دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 11:05

تنش آبی در ۶ استان ادامه دارد

تنش آبی در ۶ استان ادامه دارد
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است، گفت: هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.
کد خبر : 915929

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده در باره شرایط اقلیمی و وضعیت منابع آبی کشور، اظهار داشت: ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است و بیش از ۸۰ درصد کشور در محدوده اقلیم خشک قرار دارد.

وی با بیان اینکه مجموع بارندگی در سطح اقلیم خشک کشور از تنوع جدی برخوردار است، افزود: برای مثال در مناطقی مانند فلات مرکزی شاهد بارندگی ۴۵ میلی‌متر هستیم، این در حالی است که در برخی دیگر از مناطق ۱۴۰۰ میلی‌متر بارندگی دریافت می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور به جبهه‌های بارشی مختلف و تاثیر فعالیت آن بر وضعیت منابع آبی کشور اشاره و تصریح کرد: فعالیت جبهه‌های بارشی مدیترانه، دریای سرخ و موسمی هند، وضعیت منابع آبی کشور را در طول یک سال آبی مشخص می‌کند.

میزان بارش‌ها در کشور ۳درصد بیشتر از شرایط نرمال شد

قاسم‌زاده با بیان اینکه میزان بارش‌ها در کل پهنای کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده است، ادامه داد: بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده، به طوری که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.

سخنگوی صنعت آب کشور تاکید کرد: هم‌اکنون ۶ استان کشور با تنش آبی روبرو هستند که به ترتیب شامل تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبرو شده است، گفت: آورد بخش عمده‌ای از رودخانه‌ها تا چند ماه اخیر صفر یا نزدیک به صفر بوده و همین مساله موجب شد تا وضعیت مخازن آب تعداد قابل توجهی از سد‌های کشور در شرایط نامناسب قرار گیرد.

بارش‌های سیل‌آسا و رگباری علاج بخش کم بارشی ۳ ساله نیست

قاسم‌زاده با بیان اینکه اثرات منفی سه سال آبی کم بارش فقط در صورتی جبران می‌شود که طی چند سال میزان بارش‌های کشور افزایش قابل توجهی یابد، بیان کرد: خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در کشور برقرار است و این شرایط زمانی بهبود می‌یابد که چشمه‌ها پرآب و دبی پایه رودخانه‌ها تامین شود.

سخنگوی صنعت آب کشور بارش‌های سیل‌آسا و رگباری را نقطه مقابل بارش‎های متداوم و موثر دانست و گفت: در سال‌های اخیر بارندگی‌ها عمدتاً رگباری و سیل‌آسا بوده است، در حالی که بارندگی، زمانی موثر است که ملایم و متداوم در طول زمستان رخ دهد. امسال نیز شاهد بارندگی نامتوازن به صورت رگباری در استان‌های کشور بودیم.

ذخایر آبی۲۰ سد کشور به ۱۰۰ رسید

وی ادامه داد: زمانی که بارندگی رگباری باشد سیل رخ می‌دهد و در مکان‌هایی که سازه‌هایی مانند سد وجود نداشته باشد این منابع آبی از دسترس خارج می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه هم اکنون میزان ذخایر آبی در بیش از ۲۰ سد کشور به ۱۰۰ رسیده است، خاطرنشان کرد: نکته حائز توجه در این زمینه این است که وزارت نیرو در مکان‌هایی که آب مطمئن وجود داشته باشد برای تامین آب منطقه در بخش‌های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت اقدام به احداث سد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب تنش آبی خشکسالی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته