دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 11:13
فرماندار تهران خبر داد؛

تعیین ۳۸۵۰ شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت

تعیین ۳۸۵۰ شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت
فرماندار تهران از آمادگی ۳۸۵۰ شعبه برای اخذ رأی از مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱۲ شعبه سیار خواهند بود.
کد خبر : 916423

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد قیومی معاون استاندار و فرماندار تهران اظهار کرد: شعب سیار اخذ رای همانند سنوات گذشته با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر به نقاط جمعیتی که امکان حضور در پای صندوق‌های اخذ رای در شعب ثابت را ندارند، مراجعه خواهند کرد.

وی یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری، حوزه انتخابیه تهران به صورت مستقل عمل می‌کند و حوزه‌های دیگر نیز به همین شکل مستقل هستند.

فرماندار تهران همچنین درباره روش‌های گزارش تخلفات انتخاباتی و پیگیری آنها توسط مردم گفت: مصادیق تخلفات انتخاباتی در قانون مشخص است و بطور معمول پس از اطلاع‌رسانی به فرمانداری یا بازرسی انتخابات مستقر در فرمانداری، این تخلفات ضمن شناسایی، تذکر لازم به افراد داده می‌شود و تخلف امحا شده و از بین می‌رود.

وی ادامه داد: در صورتی که تبلیغ به صورت غیرمتعارف باشد و یا در جایی که نباید تبلیغ می‌شده و این تبلیغ انجام شده، به طور حتم ساز و کاری برای آن تعریف شده و این نوع تبلیغ هم امحا می‌شود.

قیومی اضافه کرد: در صورتی که ستاد انتخاباتی به تخلف اصرار داشته باشد و بخواهد مسیر خود را ادامه دهد در این صورت قانون برای آن ستاد یک فرایند دیگری را در نظر گرفته است که از طریق قانون پیگیری خواهد شد.

ستاد انتخابات کشور روز 20 خرداد ماه جاری به طور رسمی اسامی شش نامزد انتخابات را که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته اند، اعلام کرد و تبلیغات انتخاباتی در سراسر کشور آغاز شده و تا روز هفتم تیرماه ادامه خواهد یافت.

براساس برنامه زمان بندی ابلاغ شده از سوی ستاد انتخابات کشور روز جمعه هشتم تیرماه امسال انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در سراسر ایران اسلامی برگزار می شود.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند.

محسن اسلامی اعلام کرد در قانون انتخابات ریاست جمهوری که توسط مجلس یازدهم آن هم در آخرین روز کاری مصوب شد، یک مصوبه‌ای تغییر پیدا کرد و آن مصوبه این بود که عبارت «مدارک هویتی شناسنامه و کارت ملی» به عبارت «مدارک هویتی شناسنامه یا کارت ملی» تغییر پیدا کرد.

در این موقعیت دستگاه احراز مشخص می‌کند فردی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند قبلا رای داده است یا خیر. در آن صورت ضرب مهر از شناسنامه برداشته می‌شود به جهت اینکه فرد رای دهنده می‌تواند با شناسنامه و کارت ملی رای دهد.

در قانون انتخابات مجلس ۵ مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و گواهی‌نامه وجود داشت. اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری در ماده ۱۹ با اصلاحیه‌ای که انجام شده فقط دو مدرک هویتی شناسنامه یا کارت ملی نیاز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته