دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 13:18
در گزارش سلامت آنا بخوانید؛

از نشانه‌های کمبود کلسیم تا پوکی استخوان و درمان آن

از نشانه‌های کمبود کلسیم تا پوکی استخوان و درمان آن
حتماً درباره بیماری شایع پوکی استخوان شنیده‌اید. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند پوکی استخوان جدا از عوامل وراثتی ارتباط مستقیمی به کمبود کلسیم دارد.
کد خبر : 914719

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حتماً درباره بیماری شایع پوکی استخوان شنیده‌اید! بیماری که از میان‌سالی گریبان بسیاری از بانوان را می‌گیرد و حتی سن شروع آن به‌تازگی کمتر از ۴۰ سال هم شده است. بسیاری از پزشکان اعتقاددارند پوکی استخوان جدا از عوامل وراثتی ربط مستقیمی به کمبود کلسیم دارد. کلسیم! همان ویتامینی که آن را بسیار دست‌کم می‌گیریم.

کمبود کلسیم یک بیماری تقریباً شایع بوده که به نام علمی «هیپوکلسمی» معروف است. از کلسیم به‌عنوان یک ماده معدنی و حیاتی که برای ساخت استخوان و دندان‌های محکم در بدن ضروری است نام می‌برند.

کلسیم یا این ماده معدنی ضروری، کارکرد‌های دیگری همچون تثبیت فشارخون، تنظیم ترشح هورمون‌ها و هدایت صحیح سیگنال‌های عصبی را نیز به عهده دارد.

مقدار کلسیم بدن از سنین کودکی باید موردتوجه باشد. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در سنین رشد خود کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است در بزرگ‌سالی به‌اندازه کافی رشد قدی نداشته باشند و نسبت به همسالان خود کوتاهتر به نظر برسند.

البته بسیاری از افراد خیال می‌کنند این ماده معدنی را باید با مکمل‌های دارویی جبران کرد درحالی‌که مقادیر کلسیم موردنیاز بدن را می‌توان از طریق رژیم غذایی به حد بالایی رساند.

چرا دچار کمبود کلسیم میشویم؟

عدم مصرف کلسیم کافی در طی یک دوره طولانی‌مدت به‌ویژه در کودکی و مصرف برخی دارو‌ها از عوامل مهم کمبود کلسیم در بزرگ‌سالی است؛ البته بعضی از افراد به دلیل عدم تحمل غذا‌های غنی از کلسیم یا تغییرات هورمونی که در بانوان بیشتر شایع است به کمبود کلسیم دچار می‌شوند.

پزشکان گاهی کمبود کلسیمم را به عوامل ژنتیکی، ابتلا به بیماری‌های خاص مثل بیماری کلیوی و پانکراتیت همچنین ابتلا به سرطان نیز نسبت می‌دهند؛ البته جالب است بدانید بیماری‌های روانی ازجمله اضطراب نیز در کمبود این ماده معدنی مفید در بدن بسیار تأثیرگذار است.

با چه علائمی به کمبود کلسیم شک کنیم؟

کمبود کلسیم در بدن همراه با نشانه‌های خاصی است و تشخیص آن توسط پزشک کار سختی نیست. اغلب کمبود این ویتامین با یک آزمایش خون ساده مشخص می‌شود. گرفتگی عضلات، پوست خشک و به‌اصطلاح پوسته‌پوسته‌شده، ناخن‌های شکننده و مو‌های زبر می‌توان از علائم کمبود کلسیم در بدن باشد.

البته کمبود کلسیم مشکلی نیست که به‌راحتی بتوان از آن عبور کرد؛ چراکه کمبود کلسیم شدید در بدن گاهی می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری ایجاد کند. کمبود کلسیم شدید اغلب با گیجی، مشکلات حافظه، تحریک‌پذیری یا بی‌قراری، افسردگی، گزگز لب، زبان، انگشتان دست یا پا، درد‌های عضلانی، اسپاسم عضلانی در گلو، سفت شدن و اساسم عضلات و تشنج خود را نشان دهد.

آیا کمبود کلسیم درمان دارد؟

شاید بعد از خواندن مشکلات و عوارض کمبود کلسیم در بدن کمی ترسیده باشید؛ اما کمبود این ماده معدنی قطعاً درمان دارد و گاهی با یک روش ساده مثل مصرف دارو قابل‌درمان است.

خوشبختانه این روز‌ها انواع زیادی از قرص‌های کلسیم خوراکی در بازار وجود دارد که به افزایش سطح این ماده معدنی در بدن کمک می‌کنند؛ البته بهتر است قرص کلسیم با مکمل‌های دارویی حاوی ویتامین D مصرف شود و توصیه اکید پزشکان این است که هیچ‌کدام از مکمل‌های دارویی خودسرانه مصرف نشود.

شاید در آخر بهتر است بگوییم بهترین روش درمان کمبود کلسیم، دنبال کردن رژیم‌های غذایی مناسب است. اضافه کردن بیشتر از یک گرم کلسیم به رژیم غذایی، به درمان هیپوکلسمی مزمن و کاهش علائم این بیماری کمک زیادی می‌کند. در این میان طب سنتی هم اعتقاد دارد برخی دارو‌های گیاهی به افزایش سطح کلسیم خون کمک می‌کند و به‌عنوان‌مثال گیاهانی مانند سبزی شاهی، برای درمان سریع کمبود کلسیم مناسب هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته