دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیمان جبلی خبر داد؛

ماراتن نامزدهای انتخابات؛ ۵ مناظره تلویزیونی چهارساعته/ مجری به‌زودی معرفی می‌شود

ماراتن نامزدهای انتخابات؛ ۵ مناظره تلویزیونی چهارساعته  مجری به‌زودی معرفی می‌شود
رئیس سازمان صداوسیما گفت: بلافاصله بعد از اعلام نهایی نامزدهای انتخابات، قرعه‌کشی برای مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تبلیغاتی انجام می‌شود. امسال 5 مناظره چهارساعته را برای نامزدها در نظر گرفته‌ایم.
کد خبر : 915957

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری رئیس سازمان صداو سیما با هدف تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیش از ظهر امروز در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پیمان جبلی با آرزوی قبولی اعمال حج حاجیان و تبریک پیشاپیش عید سعید قربان، شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه را نیز تسلیت گفت و عنوان کرد: این حادثه اگر چه تلخ بود، اما وداع باشکوه مردم با این شهدا در قالب آیین‌های تشییع سرمایه اجتماعی بزرگی بود که می‌تواند مقدمه یک حماسه تاریخی دیگر در قالب انتخابات ریاست جمهوری نیز باشد.

رضایت مردم از پوشش رسانه ملی برای تشییع شهدای خدمت

وی اظهار کرد: همکاران من در رسانه ملی نیز تلاش کردند که این تشییع و ارادت مردم به شهدای خدمت و همچنین تبیین ابعاد شخصیتی رئیس جمهور شهید را در قالب برنامه‌های مختلف منعکس کند.نتیجه این تلاش‌ها این بود که در نظر سنجی مرکز تحقیقات سازمان صداو سیما که اخیرا انجام شد، ۸۷/۶ درصد از پاسخگویان عملکرد سازمان در انعکاس این آیین‌های پرشکوه را خوب و خیلی خوب توصیف کردند.

رئیس سازمان صداوسیما گفت: همچنین بر اساس نظرسنجی دیگری که در این نهاد انجام شد، ۱۳ درصد افزایش مشارکت قطعی و ۲۳ درصد عدم کاهش مشارکت قطعی را در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم داریم. آن هم در حالی که هنوز صداو سیما برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها را آغاز نکرده است.

وی افزود: این آمار بسیار گویا است که انشالله در انتخابات پیش رو شاهد یک حماسه تاریخی خواهیم بود. اعتقاد دارم که بخشی از این آمار با انعکاس مناسب این شهدای بزرگوار در رسانه ملی ارتباط دارد؛ هرچند هیچ قاب تصویری نمی‌توانست این اقیانوس عظیم را به تصویر بکشد، اما تلاش کردیم تا حدی این مهم و تبیین ابعاد شخصیت و روحیه خدمتگزارانه رئیس جمهور شهید را محقق کنیم.

آغاز مناظره‌ها بعد از اذان مغرب 

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: این حادثه تلخ و وقایع بعد از آن آزمون بزرگی برای سازمان صداوسیما بود که البته از چندماه پیش با وقایعی مثل طوفان الاقصی و انتخابات یازدهمین دوره مجلس هم با این آزمون‌های بزرگ مواجه شدیم که خدا را شکر همگام با راهبرد‌های سند تحول رسانه ملی با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

5 مناظره سه تا چهارساعته

جبلی افزود: پنج مناظره زنده را درنظر گرفتیم که به مسائل اساسی کشور به ویژه برنامه هفتم معطوف است و پیش بینی ما این است که هر مناظره بین سه و نیم تا چهار ساعت طول می‌کشد و از نظر کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف برای طراحی پرسش‌ها هم بهره برده‌ایم. آیین نامه‌های اجرایی و محتوایی برنامه‌های زنده و ضبطی در سایت انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی در اختیار نامزدهای محترم و عموم مردم هست. بلافاصله بعد از اعلام نهایی نامزدها قرعه کشی برای مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تبلیغی انجام خواهد شد. مناظره ها از بعد از اذان مغرب شروع می‌شود.

طراحی سوالات با استفاده از نظر کارشناسان مختلف

وی تصریح کرد: برای طراحی سوالات از کارشناسان مختلف استفاده کرده‌ایم. فرصتی هم برای جمع‌بندی و نیز اظهارنظر درباره صحبت‌های نامزدهای دیگر در نظر گرفته شده است.  امکانات رسانه‌ ملی به صورت عادلانه به همه داوطلبان اختصاص پیدا خواهد کرد.

معرفی مجری مناظرات در روزهای آتی

این مقام مسئول همچنین گفت: برخلاف گمانه زنی‌های رسانه‌ای هنوز مجری مناظره‌ها انتخاب نشده و یکی دوروز مانده به آغاز مناظره‌ها اعلام خواهد شد. آنچه در فضای مجازی در این‌باره گفته می‌شود گمانه‌زنی است.

2 مستند رادیویی و تلویزیونی برای نامزدها در نظر گرفته شده است

جبلی با تاکید بر اینکه برنامه های متنوع و متعدد در نظر گرفته شده بیان داشت: یک برنامه‌های «رو به دوربین» خواهیم داشت که نامزدها به معرفی خود خواهند پرداخت. هر نامزد می‌تواند 31 برنامه «رو به دوربین» به تعداد استان‌های کشور ضبط و تهیه کنند. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» شرکت خواهد کرد.

جلوی بروز لجن‌پراکنی‌ها را خواهیم گرفت

جبلی با تاکید بر اینکه با عوامل تخریب فضای سالم تبلیغاتی برخورد و به عنوان رسانه ملی این مسائل را افشا خواهیم کرد و جلوی بروز لجن‌پراکنی‌ها را خواهیم گرفت، توضیح داد: هر نامزد یک کانال ۲۴ ساعته تلوبیون در اختیار خواهد داشت که امکان پخش با اینترنت رایگان برای مخاطبین نیز وجود دارد.

بداخلاقی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای

رئیس سازمان صدا و سیما در نشست خبری عنوان کرد: در صورت پیش آمدن بداخلاقی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای حتما باید نهادهای نظارتی چون دادستانی کل کشور و کمیسیون بررسی انتخابات کمک کنند؛ قطعا رسانه ملی به تنهایی مسئولیت برگزاری انتخابات و تبلیغات به گونه‌ای که بداخلاقی‌های در آن اتفاق نیفتد نمی‌تواند داشته باشد در عین اینکه نقش برجسته‌ای می تواند داشته باشد.

برنامه مناظره طوری طراحی شده است که تضارب دیدگاه بوجود خواهد آمد

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برنامه مناظره طوری طراحی شده است که تضارب دیدگاه بوجود خواهد آمد. تجربه مناظره دو نفره را قبلا هم داشتیم ولی تعداد نامزدها و کنترل فضای سلامت انتخابات و اینکه در یک فضای آرام مردم از برنامه ها، افکار و رویکرد نامزدها باخبر شوند یک حق عمومی است که شاید در  قالب زد و خوردهای کلامی منحرف شونده شاید اصلا مطرح نشود.

یکی از احتمالاتی که باید در نظر گرفته شود برگزاری انتخابات در دور دوم است

جبلی عنوان کرد: حتما یکی از احتمالاتی که باید در نظر گرفته شود برگزاری انتخابات در دور دوم است. حتما رسانه ملی برای آن برنامه خواهد داشت، اینکه مناظره رودررو باشد یا شکل دیگر حتما تصمیم گیری خواهد شد. همه طراحی‌های برنامه‌های انتخاباتی حتما باید مورد پذیرش کمیسیون قرار بگیرد،‌ پیشنهادات خودمان را آماده کردیم در صورت قطعی شدن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته