دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بایدها و نبایدهای زالو درمانی؛

زالو درمانی باید با مشورت و نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود

زالو درمانی باید با مشورت و نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود
عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی با اشاره به استفاده از زالودرمانی در درمان بیماری‌های مختلف از حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد گفت: زالودرمانی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص طب سنتی در مراکز معتبر انجام شود.
کد خبر : 915398

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویا بنی عامریان متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: از زمان‌های بسیار دور یعنی حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد از زالو برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است.

به گفته وی زالو در درمان بیماری‌های مختلف نظیر بیماری‌های پوستی، جوش صورت، فیستول، عفونت ریشه دندان و لثه، آبسه‌ها، آرتروز، وزوز گوش، اوتیت یا عفونت گوش، سردرد، غلظت خون، ریزش مو، سردرد، نقرس، سیاتیک، درد زانو، بیماری‌های مقعدی، واریس و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنی عامریان با اشاره به موارد منع زالودرمانی گفت: این روش درمانی در سالمندان، افراد ناتوان، زنان باردار، مبتلایان به کم خونی و بیماری‌های انعقادی، هموفیلی و لوسمی یا موارد ترس شدید از زالو به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

این متخصص سلامتکده طب سنتی دانشگاه تاکید کرد: زالو درمانی حتما باید با مشورت و طبق نظر پزشک متخصص طب سنتی تجویز شود و در مراکز معتبر با رعایت اصول و نکات استاندارد انجام پذیرد.

به گفته وی زالو‌ها پس از استفاده حتما از بین می‌روند و برای این منظور در نمک یا الکل انداخته می‌شوند؛ یعنی هرگز زالویی که یکبار برای درمان استفاده شده برای فرد دیگر استفاده نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: در هنگام زالودرمانی باید اجازه دهیم که زالو خودش محل گزش بیمار را رها کند و نباید این جداسازی اجباری و به زور انجام شود و زالو را وادار به استفراغ کرد.

به گفته وی گاهی برای جداسازی زالو از نمک یا الکل استفاده می‌کنند که موجب استفراغ زالو روی بدن بیمار و انتقال میکروب بیماریزای موجود در معده زالو به انسان می‌شود.

بنی عامریان با اشاره به این که پس از زالودرمانی در محل گزش زالو ممکن است مقداری خارش، ورم و قرمزی ایجاد شود گفت: این علایم با تدابیر ساده برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست و درصورت شدت عوارض بیمار می‌تواند با پزشک خود تماس بگیرد.

به گفته وی پس از جداشدن زالو تا چند ساعت فرد خونریزی دارد که عادی است و پزشک با ارایه توصیه‌ها و تدابیر تغذیه‌ای لازم این وضعیت را در بیمار مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت انجام تست حساسیت پیش از زالودرمانی گفت: در زالودرمانی ابتدا تست حساسیت با استفاده از یک زالو انجام می‌شود و درصورت عدم بروز مشکلات تنفسی و تنگی نفس و تپش قلب ادامه درمان صورت می‌گیرد.

بنی عامریان تاکید کرد: با توجه به وجود زالوی سمی یا آلوده حتما باید زالو‌های مورد استفاده از مراکز معتبر مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تهیه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته