دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 15:54
تأخیر یا تعلیق؟

ایران و روسیه: مصمم به نهایی کردن توافق راهبردی هستیم

ایران و روسیه: مصمم به نهایی کردن توافق راهبردی هستیم
سفیر ایران در مسکو می‌گوید که «تعلیق توافق راهبردی با روسیه» خبر موثقی نیست حال‌آنکه مقام‌های مسکو هم به‌ نوبه خود می‌گویند روال کار ادامه دارد و آنها به انعقاد توافق‌نامه متعهد هستند.
کد خبر : 916529

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ضمیر کابلوف» مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه در گفتگو با «ریانووستی» با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوایی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویداد‌های اخیر مرتبط نیست، چراکه تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.

این دیپلمات روس افزود: روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است، اما تردید ندارم که این کار نهایی خواهد شد.

کابلوف اضافه کرد که پس از نهایی شدن متن، رهبران دو کشور در خصوص زمان و مکان امضای توافق‌نامه تصمیم خواهند گرفت.

به نوشته ریانووستی، کار بر روی یک توافق بزرگ جدید بین روسیه و ایران سپتامبر ۲۰۲۲ زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند گفتگو کردند، مشخص شد.

ضمیر کابلوف پیش‌تر در ماه میلادی می‌نیز گفته بود که توافقنامه به‌روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران به دلیل اصلاحات طرف ایرانی در حال طی مراحل تصویب جدید است و هنوز تاریخی برای امضای آن تعیین نشده است.

هم‌زمان، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره روند ادامه کار بر روی قرارداد جامع همکاری‌های ایران و روسیه گفت: «درمجموع کار در جریان است. اما طبیعتاً با توجه به وضعیت موجود در تهران و آماده‌سازی انتخابات ریاست جمهوری، بدیهی است که زمان‌بندی این کار اندکی به تأخیر خواهد افتاد.»

سخنگوی کرملین تأکید کرد: ممکن است روند کار به دلیل آماده‌سازی انتخابات ریاست جمهوری و تغییر مقامات در دولت ایران - درصورتی‌که چنین تغییراتی وجود داشته باشد – دچار تأخیر شود، اما درمجموع این موضوع تغییری در اصل داستان ایجاد نمی‌کند.

پسکوف تأکید کرد: قصد داریم روابط خود را با ایران بیشتر توسعه بخشیده و بر همین اساس چارچوب حقوقی بین دو کشور را ارتقا دهیم.

از سوی دیگر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد که متن توافقنامه جدید همکاری جامع با ایران به‌طور کامل موردتوافق قرار گرفته است.

 وی افزود: روسیه به انعقاد توافقنامه همکاری با ایران متعهد است و آماده است به‌محض حل‌وفصل مسائل رویه‌ای از سوی تهران این کار را انجام دهد.

هم‌زمان، «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به اخبار منتشرشده درباره توافقنامه راهبردی ایران و روسیه واکنش نشان داد و ضمن تکذیب مطالب منتشرشده که مدعی شده‌اند ایران این توافقنامه را تعلیق کرده است، گفت که روند نهایی شدن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه بر اساس برنامه در حال انجام است.

وی دراین‌باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آنچه به‌عنوان تعلیق توافقنامه اجرایی همکاری دو کشور در رسانه‌ها ذکرشده است نادرست و نتیجه ترجمه غیردقیق اظهارات مقام‌های روسی است.
کاظم جلالی همچنین در گفت‌وگویی دراین‌باره عنوان کرد: دو سال است بر روی این موافقت‌نامه در حال کار هستیم و آخرین ورژن متن‌ها باهم ردوبدل می‌شود و آخرین بار دوستان روس این متن را به‌طرف ایرانی دادند.

سفیر ایران بیان کرد: این متن باید با نهاد‌های مختلفی در داخل کشور تنظیم و هماهنگ شود و طبعاً زمان‌بر است. تلاشمان بر این بوده و هست که در سال ۲۰۲۴ این توافقنامه را به امضای مقامات دو کشور برسانیم.

کاظم جلالی اضافه کرد: الان متن در دست ایران است که امیدواریم نهاد‌های مختلف هر چه سریع‌تر جواب بدهند که توافقنامه برای امضا آماده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته