دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه صداوسیما در گفت‌وگو با آنا:

شائبه دشمنی رسانه ملی با سلبریتی‌ها ناشی از یک سوءتفاهم است

شائبه دشمنی رسانه ملی با سلبریتی‌ها ناشی از یک سوءتفاهم است
شهاب اسفندیاری مخالفت رسانه ملی با حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌های این رسانه را ناشی از یک سوءتفاهم دانست.
کد خبر : 915839

رئیس دانشگاه صدا و سیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه برنامه‌های تلویزیون تا چه اندازه به حضور چهره‌ها نیاز دارد، عنوان کرد: به نظرم این شائبه که تلویزیون دیگر به دنبال ستاره‌سازی نیست و در برنامه‌های خودش به ستاره‌ها یا به تعبیر دیگر «سلبریتی‌ها» نیازی ندارد، ناشی از یک سوءتفاهم در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی است.

اسفندیاری اظهار کرد: اتفاقاً در بند هفتم راهبردهای کلان «سند تحول رسانه ملی» به شکل صریح  بر «تقویت جاذبه رسانه‌ای برای مخاطب با اتکا به نوآوری مضمونی و روشی» تأکید شده است. این «تقویت جاذبه رسانه‌ای» و«نوآوری مضمونی و روشی» بدون بهره‌گیری از ستاره‌هایی در دامان همین رسانه رشد کرده‌اند امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: چند اتفاق در آن مقطع افتاد که باعث شد چنین ذهنیتی شکل بگیرد که مثلاً در دوره جدید قرار نیست از چهره‌های مشهور استفاده شود. اول این که برخی از فصل‌های برنامه‌های در حال پخش به پایان رسید؛ تولیدکنندگان این برنامه‌ها نیزمایل بودند تا سراغ قالب‌های جدید برنامه‌سازی بروند. برخی هم تقاضا داشتند فرصتی پیدا کنند تا بتوانند نوآوری و ابتکاری در فرم و محتوای آن برنامه‌ها داشته باشند. این مسئله باعث شد چنین ذهنیتی شکل بگیرد. برخی دیگر به دلیل پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که در شبکه نمایش خانگی داشتند، مشغول تولیداتی در آن عرصه شدند و به هر دلیل ترجیحشان این بود که در آن زمینه فعالیت کنند.

شهاب اسفندیاری////

رئیس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: از سوی دیگر و به عنوان عوامل ثانویه، به هر حال حوادث سال ۱۴۰۱ و اتفاقاتی که در آن وقایع تلخ افتاد را هم نباید فراموش کرد. تصورات نادرستی که برای برخی از هنرمندان پیش آمد و در یک مقاطعی منجر به گفتار‌ها و رفتار‌های نامناسبی شد. طبیعی است که شکل ها یحاد این نوع گفتارها و رفتارها موجب شد برخی نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر به این مقوله ورود پیدا کنند. این وضعیت هنم هم ممکن بود برای برخی از افراد در زمینه همکاری آنها با این رسانه ملی موانعی پیش آورده باشد.

وی افزود: اما هیچ کدام از این موارد به این معنا نیست که یک تصمیم و اراده‌ای برای استفاده نکردن از چهره‌های مشهور وجود داشته است. البته من در حوزه تولید سیما و برنامه‌سازی‌ها نقش مستقیمی ندارم؛ اما گاهی که از مدیران سازمان برای جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه صدا و سیما دعوت می‌کردیم، این پرسش و ابهام را با آنها نیز مطرح می‌کردند. پاسخ آن‌ها همیشه این بود که از سمت سازمان و مدیرانش مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

اسفندیاری عنوان کرد: آن چه مدیران مطرح می‎‌کردند این بود که باید با این چهره‌های شاخص از ابعاد مختلف برای پروژه‌ها و کارهای جدید به توافق برسند. الحمدلله در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بخشی از این کارها به نتیجه رسید و شاهد یک تنوع و تکثر قابل‌توجه در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی در شبکه‌های مختلف بودیم  که شاهدی بر این ادعا بود.

رئیس دانشگاه صدا و سیما در پسخ به این پرسش که ادامه تولید مجموعه‌های نمایشی پرمخاطب همچون سریال «پایتخت» تا چه اندازه در بازگشت تلویزیون به دورن طلایی از حیث جذب مخاطب موثر است نیز گفت: ازآنجایی که  اطلاعی ندارم که روند تولید فصل جدید این سریال در چه مرحله‌ای است و چه ترکیبی از گروه قبلی هستند، نمی‌توانم به صورت مشخص اظهارنظر کنم. با این حال باید بگویم «ویژند» هر کدام از این مجموعه‌های تلویزیونی که سال‌ها بین مردم جا افتاده و محبوب شده، برای رسانه ملی یک سرمایه اجتماعی است.

وی افزود: استفاده از این سرمایه می‌تواند منجر به آورده‌های ارزشمندی بشود. طبیعی است که مدیران سیمافیلم پیگیر احیای سریال‌های موفق باشند. در سند تحول رسنه ملی هم تصریح شده که از ادامه تولید فصل‌های بعدی مجموعه‌هایی که موفق بوده حمایت شود. بنابراین فکر می‌کنم با توجه به تغییراتی که در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور پیش آمده و رویکرد سازمان صدا و سیما حمایت از این گونه آثار، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته