دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1395 - 10:25

سخنگوی دولت: وقتی برادر رئیس‌جمهوری به جلسات دولت می‌آمد می‌گفتند چرا، وقتی هم نمی‌آید می‌گویند چرا/ ایران از روسیه وام می‌گیرد

سخنگوی دولت در نشست خبری خود نسبت به اخبار منتشر شده درباره حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهوری واکنش نشان داد.
کد خبر : 91628

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز ـ سه‌شنبه ـ خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی‌ بر اخبار منتشر شده درباره بازداشت وی اظهار کرد: این اخبار و شنیده‌ها بی‌پایه و بی‌اساس است.


نوبخت همچنین درباره عدم حضور فریدون در جلسات دولت گفت: وقتی که ایشان در جلسات حضور می‌یافتند می‌گفتند چرا می‌آید و حالا که نیست می‌گویند چرا نمی‌آید.


سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره درخواست نمایندگان مجلس برای ارائه مجدد لایحه برنامه ششم توسعه تصریح کرد: نمایندگان مجلس نهم گفتند که این لایحه باید اصلاح شود و ما در این باره به آنها پاسخ دادیم. این لایحه همه پیوست‌های لازم را دارد. من یکشنبه گذشته کل پیوست‌های لایحه برنامه ششم را در کازیوی نماینده‌ها قرار دادم. الان نمایندگان مجلس بگویند که این لایحه به چه چیزی نیازمند است که در این مجموعه نیست.


نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی‌ بر اینکه «یکی از مقامات روسیه اعلام کرده ایران مبلغی دو تا 5 میلیارد یورو از روسیه وام می‌گیرد»، گفت: بله در مذاکراتی که ما با روس‌ها داشته‌ایم برای خط اعتباری صادراتی روس‌ها اعلام آمادگی کردند و ما هم برای استفاده از منابع آنها آمادگی لازم را اعلام کرده‌ایم.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چرایی حذف 10 میلیون نفر از سبد کالایی، گفت: هیچ خانواری که سبد کالایی دریافت می کرد حذف نشده است.


نوبخت درباره رکود و کاهش تورم گفت: مهم ترین شاخص ارزیابی رونق و رکود، رشد اقتصادی است. رشد منفی 6.7 درصد دوره قبل که کاهنده بود در این دولت تغییر کرد و به مثبت تبدیل شد، این موفقیت در حرکت دولت تدبیر و امید بود.


وی با بیان این که شرایط اقتصادی ما در رکود عمیق بود که سال گذشته رشد اقتصادی را به سه درصد افزایش دادیم، ادامه داد: سال گذشته توانستیم با سیاست کوتاه مدت خروج از رکود، رشد را تجربه کنیم و به طور کلی امسال هم دولت برای این که بتواند سیاست خروج از رکود را با سرعت بیشتر انجام دهد برای فعال کردن هفت هزار و 500 واحد تولیدی متوقف شده در استان های مختلف، 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص داده که در چارچوب های اقتصاد مقاومتی با سرعت در حال انجام و اجرا است.


پیگیری جدی فاجعه منا


نوبخت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که برخی خانواده های قربانیان فاجعه منا معتقدند که اقدامات و پیگیری های حقوقی دولت در این راستا موثر نبوده است، گفت: پیگیری فاجعه منا در حال اجرا و انجام است و ما پیگیری های قانونی را با همه ابزارهای ممکن انجام می دهیم. البته ممکن است احساس مسئولیت در میان هیات حاکمه عربستان کم باشد و یا احساس مسئولیتی مشاهده نشود اما ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.


منافع ملی ایران را دنبال می‌کنیم


سخنگوی دولت درباره موضع ایران در قبال گزارش وازرت خارجه آمریکا گفت: حرف های آنها تکراری است و موضع ما هم همچنان قاطع و متناسب با آنها اتخاذ می شود. ما هیچ یک از اظهارات غیرمنطقی، غیرمعمول و در عین حال خصمانه آنها را به رسمیت نمی شناسیم و محکوم می‌کنیم.


نوبخت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات خود را در همه حوزه های تامین منافع ملی پیگیری می کند.


وی همچنین گفت که امروز در جلسه صندوق توسعه ملی شرکت خواهد کرد و قرار است امسال 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی تا آغاز 96 اختصاص یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب