دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شیردل در گفت‌وگو با آنا خبر داد: 

اولویت مراکز پویاشهر، کودکان کار بازمانده از تحصیل است

اولویت مراکز پویاشهر، کودکان کار بازمانده از تحصیل است
مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: اولویت پذیرش کودکان کار و خیابان در مراکز پویاشهر، مربوط به بازماندگان از تحصیل است و همه این کودکان با هر سنی که از تحصیل بازمانده باشند، پذیرفته می‌شوند.
کد خبر : 915913

مریم شیردل مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: برای کودکان کار و خیابان که کودک آسیب دیده هم محسوب می‌شوند، اقدامات مختلفی صورت می‌گیرد و در ابتدا آن‌ها را شناسایی کرده و سپس با تشکیل پرونده و بازدید از منزل در نخستین گام خدمات مشاوره و روانشناسی به کودک و خانواده وی ارائه می‌شود. 

وی تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره و مددکاری در تمام طول سال‌هایی که کودکان کار و خیابان تحت پوشش مراکز پویاشهر بوده و تا هر زمانی که کودک نیازمند دریافت این قبیل خدمات باشند، ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: شناسایی کودکان کار و خیابان آسیب دیده و در معرض آسیب از راه‌های متنوعی انجام می‌شود و یا از طریق بازدید میدانی مددکاران اجتماعی در سطح شهر، یا از طریق خود معرف بودن خود کودکان و یا از ارگان‌های مختلف که ممکن هست این قبیل کودکان را شناسایی و به ما ارجاع کنند، شناسایی می‌شوند. 

شیردل در ادامه تأکید کرد: بیشتر شناسایی کودکان کار و خیابان آسیب دیده یعنی حدود ۵۰ درصد، از طریق بازدید میدانی مددکاران اجتماعی شهرداری تهران صورت می‌پذیرد و مابقی خود معرف و تعداد کمی هم از دیگر گزارشات مثل نماس‌های مردمی، گزارش خیریه‌ها و ... معرفی می‌شوند. 

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۳۸ مرکز پویاشهر ویژه ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان داریم که با فعالیت‌های مختلف خدمات متنوعی را به کودکان کار و خیابان عرضه می‌کنند.

۸۰ درصد کودکان کار خدمات گیرنده پویاشهرها، اتباع هستند 

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، افزود: ۷ هزار کودک تحت پوشش مراکز پویاشهر شهرداری تهران در مناطق مختلف شهر تهران قرار دارند که ۸۰ درصد این کودکان شامل اتباع خارجی می‌شوند. 

شیردل در ادامه یادآور شد: دفاتر مراکز پویاشهر در محل زندگی کودکان کار و خیابان واقع شده‌اند و گاهی کودکی شناسایی شده و تحت پوشش قرار می‌گیرد و گاهی نیز خود کودکان با حالت خود معرف به مراکز ما مراجعه کرده و خدمات را دریافت می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر در بین مراکز پویاشهر ویژه کودکان کار و خیابان، مرکز یا گشت سیار نداریم و فعالیت گشت‌ها بیشتر برای متکدیان، معتادان متجاهر و خیابانی است که خیلی در مورد آن‌ها اطلاعی ندارم.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، اظهار کرد: اولویت پذیرش کودکان کار و خیابان در مراکز پویاشهر، مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل است و همه کودکان کار و خیابان با هر سنی که از تحصیل بازمانده باشند، پذیرفته می‌شوند و شروع سال تحصیلی این کودکان همزمان با شروع مدارس کشور و دیگر دانش‌آموزان است.

بازگرداندن ۲۴۰۰ کودک کار و خیابان بازمانده از تحصیل به مدرسه

شیردل خاطرنشان کرد: هم اکنون همه ۷ هزار کودکی که تحت پوشش مراکز پویاشهر هستند، کودکان بازمانده از تحصیل محسوب می‌شوند که با پیگیری‌هایی که مراکز خیریه و مردم نهاد، مشخص شد به دلایل مختلف مثل عوامل اقتصادی، اتباع غیرمجاز بودن و نداشتن اوراق هویتی در آموزش و پرورش رسمی پذیرفته نشده و با تلاش همین ان‌جی‌او ها توانستیم تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این کودکان کار و خیابان را در مدارس رسمی ثبت نام کرده و به تحصیل برگردانیم و مابقی کودکان نیز خدمات سوادآموزی را دریافت می‌کنند. 

وی تاکید کرد: فرایند به این شکل است که کودکان کار و خیابان در هر مقطع تحصیلی و سنی که باشند، با از بین رفتن عامل بازماندگان از تحصیل، توسط آموزش و پرورش ارزیابی و تعیین سطح شده و با توجه به نتیجه ارزیابی مشغول تحصیل می‌شوند و اینگونه نیست که همه آن‌ها از اول آموزش را شروع کنند.

مدیر اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، یادآور شد: میانگین سنی کودکان کار و خیابان تحت پوشش مراکز پویاشهر ۷ تا ۱۷ سال است و بیشترین گروه به کودکان ۷ تا ۱۲ سال یعنی همان کودکان دوره ابتدایی مربوط است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته