دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به بهانه برگزاری نمایشگاه رضا مافی؛

هنر بومی راه را بر نفوذ فرهنگ غرب می‌بندد / خط به‌تنهایی می‌تواند نوعی زیبایی را فاش کند

هنر بومی راه را بر نفوذ فرهنگ غرب می‌بندد   خط به‌تنهایی می‌تواند نوعی زیبایی را فاش کند
بعد از ۴۱ سال نگاهی دوباره به آثار رضا مافی باعث شد تا نمایشی نو در معرض دید عموم قرار گیرد.
کد خبر : 916181

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روز‌ها موزه هنر‌های معاصر تهران میزبان نمایشگاهی از آثار رضا مافی است که به همت محبوبه کاظمی (کیوریتور) آن هم بعد از گذشت چهار ده از مرگ این هنرمند برگزار شده و بیش از ۱۰۰ اثر از آثار خط، خوشنویسی، دستخط، مشق و نقاشی خط‌های رضا مافی در کنار بخشی از مجموعه شخصی او در معرض دید عموم گذاشته شده است.

مافی از خط به‌عنوان عنصری برای بیان مفاهیم خود بهره می‌گیرد. کار مافی بیش از هر چیز برای ما آشناست چراکه ریشه در هنر‌های ملی و بومی ما دارد و هویت بنیان است.

رضا مافی در توضیحاتش می‌گوید: خط به‌تنهایی می‌تواند نوعی زیبایی را فاش کند، ولی من تنها برخط بدین خاطر تکیه نمی‌کنم که خوشنویسی کرده باشم.

سنت به عنوان ریشه

آثار مافی در حقیقت از هنر فولکلوریک ما بهره‌مند شده است، زیرا که تا چند قرن پیش هر کس که خط خوش داشت، به مثابه نقاشی بود که از او در تهذیب کتاب‌ها، تزیین بنا‌ها و یا تابلو‌ها سود بر می‌گرفتند، اما در آثار رضا مافی خط‌نوشته‌هایی داریم که با تناسب‌ها و کمپوزیسیون شگفت خود می‌توانند از بهترین نمودار‌های هنر تجسمی ایران باشند. رضا مافی ادامه‌دهنده چنین سنتی در نقاشی است. اینگونه است که آثار او با ذهن ما و با چشم ما در ارتباط است. (روزنامه کیهان، سال ۱۳۵۱)

رضا مافی می‌گوید: در برابر هجوم فرهنگ غرب در این عصر، در بیشتر کشور‌ها نمود‌های بومی از یاد می‌رود و رو به نابودی است. از سنت‌های بومی بهره گرفتن، در حقیقت، ایستادن در برابر این یورش است؛ و سنت که می‌گویم، قصد تکرار قالب‌های سنتی نیست، بلکه بهره‌گرفتن از سنت به عنوان یک ریشه برای نزدیکی به مردم است، «خط» جنبه فولکلوریک وسیعی در میان مردم ما دارد. تا دیروز مردم ما به خوشنویس هنرمند می‌گفتند، آیا ما با درک همین اصل نمی‌توانیم از «خط» به عنوان یک خمیر‌مایه برای نقاشی استفاده کنیم؟

او ادامه می‌دهد: هنرمند نباید بگذارد که فرهنگی دیگر به فرهنگ بومی او مسلط شود. زیرا که در این صورت فرهنگ از خون و ریشه عاری خواهد شد. یک نقاش برای بیان مفاهیم خود می‌تواند از همه‌گیرترین نمود‌های جامعه بهره بگیرد، بی آنکه به خلاقیت و نوآوری او لطمه‌ای وارد شود.

نمایشگاه رضا مافی که با تلاش موزه گالری ترانه باران برگزار شده است، تا ۱۰ تیرماه پذیرای علاقمندان خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته