دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست حجاج ایرانی در مراسم دعای کمیل مکه تأکید کرد؛

ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا

ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در مراسم دعای کمیل زائران ایرانی در مکه با تبیین ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا تصریح کرد: انسان باید نسبت به مومنین همگرایی و نسبت به دشمنان اسلام واگرایی (برائت و بیزاری) داشته باشد.
کد خبر : 915632

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم  وفناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که پنجشنبه شب (۱۷ خرداد) در سومین مراسم دعای روح‌بخش کمیل زائران ایرانی در مکه سخن می‌گفت ضمن گرامیداشت سالروز شهادت امام جواد (ع)، شرایط دشوار دورانی را که حکومت عباسی برای ممانعت از دسترسی مردم به امام نهم ایجاد کرده بود، تشریح کرد.

وی به تبیین روایت " هَلْ عادَیْتَ لی عَدُوّا وَ والَیْتَ لی وَلیّا-آیا براى من با دشمنم دشمنى کردى؟ و با دوستم رفاقت کردى؟ " از امام جواد (ع) پرداخت و گفت: خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرماید که مهمترین عمل آن است که انسان دوستان خدا را دوست و دشمنان خدا را دشمن بدارد.

وی در ادامه به آیه شریفه" مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ-محمد [ص]پیامبر خداست و کسانى که با اویند بر کافران سختگیر [و]با همدیگر مهربانند" اشاره کرد و افزود: این آیه گویای آن است که انسان باید نسبت به مومنین همگرایی و نسبت به دشمنان اسلام واگرایی (برائت و بیزاری) داشته باشد و این را می‌توان ملاکی برای شناسایی افراد در این روزگار دانست که اگر در زمان پیامبراسلام بودند در کدام جبهه می‌ایستادند.

وی تاکید کرد: قطعا آنان که امروز با قاتلان کودکان بی دفاع فلسطین همراه هستند در زمان پیامبر هم در زمره اصحاب آن حضرت قرار نمی‌گرفتند و آن کسانی هم که از محرومین، نمازگزاران و افراد مومن و متعهد حمایت می‌کنند اگر در زمان رسول اکرم بودند در شمار اصحاب ایشان به شمار می‌رفتند.

سرپرست حجاج ایرانی سپس با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه از روز جمعه در عربستان توصیه کرد عاشقانی که برای زیارت خانه خدا امده اند آرام آرام برای بیابان نشینی و خارج شدن از مکه مکرمه و حرم امن الهی آماده شوند. وی با بیان آیه ۲۸ سوره حج " لِّیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ - (مردم از هر منطقه ‏اى به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد کنند، ... " به عبادت‌های خاص دهه اول ماه ذی الحجه که از آن بعنوان ایام معلومات یاد می‌شود اشاره کرد و این ایام را از بهترین روز‌های سال توصیف کرد.

ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس درباره ایام معدودات؛ (وَٱذۡکُرُوا۟ ٱللَّهَ فِیۤ أَیَّامࣲ مَّعۡدُودَ ٰ⁠تࣲۚ...) روز‌های ۱۱و۱۲ و۱۳ ذی الحجه سخن گفت و با اشاره به اینکه در تاریخ از روز اول ذی الحجه بعنوان روز ولادت حضرت ابراهیم (ع) و روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) یاد شده است به زائران توصیه کرد که در این روز با حضور در جوار بیت الله الحرام از حضرت حق عیدی طلب کنند و کم نخواهند. سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ختم قرآن، اقامه نماز در مسجدالحرام، بهره بردن از فرصت حضور در جوار بیت الله الحرام و یاد کردن و نیابت از دوستان، آشنایان و سفارش کنندگان را در این سفر معنوی که نهصد هزار نفر همچنان در ایران اسلامی در انتظار آن هستند در اولویت قرار دهید تا فردا در بازگشت به اوطان خود پشیمان نشوید که چرا این فرصت را غنیمت نشمارده و بیشتر استفاده نکردید.

وی گفت: برای روز‌های سفر خود برنامه داشته باشید و ما هم بعنوان خادمان زائران در تلاش هستیم زمینه حج مقبول را برای میهمانان خانه خدا فراهم آوریم.

لازم به یادآوری است، هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در شهر مکه مکرمه دیشب شاهد قرائت دعای روح بخش کمیل در فضایی معنوی بود که برخی از این آیین‌ها با سازماندهی بعثه مقام معظم رهبری و شماری نیز به صورت خودجوش از سوی واحد‌های فرهنگی هتل‌ها برگزار شد.

در مراسم قرائت دعای کمیل در هتل «میدان» شهر مکه که جمع زیادی از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری سخنرانی کرد و حاج حمید رمضان‌پور از ذاکران اهل بیت به مدیحه سرایی پرداخت. در ابتدای این مراسم معنوی، آرش سوری، از قاریان عضو کاروان قرآنی «نور» اعزامی به سرزمین وحی، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.

درادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی با اشاره به این که ۷۰ آیه قرآن بر شکرگزاری خداوند متعال تأکید دارد، گفت: تربیت اهل بیت (ع)، تربیت شکورانه (شکرگزاری زیاد) است. وی شکرگزاری عقلی، قلبی، عملی و لسانی (زبانی) را چهار مرتبه شکرگزاری دانست و گفت: برترین مرتبه شکرعملی این است که انسان ترک معصیت و گناه کند.

ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا

این خطیب بعثه سپس یکی از نشانه‌های حج مقبول را ترک گناهان گذشته و عدم تکرار آن عنوان کرد و گفت: رزق و روزی فراوان و بی‌نیاز شدن از جمله آثار و برکات فریضه معنوی حج است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی بر ضرورت کثرت اقامه نماز در بیت‌الله الحرام تأکید کرد و گفت: استجابت دعا در سرزمین وحی یکی از الطاف خداوند به زائران است، زیرا آنها مهمان ویژه خدا (ضیوف الرحمن) هستند. اگر حج برای خدا باشد، خداوند متعال در دنیا و آخرت، ثواب، پاداش، نعمت و برکت را نصیب حاجی می‌کند.

این خطیب بعثه به مناسبت شهادت امام جواد (ع) که به افق ایران پنج شنبه شب است، به روایت" أفضل العبادة الاخلاص-برترین عبادت اخلاص است" از امام نهم شیعیان اشاره کرد و گفت: در دنیا از اقامه نماز استغفار غافل نشوید و از ناشکری، معصیت، گناه و.. بپرهیزید.

در پایان مراسم، همراه با ذکر مصیب در غم شهادت امام جواد (ع) فراز‌های دعای روح بخش کمیل با نوای دلنشین حاج حمید رمضان‌پور، قرائت شد.

همچنین، در مراسم دعای کمیل هتل «کدی تاور ۲» شهر مکه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی، از خطیبان بعثه سخن گفت و زائران همراه با حاج امیر عارف، خادم الرضا (ع) و از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) فراز‌های این دعا را زمزمه کردند و در غم شهادت امام جواد (ع) گریستند.

این مراسم با تلاوت یوسف قنبری، قاری ممتاز و عضو کاروان قرآنی نور آغاز شد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی، درباره فضیلت دعای کمیل و شأن نزول این دعا صحبت و فراز‌هایی از این دعا را ترجمه و تفسیر کرد. وی با بیان اینکه این دعا را کمیل بن زیاد نخعی از امام علی (ع) روایت کرده و به دعای کمیل مشهور شده است، گفت: این دعا دارای مضامینی بلند در شناخت خداوند و درخواست بخشش گناهان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته