دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1403 - 08:49
باقری کنی:

حضور ایران در بریکس نشان‌دهنده جایگاه کشورمان در نظم چند‌جانبه‌گرایی است

حضور ایران در  بریکس نشان‌دهنده جایگاه کشورمان در نظم چند‌جانبه‌گرایی است
سرپرست وزارت خارجه کشورمان که برای حضور در نشست بریکس به روسیه رفته است، حضور ایران در این مجموعه را نشان‌دهنده اهمیت کشورمان در نظام چندجانبه‌گرایی عنوان کرد.
کد خبر : 916135

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرده است، در بدو ورود به شهر نیژنی نووگرود به عنوان محل برگزاری این نشست، در جمع خبرنگاران گفت: این اولین نشست وزرای خارجه کشورهای بریکس بعد از عضویت جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه است.

وی با بیان اینکه عضویت ایران در بریکس میراث ماندگار شهیدان آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان عزیز است، افزود: مجموعه بریکس بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی و تجاری بین‌المللی است که خارج از چارچوب یکجانبه‌گرایی غربی با حضور کشورهای مهمی در حال نقش آفرینی است.

وی  ادامه داد: بریکس بزرگترین گروه اقتصادی بین‌المللی است که خارج از چارچوب یکجانبه‌گرایی غرب و با حضور کشورهای مهمی در حال نقش‌آفرینی است. حضور جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت کشورمان در نظام چندجانبه‌گرایی است.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای پیش‌رو در عرصه چندجانبه‌گرایی است، افزود: ما در نشست‌های امروز بریکس مشارکت فعال خواهیم داشت و همچنین در دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست نیز با کشورهای مختلف در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی رایزنی خواهیم کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه تأکید کرد: روز سه‌شنبه نیز مجموعه کشورهای در‌ حال‌ توسعه به نشست اضافه خواهند شد که رخداد بسیار مهمی خواهد بود و نشان‌دهنده عزم بریکس در گسترش دامنه‌ فعالیت‌هایش در میان کشورهای دیگر است.

باقری کنی تصریح کرد: ما نشست‌های دوجانبه‌ای را در حاشیه نشست اصلی با این کشورها خواهیم داشت و موضوعات دوجانبه و مسائل مورد علاقه میان ایران و آن کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

«بریکس»(BRICS) نام گروهی از کشورها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است و عنوان اختصاری آن از حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی گرفته شده‌ است.

عضویت ایران در گروه بریکس دوم شهریور ۱۴۰۲ بطور رسمی از سوی «سیریل رامافوسا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، اعلام شد.

پیش‌بینی می‌شود که اجلاس نیژنی‌ نووگورود علاوه بر نشست اصلی و جمعی به کانون رایزنی‌های دیپلماتیک میان وزیران امور خارجه کشورهای عضو و دوست بریکس باشد؛ از این منظر، این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی درباره تعامل و همکاری و چشم‌انداز گروه بریکس خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته