدی با بیان اینکه بدون شک این صنعت به دلیل مصرف بالای آن، ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد گفت: حدود ۵۰ سال است که در بخش ماشین آلات حوزه بیکری فعالیت دارم و باید به نکته مهم اشاره کنم که علیرغم مصرف سرانه بالای نان در کشور و اهمیت این صنعت ولی از لحاظ آموزشی، اقدامات و فعالیت‌های رضایت بخشی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت دانش بنیان شدن این صنعت و اهمیت آن در جایگاه سلامت و اقتصادی مردم گفت: ضرورت دارد در دانشگاه‌های کشورمان به این صنعت توجه بیشتر شود و واحد‌های آموزشی و رشته‌های دانشگاهی خاص این‌حوزه در نظر گرفته شود، چون با توجه به اینکه درصدزیادی از ریز مغذی‌های ما از نان تامین می‌شود بنابراین باید رعایت کنیم که حتما سلامت محور باشد و آموزش‌های لازم در این صنعت داده شود.

لزوم توجه به کیفیت نان 

همچنین حسین جوانشیر یکی دیگر از صنعتگران در حوزه صنعت بیکری گفت: از آنجایی که نان، قوت غالب مردم بوده و در سفره همه ایرانیان وجود دارد، طبیعتا توجه به کیفیت نان بسیار مهم است، چون با سلامت مردم سروکار دارد.

وی افزود: برای تولید نان خوب، مواد اولیه و ماشین آلات مناسب و دانش فنی مورد نیاز است که خداراشکر همه اینها در کشور ما موجود است و کافه بیکری‌های متعددی فعالیت می‌کنند و سطح کیفی نان در کشور افزایش یافته و قطعا این موضوع در سلامت مردم تاثیر گذار است.

جوانشیر افزود: آمار بسیاری از بیماری‌هایی که به دلیل مصرف برخی نان‌ها وجود دارد از قبیل بیماری‌های روده و معده با مصرف نان‌های با تخمیر کامل و مغذی کم می‌شود و قطعا در سلامتی مردم خیلی تاثیر خواهد داشت.

۴۳ درصد از کالری مورد نیاز مردم شهر نشین از نان تامین می‌شود

مهدی خان محمدی یکی دیگر از فعالان صنعت بیکری و نانوایی نیز در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه اصلی‌ترین و مهمترین پارامتر و استفاده از مواد اولیه تازه می‌باشد، نقش و اهمیت نان به‌عنوان یک ماده اولیه و محصول نهایی دو چندان است.

وی افزود: نان به عنوان تامین کننده قسمت عمده‌ای از کالری ها، ویتامین ها، پروتئین‌ها و دیگر مواد مورد نیاز بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. می‌توان گفت:۴۳ درصد از کالری مورد نیاز مردم شهر نشین و ۵۶ درصد از کالری مورد نیاز خانواده‌های روستایی از طریق نان به دست می‌آید.

خان محمدی اظهار کرد:تهیه و تولید نان سالم و بهداشتی ارتباط مستقیمی با سلامتی افراد جامعه خواهد داشت. چنانچه بتوان در رستوران‌ها، هتل‌ها و کافه‌ها نان را به صورت روزانه و تازه تولید کرد، علاوه بر اشتغالزایی، تازگی نان قطعا باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه نان صنعتی، نانی سالم، غنی و عاری از آلودگی و مواد افزودنی غیر مجاز می‌باشد، قطعا این اقدام کمک شایانی به سلامت جامعه خواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ ششمین نمایشگاه‌های تخصصی غذا و نوشیدنی از تاریخ ۱۰ لغایت ۱۳ مردادماه سال جاری در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب با حضور فعالان این صنعت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته