دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1403 - 10:35

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟
در رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۲۴ که از جمعه آینده در آلمان آغاز می‌شود، جوان‌ترین و مسن‌ترین مربیانش «یولیان ناگلسمان» و «رالف رانگنیک» هستند و  به قهرمانش حدود ۲۹ میلیون یورو پاداش تعلق می‌گیرد، فوتبال ایران و آسیا هم با لژیونر سهم دارد.
کد خبر : 916370

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ رقابت‌های باشگاهی اروپا با هیجان بسیار به پایان رسید. نقطه پایانی این رقابت‌ها، فینال لیگ قهرمانان بود که شنبه هفته قبل در ورزشگاه ومبلی انجام شد. در این استادیوم رئال مادرید با برد ۲ بر صفر مقابل بروسیادورتموند به مقام نخست رسید و مراسم قهرمانی هم برپاکرد. فردای آن روز بود که اغلب رسانه‌های قاره سبز گزارش کردند با برپایی این جشن، پرونده یک فصل فوتبالی بسته شد.

اما اگر کمی دقت کرده و ریزبین باشیم، متوجه خواهیم شد هنوز به طور کامل پرونده فصل فوتبالی قاره بسته نشده، زیرا قراراست از جمعه آینده (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) به مدت یک ماه رقابت‌های جام ملت‌های اروپا موسوم به یورو ۲۰۲۴ در کشور آلمان برگزارشوند تا محبوب‌ترین ورزش جهان، جشن دیگری ببیند.

از آنجایی که رقابت‌های «یورو» همواره به عنوان مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا بعد از رقابت‌های جام جهانی محسوب می‌شوند و حتی به آن به چشم یک «مینی ورلدکاپ» نگاه می‌شود، به خاطر اهمیت بالای مسابقات، در این گزارش نگاهی به رویداد مهم در پیش می‌اندازیم. اما قبل از بررسی نکات مختلف اجازه دهید از حالا بگوییم در این «جام جهانی کوچک» حتی ایران و آسیا نیز سهم دارد!

هفدهمین دوره در مهد فناوری

جام ملت‌های ۲۰۲۴ در واقع هفدهمین دوره این رقابت‌ها به حساب می‌آید که قرار است در ۱۰ شهر ژرمن‌ها به مدت ۳۰ روز برگزار شود. قبل از آنکه سرزمین «نظم و ترتیب و در عین حال فناوری» خود را مهیای چنین تورنمنت با اهمیتی کند، سربلند از پروسه «انتخاب میزبانی» در سال ۲۰۱۸ بیرون آمد. در واقع برای میزبانی این دوره دو کشور آلمان و ترکیه در اوایل مارس ۲۰۱۷ ثبت نام کردند که در سپتامبر ۲۰۱۸ در پایان مراسم انتخاب در نیون سوئیس، آلمان‌ها با کسب ۱۲ رای در مقابل ۴ رای ترکیه و یک رای ممتنع برای این منظور برگزیده شدند.

بعد طبق اصول یوفا، تیم ملی کشور میزبان، بدون حضور در رقابت‌های انتخابی به عنوان تیم حاضر در جام معرفی شد، اما ۶۸ تیم ملی عضو یوفا با قرعه کشی در گروه‌های انتخابی قرارگرفتند تا ۲۳ تیم راه یافته به مرحله نهایی را معرفی کنند. به این ترتیب ۲۴ تیم خوش اقبال در ۶ گروه ۴ تیمی طبق قرعه اینچنین قرارگرفتند:

-گروه A: آلمان، اسکاتلند، مجارستان، سوئیس
-گروه B: اسپانیا، کرواسی، ایتالیا، آلبانی
-گروه C: اسلوونی، دانمارک، صربستان، انگلیس
-گروه D: لهستان، هلند، اتریش، فرانسه
-گروه E: بلژیک، اسلواکی، رومانی، اوکراین
-گروه F: ترکیه، گرجستان، پرتغال، چک 

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

شهر‌های میزبان

طبق تصمیم کمیته سازماندهی رقابت‌ها که ریاستش برعهده «فیلیپ لام»، کاپیتان تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ است، ۱۰ شهر هامبورگ، برلین، لایپزیگ، گلزن کرشن، دورتموند، دوسلدورف، کلن، فرانکفورت، اشتوتگارت و مونیخ با ورزشگاه‌های پیشرفته و با گنجایش بالا به شرح زیر مسئولیت میزبانی از بازی‌ها را برعهده گرفته‌اند:

-هامبورگ با ورزشگاه فولکس پارک با گنجایش ۵۰ هزار تماشاگر 
-برلین با المپیااشتادیون (ورزشگاه المپیک) با گنجایش ۷۴۴۶۱ 
-مونیخ: با آلیانس آرنا با گنجایش ۷۰۰۷۶ تماشاگر
-دورتموند با زیگنال ایدونا پارک با گنجایش ۸۱۹۰۰ تماشاگر
-اشتوتگارت با ورزشگاه ام‌ها پ آرنا به گنجایش ۵۴۶۹۷ تماشاگر
-لایپزیگ با ورزشگاه رد بول آرنا به گنجایش ۵۰ هزار تماشاگر
-گلزن کرشن با ورزشگاه فلتینس آرنا با گنجایش ۶۲۲۷۱ تماشاگر
-دوسلدورف با ورزشگاه دوسلدورف آرنا با گنجایش ۵۴۶۰۰ تماشاگر
-کلن با ورزشگاه راین انرگی به گنجایش ۴۹۸۲۷ تماشاگر
-فرانکفورت با ورزشگاه دویچه بانک پارک با گنجایش ۵۱۵۰۰ تماشاگر

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

تجربه تکراری برای ژرمن‌ها

در جامی که روز جمعه با دیدار افتتاحیه آلمان و اسکاتلند در ورزشگاه آلیانس آرنا شهر مونیخ آغاز می‌شود و پیکار نهایی اش یک ماه بعد در برلین انجام خواهد شد، این برای دومین مرتبه در تاریخ است که ژرمن‌ها از زمان اتحاد مجدد دو بخش شرقی و غربی، میزبانی بازی‌ها را برعهده می‌گیرند. در واقع آخرین باری که آنها میزبان شدند، به سال ۱۹۸۸ مربوط می‌شود که تیم ملی هلند معروف به لاله‌های نارنجی با درخشش بزرگانی همچون فان باستن، گولیت و ریکارد فاتح بازی‌ها شد.

آلمان و اسپانیا پرافتخارترین تیم‌های جام ملت‌ها

برای این دوره البته میزبان همانند دوره‌های قبلی به عنوان یکی از مدعیان فتح جام به حساب می‌آید. آنها که در کنار اسپانیا با داشتن ۳ مقام قهرمانی جام، به عنوان پرافتخارترین تیم‌ها محسوب می‌شوند، امیدوارند در سایه درخشش بازیکنان و برخورداری از امتیاز میزبانی، چهارمین جام را نیز کسب کنند.

فهرست قهرمانان این تورنمنت به شرح زیر است:
-آلمان ۳ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی
-اسپانیا ۳ قهرمانی، یک نایب قهرمانی
- ایتالیا ۲ مقام قهرمانی، ۲ نایب قهرمانی
- فرانسه ۲ قهرمانی، یک نایب قهرمانی
-روسیه یک مقام قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی
-پرتغال یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی
-چک یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی
-هلند، دانمارک و یونان، هرکدام یک مقام قهرمانی

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

منچسترسیتی و اینتر با بیشترین تعداد نماینده در یورو

براساس آمار موجود تیم‌های منچسترسیتی انگلیس و اینترمیلان ایتالیا با داشتن ۱۳ بازیکن در یورو ۲۰۲۴ بیشترین تعداد نماینده و حضور را در جام دارند. سیتیزن‌ها که تحت هدایت پپ گواردیولا به چهارمین مقام قهرمانی متوالی لیگ برتر دست یافتند، نمایندگانی همچون فیل فودن، جان استونز، کایل واکر، رودری، روبن دیاش، برناردو سیلوا، ژرمی دوکو، کوین دبروینه، ماتئوس نونز، ناتان اکه، جان استونز و متئو کواچیچ را در بازی‌ها دارند.

اینترمیلان نیز با نیکولو باریا، آلساندرو باستونی، مارکوس تورام، فدریکو دی مارکو، بنژامین پاوارد، هاکان کالاهان اوغلو، داوید فراتسی، کریستیان آستلاند، استفن دوری، یان زومر، متئو دارمیان و مارکو آرناتوویچ حاضر است. بعد از این دو تیم پاری سن ژرمن فرانسه، بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا با ۱۲ بازیکن در رده دوم بیشترین تعداد ستاره در جام قراردارند. رتبه سوم نیز به بایرن مونیخ و ار ب لایپزیگ آلمان با ۱۱ بازیکن تعلق دارد.

بزرگان غایب

نگاهی به این اسامی بیندازید: جک گریلیش، مارکوس راشفورد، یولیان برانت، کریم آدیمی، یان ماتسن و ...  این‌ها بازیکنان شاخصی هستند که با وجود کلی آوازه و اعتبار، اما بخت حضور در تورنمنت در پیش را پیدانکردند. ستاره‌های که در رقابت‌های باشگاهی یا تمرینات آماده سازی نتوانستند نظر سرمربی تیم ملی کشور خود را جلب کنند. همینطور چهره‌های که به خاطر مشکلاتی مثل آسیب دیدگی از همراهی بازماندند.  

از این رو رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ همانند جام جهانی چهره‌های نامی و بزرگی را غایب خواهد داشت. روزنامه سان به برخی از این چهره‌های بزرگو غایب اینچنین اشاره کرده است: خاوی، جیمز مدیسن، کریستوفر انکونکو، مایکل اولیسه، موسی دیابی، لوی کول ویل، پائو تورس، ریس جیمز، یان ماتسن، ماتیس تل، سرژ گنابری، فیکایو توموری، ساندرو تونالی، میسون مونت، کریم آدیمی، لئون گورتسکا.

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

اسکاتلند مسن‌ترین تیم جام

تیم ملی اسکاتلند با میانگین سنی ۲۸.۲ مسن‌ترین تیم حاضر در  رقابت‌ها خواهد بود. نکته عجیب در این زمینه حضور آلمان‌ها با میانگین سنی ۲۸.۱ در رده دوم است. تیم لهستان نیز با داشتن میانگین سنی ۲۷.۸ نیز سومین تیم مسن جام خواهد بود.  اما در نقطه مقابل جمهوری چک با میانگین سنی ۲۵.۳ جوان‌ترین تیم بازی هاست که پس از آن ترکیه و انگلیس با میانگین سنی ۲۵.۸ و ۲۶.۱ در پله‌های دوم و سوم قراردارند.

پرسابقه‌ترین تیم جام

از نظر تعداد حضور در جام هیچ تیمی به حد و اندازه‌های آلمان نمی‌رسد. زیرا ژرمن‌ها در تمامی ادوار جام (۱۴ دوره) حضور داشته اند. بعد از آنها اسپانیا با ۱۲ حضور در رده دوم قراردارد. همچنین انگلیس، فرانسه، هلند و ایتالیا هریک ۱۱ حضور در بازی‌ها را تجربه کرده‌اند. اما در نقطه مقابل کمترین میزان حضور در جام به تیم‌های گرجستان و صربستان با یک حضور می‌رسد.

با ارزش‌ترین تیم‌ها

براساس جدولی که سایت  معتبر ترانسفرمارکت ارائه کرده، با ارزش‌ترین تیم مسابقات، انگلیس با ارزش تقریبی یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون یورو خواهد بود. برهمین اساس به طور نسبی هر عضو «سه شیرها» ۵۸.۲۷ میلیون یورو ارزش دارد. فرانسه با ارزش تقریبی ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو و پرتغال با یک میلیارد و ۵۰ میلیون یورو در رده‌های دوم و سوم قرارگرفته‌اند. اما رومانی با ارزش ۹۲.۱۳ میلیون یورویی کل بازیکنانش در آخرین رده جدول این رده‌بندی حاضر است.

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

دانمارک و آلبانی با بیشترین لژیونر

تیم‌های دانمارک و آلبانی صاحب رکورد رکورد عجیبی هستند. چرا که تمام ۲۶ بازیکن آنها در خارج از مرز‌ها به عنوان لژیونر فعالیت دارند.  
در این حال کمترین تعداد لژیونر به تیم ملی انگلیس، مدعی درجه یک قهرمانی این دوره تعلق می‌گیرد که تنها ۷.۷ درصد کادر ستاره هایش خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

رکورد‌های مربیگری برای میزبان

آلمان‌ها هرچند دومین تیم مسن جام به شمار می‌روند، اما در عین حال صاحب دو رکورد جالب سنی دیگر نیز هستند:جوان‌ترین و مسن‌ترین مربیان جام از آلمان می‌آیند! در همین ارتباط می‌توان گفت یولیان ناگلسمان، سرمربی ۳۶ ساله تیم ملی آلمان، کم سن و سال‌ترین مربی حاضر در رقابت‌هاست. سن او حتی از بازیکنانی مثل کریستیانو رونالدو (۳۹) و لوکا مودریچ (۳۸) هم کمتر است.  

بعد از او «دومنیکو تدسکو»، سرمربی آلمانی – ایتالیایی تیم ملی بلژیک با ۳۸ سال سن، دومین مربی جوان بازی‌ها خواهد بود. اما رالف رانگنیک، سرمربی ۶۵ ساله و آلمانی تیم ملی اتریش، مسن‌ترین مربی است که در پیکار‌ها حضور می‌یابد. البته در این زمینه او با لوچیانو اسپالتی، سرمربی تیم ملی ایتالیا همسن و شریک است!

برنده یورو ۲۰۲۴ کیست؟

با توجه به در پیش بودن پیکار‌های مهیج جام ملت‌های اروپا یکی از سئوالات پرتکراری که توسط هواداران و رسانه‌ها مطرح می‌شود، این است که کدام تیم برنده جام خواهد شد؟ به این پرسش سایت آماری اوپتا با ارزیابی دقیق پاسخ داده است. برهمین اساس انگلیس که تنها عنوان قهرمانی‌اش در رقابت‌های بین‌المللی جام جهانی ۱۹۶۶ است، با کسب ۱۹.۹ درصد بیشترین بخت قهرمانی را از دید آمارگران این پرتال دارد. بعد از آن فرانسه با ۱۹.۱ درصد و آلمان میزبان جام با ۱۲.۴ درصد به عنوان شانس‌های دوم و سوم قهرمانی به حساب می‌آیند. همچنین اسپانیا با ۹.۶ درصد و پرتغال با ۹.۲ درصد در رده‌های چهارم و پنجم بیشترین بخت قهرمانی بازی‌ها قرارگرفته‌اند. در این حال کمترین بخت قهرمانی به تیم ملی گرجستان با یک دهم درصد شانس رسیده است.

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

پاداش قهرمانی

همانند مسابقات جام جهانی که تیم‌های راه یافته به مهم‌ترین فستیوال فوتبال دنیا، از نظر مالی سهم می‌برند و از فیفا مبلغی را دریافت می‌کنند، اتحادیه فوتبال اروپا نیز برای مشارکت بیشتر تیم‌ها، آمادگی بالاتر، افزایش هیجان و انگیزه، پاداش‌های را در نظرگرفته که مجموع آن ۳۳۱ میلیون یورو است که به این ترتیب تقسیم می‌شود:
-مبلغ ۹.۲۵ میلیون یورو برای حضور هر تیم در جام 
-پاداش یک میلیون یورویی برای هر برد و پانصدهزار یورویی برای هر تساوی
-مبلغ ۱.۵ میلیون یورو پاداش بابت کسب مجوز صعود به مرحله یک هشتم نهایی
-در نظرگرفتن مبلغ ۲.۵ میلیون یورو در صورت راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی
- اختصاص رقم ۴ میلیون یورویی بابت راهیابی به مرحله نیمه نهایی
-در نظرگرفتن  ۵ میلیون یورو برای تیم بازنده فینال جام
-پاداش ۸ میلیون یورویی برای تیم قهرمان جام

با در نظرگرفتن ارقام فوق مشخص می‌شود تیمی که بتواند فاتح این دوره از جام شود، می‌تواند پاداش قهرمانی ۲۸.۲۵ میلیون یورویی را از یوفا گرفته و با خود به خانه ببرد.

سهم ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴

از جمله نکات قابل توجه در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، تعداد حضور قابل توجه بازیکنانی شاغل در لیگ‌های آسیایی است. به طوریکه از ۶۲۴ بازیکن حاضر در یورو ۱۸ بازیکن در تیم‌های آسیایی توپ می‌زنند!  
 
در شرایطی که لیگ حرفه‌ای عربستان به خاطر تزریق پول هنگفت به فوتبال حرفه ای، جمع گسترده‌ای از بازیکنان شاخص را در یکی، دو سال اخیر نزد خود جمع کرده، این لیگ با ۱۳ نماینده صاحب بیشترین تعداد بازیکن در یورو از قاره کهن است. اما حتی لیگ‌های دیگر قاره همچون امارات، قطر و کره جنوبی نیز در این جام نماینده دارند. از لیگ حرفه‌ای ایران نیز تنها یک نماینده حاضر است که کسی جز «گئورگی گولسیانی» مدافع ۳۳ ساله تیم پرسپولیس نیست.

مینی جام جهانی فوتبال در دیار ژرمن‌ها با ۲۹ میلیون یورو پاداش؛ سهم فوتبال ایران و آسیا از یورو ۲۰۲۴ چقدر است؟

فهرست بازیکنان اروپایی شاغل در لیگ‌های آسیایی به این شرح است:

-لیگ حرفه‌ای عربستان:
الهلال: ۳ بازیکن به اسامی روبن نووس (پرتغال)، سرگئی میلین کوویچ ساویچ و آلکساندر میتروویچ هر دو از صربستان
النصر: ۳ بازیکن همچون کریستیانو رونالدو (پرتغال)، مارسلو بروزویچ (کرواسی)، ایمریک لاپورت (اسپانیا)
الاتفاق با ۲ بازیکن به اسامی جورجینو واینالدوم (هلند) و جک هندری (اسکاتلند)
باشگاه الاخدود با ۲ ستاره به نام‌های اندره بورکا از رومانی و سولومون کوریکویا از گرجستان
باشگاه ضمک با یک بازیکن به نام نیکولو استانیچیو از رومانی
الاتحاد با یک بازیکن همچون انگولو کانته از تیم ملی فرانسه
الشباب با یک بازیکن یانیک کاروسو از تیم ملی بلژیک

-لیگ حرفه‌ای امارات:
باشگاه حتا با یک بازیکن به نام ورنون دی مارکو از اسلواکی
باشگاه بن یاس با تالانت سفری از آلبانی

-لیگ حرفه‌ای ایران:
 گئورگی گولسیانی، ۳۳ ساله، مدافع پرسپولیس به ارزش تقریبی ۴۰۰ هزار دلار

-لیگ حرفه‌ای قطر:
باشگاه المعیذر  با دنیس آلی بک از رومانی

-لیگ حرفه‌ای کره جنوبی:
 یاسر آسانی از تیم ملی آلبانی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته