دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی دستاورد‌های شهید جمهور/۶

سیاست کارآمد کنترل بازار ارز و آزادسازی منابع ارزی دولت سیزدهم

سیاست کارآمد کنترل بازار ارز و آزادسازی منابع ارزی دولت سیزدهم
بر اساس مولفه‌های اقتصادی متوسط نرخ رشد دلار در دولت سیزدهم ماهانه ۲.۸ درصد بود؛ در حالی که این نرخ در دولت دوازدهم به ۴ درصد می‌رسید. بر همین اساس در دوران دو و نیم ساله دولت شهید رئیسی قیمت دلار در بازار آزاد علاوه کاهش وابستگی کشور به آن فقط ۲.۳ برابر رشد کرد در حالی دولت پیشین رکورد افزایش ۶.۷ برابری قیمت دلار در بازار آزاد را در کارنامه داشت.
کد خبر : 914908

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از نمایه‌های مهم در اقتصاد کشور ما همواره نرخ ارز بوده است و هر دولت به شیوه‌ای سعی در کنترل نرخ رز داشته است. شهید رئیسی، در ابتدای دولت سیزدهم وعده داد که گره اقتصاد کشور و بخصوص نرخ ارز را از برجام باز می‌کند. در همین راستا علاوه بر به کار گرفتن سیاست‌های دلار زدایی، توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسایه در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای تحویل دولت به شهید رئیسی قیمت دلار ۲۵ هزار ۵۳۰ تومان بود که نسبت به نرخ ۳ هزار و ۸۱۱ تومانی آن در ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم در حدود ۶.۷ برابر افزایش یافته بود. اما سیاست‌های مناسب پولی و بانکی و بین المللی در دولت سیزدهم خیلی زود نتیجه داد؛ چرا که در پایان سال ۱۴۰۰ و در حالی که فقط چند ماه از عمر این دولت می‌گذشت، نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به شش ماه قبل ۴.۴۲ درصد کاهش یافته بود.

این کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز تسری یافت؛ به طوری که در پایان فروردین این سال نرخ دلار آزاد نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود ۱۷ درصد کاهش یافته بود و این قیمت تا پایان اردیبهشت همچنان در کانال ۲۵ هزار تومان باقی ماند. این در حالی بود که مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کرده بود.

در کنار سیاست‌های توسعه روابط اقتصادی، همچنان مباحث دیگری برای بهره مندی ایران از منابع ارزی خود در خارج از کشور نیز دنبال می‌شد، اما دشمنان ناخشنود از موفقیت‌های اقتصادی ملت ایران نقشه‌های دیگری را در سر می‌پروراندند. در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ خیابان‌های برخی از شهر‌های کشور به آشوب کشیده شد و بازار شایعات اقتصادی با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه داغ شد.

بازار ارز

آشوب و وحشت آفرینی دشمنان و افزایش قیمت دلار

آتش آشوب‌ها در ایران با دمیدن منافقان و دشمنان بیگانه تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۱ شعله ور شده و با گسترش فضای ناامنی اقتصادی توانست قیمت دلار در بازار آزاد را به چالش بکشد، بطوری که قیمت دلار آزاد تا ۱۱ مهر ۱۴۰۱ به رقم ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان رساند. این شرایط با وجود سخت بودن اوضاع مدیریتی و به تنگنا کشاندن امنیت روانی جامعه فرصت مناسبی برای قدرت نمایی مدیران اقتصادی دولت سیزدهم با هدایت شهید رئیسی بود.

با وحشت آفرینی دشمنان در فضای روانی جامعه قیمت دلار در هفتم اسفند ماه ۱۴۰۱ به سقف بی سابقه ۶۲ هزار تومان رسید؛ پیشتر از آن یعنی در ۸  دی ماه محمدرضا فرزین جایگزین علی صالح آبادی در مسند ریاست بانک مرکزی شد. در اینجا دولت سیزدهم با برقراری آرامش در خیابان‌های کشور، کمر همت به ایجاد آرامش در بازار و اقتصاد بست. مقابله قاطع با شایعه پراکنان و عوامل آشفتگی بازار قیمت دلار آزاد را در آخرین روز اسفند ۱۴۰۱ به ۴۹ هزار تومان برگرداند.

آزادسازی منابع ارزی و گشایش در روابط اقتصادی بین المللی

دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۲ نیز به اجرای سیاست‌های کنترل قیمت ارز ادامه داد. در این سال با اهتمام دولت سیزدهم بر اجرای سیاست‌های دلار زدایی از اقتصاد کشور، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران وارد نقطه عطف تاریخی شد. ایران پس از ۷ سال روابط اقتصادی خود با عربستان صعودی را از سر گرفت.

همچنین در جهت گسترش اقتدار بین المللی کشور و کاهش وابستگی به دلار، ایران به عضویت رسمی در پیمان همکاری شانگهای و بریکس درآمد. این سه اتفاق مهم نماینگر عزم راسخ دولت سیزدهم برای احیا اقتصاد ایران بدون تکیه به برجام و یا سرخم کردن در برابر زورگویی استکبار جهانی بود.

شایان ذکر است که بر اساس مولفه‌های اقتصادی متوسط نرخ رشد دلار در دولت سیزدهم ماهانه ۲.۸ درصد بود؛ در حالی که این نرخ در دولت دوازدهم به ۴ درصد می‌رسید. بر همین اساس در دوران دو و نیم ساله دولت شهید رئیسی قیمت دلار در بازار آزاد علاوه کاهش وابستگی کشور به آن فقط ۲.۳ برابر رشد کرد در حالی دولت پیشین رکورد افزایش ۶.۷ برابری قیمت دلار در بازار آزاد را در کارنامه داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهید جمهور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته