دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1403 - 14:02
در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه؛

باقری‌کنی: ایران همچنان در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است

باقری‌کنی: ایران همچنان در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است
سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای سوری خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است.
کد خبر : 915250

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقری‌کنی سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان که در سوریه حضور دارد، ظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار با فیصل مقداد وزیر خارجه این کشور در نشست خبری مشترک با همتای خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی شدند.

در ابتدای این نشست خبری، وزیرخارجه سوریه ضمن خوش‌آمدگویی به علی‌باقری و هیات همراه، شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و فقدان آنها را به مثابه خسران تعبیر کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در ابتدای سخنان خود ضمن اعلام مراتب قدردانی به دلیل حُسن میزبانی طرف سوری اظهار کرد: من امروز به سوریه آمدم تا از دولت و ملت این کشور به خاطر همدردی با دولت و ملت ایران در ضایعه شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه تشکر کنم.

باقری کنی گفت: سفر من این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مقاومت و در برابر جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است.

وی ادامه داد: ایران و سوریه دو همراه ، همکار و دوست صمیمی در مسیر همکاری دو جانبه و ستون‌های اصلی ثبات و پایداری در منطقه هستند.

سرپرست وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: امروز به سوریه آمدم تا در برابر مهمترین مساله جهان یعنی مظلومیت مردم غزه و جنایات رژیم صهیونیستی با برادران خود رایزنی کنم و برای کمک رسانی به مردم مظلوم فلسطین با یکدیگر همکاری کنیم.

باقری‌کنی تاکید کرد: ایران و سوریه مفتخرند بیش از چهار دهه با یکدیگر همکاری داشته‌اند و می‌دانند که عامل بی ثباتی‌ها در منطقه، اشغالگری و اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران همچنان در کنار سوریه برای مبارزه با بی ثباتی در منطقه و همچنین کمک به توسعه سوریه باقی خواهد ماند، تصریح کرد: دو کشور بر این باورند که پایداری، امنیت و ثبات در منطقه در گرو عدم دخالت بیگانگان در منطقه است.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اشغال بخش‌هایی از خاک سوریه عنوان کرد: ما همواره از تمامیت ارضی کشورهای منطقه به ویژه سوریه حمایت کرده و می‌کنیم.

باقری‌کنی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال تغییرات در سیاست خارجی ایران در پی تحولات سیاسی گفت: سیاست فشار علیه جمهوری اسلامی ایران سیاست جدیدی از سوی آمریکا نیست. ملت ایران تهدیدات را به فرصت تحویل می‌کند. در سایه این فشارها ایران توانست ریشه تروریست را با کمک به سوریه و عراق بخشکاند.

وی با تاکید بر اینکه در سایه همین فشارها ایران توانست عملیات مبتکرانه‌ وعده صادق را انجام و رژیم صهیونیستی را در وضعیتی انفعالی قرار دهد، اظهار داشت: با وجود فشارها ایران توانست به عضویت شانگهای و بریکس درآید و در دنیای چندجانبه گرایی نقش آفرینی داشته باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه یادآورشد: مردم ایران اراده کرده‌اند که هدف اصلی یعنی پیشرفت را با وجود فشارها فراموش نکنند.

تاکید فیصل مقداد بر تداوم ارتباط راهبردی ایران و سوریه

وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری، یاد شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان را گرامی داشت و استمرار روابط راهبردی تهران - دمشق را پراهمیت دانست و بر تداوم این ارتباط راهبردی تاکید کرد.

فیصل مقداد با اشاره به اینکه فقدان شهید امیرعبداللهیان خسارت بزرگی هم برای ما و هم برادرانمان در ایران است، بیان داشت: از طرف مردم سوریه به ایران تسلیت می‌گویم و به یادگار و میراث بزرگی که شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان از خود به‌جای گذاشتند، احترام می‌گذارم.

وی بر اهمیت ادامه روابط ایران و سوریه تاکید کرد و افزود: این روابط راهبردی است از این رو بر عمق بخشی روابط ایران و سوریه و همچنین مرتبط کردن کشورهای دیگر عربی تاکید داریم و برای اینکه این مسیر ادامه پیدا کند، اعلام آمادگی کرده ایم.

وزیر خارجه سوریه در ادامه یادآور شد: شرط اساسی هر گفت‌وگوی سوری - ترکیه این است که دولت ترکیه خروج نیروهای خود از سوریه را اعلام کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته