دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رشد ۶۰ درصدی ظرفیت اسمی تولید چادر مشکی در کشور

رشد ۶۰ درصدی ظرفیت اسمی تولید چادر مشکی در کشور
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۳۸۶ هزار تن تولیدات صنایع نساجی به ارزش ۷۹۵ میلیون دلار در سال گذشته، گفت: ظرفیت اسمی تولید چادر مشکی در سال گذشته به رشد ۶۰ درصدی رسید.
کد خبر : 916150

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن گرجی امروز در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته با اشاره به رونمایی از سه سند راهبردی در حوزه پوشاک، پارچه، الیاف، کیف و کفش چرم و فرش ماشینی در سال گذشته، گفت: این سند‌های راهبردی با همکاری تشکل‌ها و اصناف مربوطه تهیه و تدوین شد و اکنون به مرحله اجرا رسید تا منجر به رونق تولید و صادرات در صنایع مختلف شود.

وی تصریح کرد: با همکاری مجلس و دولت، صنایع نساجی پوشاک را در برنامه هفتم توسعه کشور قرار دادیم که این اسناد لازم الاجرا می‌شود.

گرجی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری ۱۱ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن با ۴۵۲ میلیون دلار واردات ماشین آلات به ثبت رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۷ میلیون دلار بود، ضمن اینکه این آمار در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۱۵ درصدی را داشت که نشانگر پویایی صنعت است.

رشد ۶۰ درصدی تولید چادر مشکی

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت تاکید کرد: در حوزه چادر مشکی، سال گذشته ظرفیت اسمی تولید این محصول به رشد ۶۰ درصدی رسید، همچنین در سال ۱۴۰۲ در صنعت نساجی اکلریک رشد ۳۰ درصدی و نخ پلی استر و پنبه و انواع پارچه و پتو رشد‌های بالای پنج تا ۱۷ درصد رشد به ثبت رسید.

خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت با اشاره به خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر، خاطرنشان‌کرد: واردات این محصول در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۱ به چهار هزار تن و در سال گذشته به ۱.۴ هزار تن رسید، ضمن اینکه چهار طرح بالای ۸۰ درصد در حوزه پلی استر با ظرفیت تولید ۶۱ هزار تن نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

احیای واحد‌های تولیدی در صنعت نساجی کشور

وی با اشاره به اینکه واحد‌های زیادی در صنایع پارچه و منسوجات در سال گذشته احیا شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ واحد در ۲۳ استان و در سال گذشته ۱۰۲ واحد در ۲۱ استان احیا شد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت ادامه‌داد: پارسال ۴۸۶ پروانه بهره‌برداری صادر شد که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۳۳۱ پروانه بهره‌برداری بود رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سال گذشته یک‌هزار و ۷۰۶ جواز صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ که یک‌هزار و ۵۰۰ مجوز بود رشد را نشان می‌دهد؛ این آمار‌ها نشانگر رشد صنعت نساجی و پوشاک است هر چند سختی‌هایی نیز در این عرصه وجود دارد.

رشد تعاملات بین المللی

وی با اشاره به رشد برگزاری نمایشگاه ها، گفت: تعاملات بین المللی رو به رشد بوده است و تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه شرکت خواهند داشت، همچنانکه سال گذشته هم حضور داشتند. امسال نیز نمایشگاه دیگری در ترکیه بود که فعالان صنعتی ایران حضور داشتند.

دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته برگزار می‌شود

به گزارش آنا، دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته با حضور و مشارکت ده‌ها شرکت و واحد تولیدکننده و تامین کننده پارچه در رسته‌های تار و پود، گردباف، گتن راشل، کش‌باف تریکو و بافت‌های سنتی، از ۲۹ خرداد تا یکم تیرماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته