دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میرزایی قمی در هفته ملی محیط زیست تاکید کرد؛

در مراکز معاینه فنی، خودرو‌ها از دو منظر آلایندگی و ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند

در مراکز معاینه فنی، خودرو‌ها از دو منظر آلایندگی و ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ماهیت اصلی حوزه فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو محیط زیستی و در راستای دستیابی به هوایی پاک و سالم با کنترل آلاینده های ناشی از منابع متحرک است.
کد خبر : 915990

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزایر علم و فناوری آنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ضمن گرامیداشت هفته ملی محیط زیست -16 تا 22 خرداد ماه- گفت: یکی از اهداف اصلی انجام معاینه فنی خودروها کاهش آلودگی هوا و انطباق خودروها با مقررات حاکم بر انتشار گازهای آلاینده در چرخه تردد و در نهایت دستیابی به محیطی سالم در حوزه شهری است.

میرزایی قمی در خصوص میزان سهم منابع متحرک در انتشار سالانه گازها و ذرات معلق در شهر تهران گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال 1396 سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی 83 درصد و در تولید ذرات معلق 61 درصد است. از سهم آلاینده های گازی خودروهای سواری با سهم 37.8 درصد رتبه نخست و موتورسیکلت ها با 21.3 درصد رتبه دوم را دارند. در خصوص ذرات معلق کامیون ها با 15.7 درصد رتبه اول و خودروهای سورای با 13.9 درصد رتبه دوم و موتورسیکلت ها در این آلایندگی با 10.1 درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان می‌دهد برای منابع متحرک بایستی چاره اندیشی و وضعیت آلایندگی آنها به صورت مستمر پایش و تحت کنترل باشند.

وی در ادامه در ارتباط با تاثیر اجرای معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: براساس نتایج سیاهه انتشار شهر تهران در صورت اجرای دقیق معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه پایتخت می‌توان انتظار داشت حداقل میزان انتشار آلاینده مونوکسیدکربن 23 درصد، آلاینده ترکیبات آلی فرار 17 درصد و آلاینده اکسیدهای نیتروژن 8 درصد کاهش یابد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در محاسبات فرض گردیده که خودرو توانسته است با انجام دقیق و به هنگام معاینه فنی و رعایت شرایط نگهداشت صحیح خودرو براساس توصیه خودروساز، سطح استاندارد آلایندگی خود را در پروسه پس از تولید و در هنگام بهره برداری و تردد نیز حفظ نماید.بدان معنا که به عنوان مثال یک خودرو با استاندارد تولیدی یورو2 بتواند با انجام معاینه فنی و پایش صحت عملکرد کاتالیست در شرایط استاندارد یورو2 باقی بماند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در خصوص افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات تصریح کرد: مشارکت حداکثری شهروندان به رعایت الزامات انجام معاینه فنی، انجام وظایف دستگاه های دارای تکلیف در حوزه معاینه فنی در بخش نظارت دقیق بر عملکرد مراکز معاینه فنی، اصلاح و بهبود ضوابط معاینه فنی، کاهش سن معافیت معاینه فنی، اصلاح نحوه نرخ گذاری و تعیین تعرفه معاینه فنی متناسب با رشد هزینه ها ، تشدید کنترل معاینه فنی خودروها و افزایش درگاه های کنترلی نظیر پیش نیاز داشتن گواهی معاینه فنی برای بیمه شخص ثالث، ایجاد بسترهای قانونی جهت الزام داشتن معاينه فني از کلان شهرها برای تردد در همان کلان شهر می تواند راهکارهایی جهت ارتقا سطح کیفی خدمات و کارایی معاینه فنی در بحث کاهش آلودگی هوا و تصادفات باشد.

میرزایی قمی با تاکید بدین موضوع که اجرا و پیاده سازی صحیح هر قانون و تحقق نتایج مورد انتظار از آن در بهبود و رفع یک معضل اجتماعی نیازمند مشارکت آگاهانه شهروندان است بیان کرد: از آنجائی که عدم رعایت قانون توسط یک فرد می تواند تبعات و مخاطرات اجتماعی برای سایرین داشته باشد لازم است شهروندان به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در جایگاه ضابط قانون ایفای وظیفه نموده و علاوه بر تلاش در رعایت قانون، دیگران را نیز به آن تشویق نمایند.قانون مربوط به الزام انجام معاینه فنی و استفاده از خودروی ایمن از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره بدین مسئله که ماهیت حوزه فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو محیط زیستی و در راستای دستیابی به هوایی سالم با کنترل آلاینده های ناشی از منابع متحرک است افزود: در مراکز معاینه فنی، خودروها از دو منظر آلایندگی و ایمنی مورد ارزیابی قرار می گیرند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خرابی و نقص فنی در هریک از آزمون ها و بخش ها می تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در افزایش آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک تاثیر گذار باشد. وجود نقص ایمنی در خودرو عامل بروز تصادف و یا در حالت خوشبینانه توقف خودرو در کنار گذر می گردد که این مسئله خود موجب کندی حرکت سایر خودروها و بحث ترافیک و تبع آن افزایش آلودگی هوا می گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته