دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 09:44
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

نشانه‌های اصلی آی‌کیو در نسل جدید/ تعامل‌گرایی چالش «نسل زِد» است

نشانه‌های اصلی آی‌کیو در نسل جدید  تعامل‌گرایی چالش «نسل زِد» است
استاد دانشگاه، کنجکاوی بالا، ریسک‌پذیری شدید و قانون‌گریزی را سه نشانه اصلی IQ در افراد معرفی کرد و گفت: در نسل جدید IQ به شدت افزایش پیدا کرده، اما EQ آن‌ها کاهش یافته است.
کد خبر : 914561

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید عزیزی کارشناس خانواده و صدا و سیما در گردهمایی دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان با اشاره به اهمیت اخلاص در امور و جوانب زندگی انسان اظهار کرد: کسی که امورش بر مبنای اخلاص و توحید شکل گرفته، در نعمت‌های خدا تأمل می‌کند و حضور او در محل کار و خانواده بر مبنای یاد خداوند و عمل به فرامین او شکل می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اصولاً ارزش انسان در اخلاص است؛ چراکه تجلی اخلاص در اموری چون تقوای الهی است که خداوند آن را مایه کرامت انسانی دانسته و ارزش انسان را به میزان تقوا محاسبه و ارزیابی می‌کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه الهی و تربیت معنوی را باید وارد خانواده کنیم، ادامه داد: خانواده آرام، رو به رشد و مترقی خانواده‌ای است که شیوه تربیت، تعامل و تعالی را بر بستر آموزه‌های دینی و نگاه الهی بنا کرده باشد.

این پژوهشگر و روانشناس اسلامی ادامه داد: اجرای یک سیاست درست و مشخص تربیتی در خانواده، مدرسه و فهم درست از باید و نباید‌های رفتاری مؤلفه‌ای است که می‌تواند به تحقق اهداف عالی جامعه اسلامی در مسیر تربیت نیروی طراز انقلاب کمک کند و شهدا و ایثارگران ثمره این نگاه و تربیت الهی هستند.

نشانه‌های اصلی IQ در نسل جدید/ تعامل‌گرایی چالش نسل Z است

کارشناس خانواده و صدا و سیما با بیان اینکه افراد دو سن دارند، یک سن شناسنامه‌ای و دیگری سن عقلی یا همان IQ، گفت: سن شناسنامه‌ای بر‌ای همه به یک سرعت می‌گذرد و فرد درگذر آن دخالتی ندارد، اما سن عقلی با توجه به فاکتورهایی مانند ژن، محیط، تغذیه، خانواده و تعلیم و تربیت اجتماعی می‌تواند بیشتر یا کمتر از سن شناسنامه‌ای باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به IQ بالای نسل‌های جدید، عنوان کرد: نخستین تفاوت نسل قدیم با نسل جدید که از آن به‌عنوان نسل Z یاد می‌شود، هوش عقلی بالای این نسل بوده، به‌گونه‌ای که انگار بچه‌های دو ساله نسل جدید از نظر درک و فهم برابر با بچه هفت ساله نسل قبل است.

عزیزی با بیان اینکه متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۷۰، هر چیزی را در سن خود تجربه کرده‌اند، ادامه داد: با توجه به IQ بالای نسل جدید، آن‌ها همه چیز را زودتر از سن خود تجربه می‌کنند.

وی، کنجکاوی بالا، ریسک‌پذیری شدید و قانون‌گریزی را سه نشانه اصلی IQ در افراد معرفی کرد و توضیح داد: در نسل جدید IQ به شدت افزایش پیدا کرده، اما EQ آن‌ها کاهش یافته و مهم‌ترین تفاوت نسل قبل با نسل جدید این است که در نسل قبل EQ بالاتر از IQ بود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های نسل Z پرداخت و بیان کرد: نسل جدید با چالش تحصیلی مواجه بوده و دنبال فراگیری دروس آکادمیک نیست و مهارت‌گرا شده تا مدرک‌گرا.

به گفته عزیزی، یکی از چالش‌های نسل جدید، اعتقادی است، چراکه نسل قبل نقل‌گرا بود، اما نسل جدید عقل‌گرا و تجربه‌محور شده و هر سخنی را به راحتی نمی‌پذیرد.

وی، تعامل‌گرایی را از دیگر چالش‌های نسل Z عنوان و تبیین کرد: دایره لغات نسل جدید با نسل قبل بسیار تفاوت پیدا کرده و به‌راحتی نمی‌توان با آن‌ها وارد گفت‌وگو شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته