دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحول در ارتقای منابع انسانی کلید خورد

تحول در ارتقای منابع انسانی کلید خورد
رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای گفت: آیین نامه جدیدی تدوین شده تا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس آن انجام شود و برای تحول ارتقای منابع انسانی گام‌های مهمی برداشته شده است.
کد خبر : 916199

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس سالانه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و گردهمایی روسای ۱۸۳ دانشکده و آموزشکده سراسر کشور با حضور عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اعضای هیات رئیسه این دانشگاه در دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی امروز گشایش یافت و تا ۲۳ خرداد ادامه دارد.

عرفان خسرویان در این اجلاس با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و همرانش گفت: تلاش بر این است تا برنامه‌ها و اقدامات در حوزه دانشگاه را با قوت و قدرت ادامه دهیم. بزرگ‌ترین مکتب شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خدمت و اخلاص و اخلاق مداری و پاداش وی در خدمت به خلق همان شهادت بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شاخص آیت الله رئیسی، پرهیز از حاشیه‌ها بود. وقتی رئیس دولت سیزدهم، دولت را تحویل گرفت با دوران سخت کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها روبرو بودیم. اما به محض تحویل دولت، وی دستور داد دانشگاه از حالت مجازی خارج و حضوری شود. شاید مهمترین مسئله مطرح در آموزش مهارتی این بود که در سپهر برنامه علم و فناوری نادیده گرفته شده بود و دولت سیزدهم به این مهم توجه کرد.

خسرویان چالش دیگر این حوزه را در بدو دولت سیزدهم ساختار آن و بودجه اندک دانست و گفت: در دولت سیزدهم به این مهم توجه شد. در کلان حکمرانی آموزش مهارتی با چند سازه پراکنده روبرو بودیم. اما با همکاری دولت و مجلس، تلاش روسای دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌ها و به ویژه رئیس جمهور شهید برای رفع مسائل اقدامات متعددی انجام شد.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم برای تجهیز آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای تلاش‌های فراوانی شد و یکی از این اقدامات اصلاح نظام بودجه‌ریزی برای دانشکده‌ها و اموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای کشور بود. طوری که امروز یک و نیم هزار میلیارد تومان برای توسعه این بخش اختصاص داده شده است.

وی به اصلاح ساختار دانشگاه در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ما امروز با پنج معاونت این دانشگاه را اداره می‌کنیم. در نظام صلاحیت حرفه‌ای توانستیم سال گذشته آزمون صلاحیت حرفه‌ای مشاغل را برگزار کردیم که این قسمتی از تلاش‌های روسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است.

خسرویان این را هم گفت که آیین نامه جدیدی تدوین شده تا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه بر اساس آن انجام شود و برای تحول ارتقای منابع انسانی گام‌های مهمی برداشته شده است.

وی یادآور شد: این دانشگاه در گذشته بیشتر بر آموزش متمرکز بوده است؛ اما در دولت سیزدهم در راستای حوزه‌های کسب و کار فناورانه و شکل‌گیری خوشه‌هایی برای تربیت نیروی کار و اشتغال به سمت استاندارد‌های بین‌المللی حرکت کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای دو رکن مهارت محور بودن و مردم محور بودن را از عوامل تحقق برنامه دانشگاه دانست و گفت: دغدغه خانواده‌ها این است که فرزندان شان بیکار نباشند و هویت شغلی به دست آورند. دولت سیزدهم هم در مدت فعالیت سه ساله خود در حوزه مهارت رویکرد بسیار مثبتی داشت و اقدامات خوبی را انجام داد. مبنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای حرکت به سمت بازار و صنعت است.

آموزش عالی با چالش‌هایی رو به روست

در ادامه، رئیس سازمان بسیج اساتید نیز در این اجلاس به توسعه کمی و کیفی آموزش در کشور پرداخت و گفت: در بسیاری از رشته‌های علمی و تخصصی جزء کشور‌های برتر دنیا هستیم؛ اما آموزش عالی ما همچنان با چالش‌های روبرو است. انتظار می‌رود با اسناد بالادستی، به واکاوی دقیق علل محقق نشدن اهداف اسناد بالادستی در افق ۱۴۰۴ برسیم. 

محمدرضا مردانی افزود: در بحث ترویج کسب و کار دانش بنیان همچنین کار آفرینی باید بیشتر توجه شود. امروز علوم انسانی بالاترین سهم دانشگاهی ما را تشکیل می‌دهد؛ در حالیکه باید به فنی و حرفه‌ای هم نگاه ویژه داشت. یعنی هم در کشور فرهنگ سازی شود و هم در برنامه‌های تبینی دانشگاه قرار بگیرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: سهم آموزش‌های مهارتی امروز کم است و باید در حوزه ترویج و تبلیغ اقدامات کافی برای افزایش این سهم انجام شود. امیدواریم در آینده دانشگاه ملی مهارت شکل بگیرد و به نیاز‌های اساسی دانشگاه در سیاستگذاری توجه شود. دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ظرفیتی که دارد باید بتواند به ویژه در تحقق شعار سال به سمت نیاز‌های کشور کمک کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته