دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 08:28
نادی در آیین اختتامیه «رویداد صدرا» اعلام کرد؛

ایجاد دانشکدگان مسئله‌محور در دانشگاه آزاد/ ۵ درس مهارتی از مهر آینده به رشته‌ها اضافه می‌شود

ایجاد دانشکدگان مسئله‌محور در دانشگاه آزاد  ۵ درس مهارتی از مهر آینده به رشته‌ها اضافه می‌شود
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه دانشکدگان مسئله‌محور در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود از افزوده‌شدن 5 درس مهارتی به هریک از رشته‌های تحصیلی از مهر آینده خبر داد.
کد خبر : 914541

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه نخستین «رویداد صدرا» با حضور معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، صاحبان صنایع، مدیران کل ادارات و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی، استادان و دانشجویان در دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در واحد مشهد پس از بازدید چندساعته از غرفه‌های صنایع و اصناف در رویداد نمایشگاهی صدرا و نشست با اعضای هیئت علمی دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه در آیین اختتامیه رویداد صدرا حضور یافت.

محمدعلی نادی در این آیین با اشاره به چرخش تحولی در آموزش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: حوزه آموزش دانشگاه آزاد از جریان آموزشی نظر و عمل به جریان نظر، عمل و مهارت تغییر ماهیت و تغییر شکل داده و یکی از دلایلی که رویداد صدرا را برگزار می‌کنیم همین است، رویداد صدرا برای انتقال فرصت‌های شغلی از جریان صنعت به دانشجویان و انتقال تجربیات دانشگاه به صنعت است.

وی با انتقاد از سیاست‌های تعلیم و تربیت و آموزش عالی کشور افزود: آنچه در این چهار دهه در تعلیم و تربیت و آموزش عالی کشور اتفاق افتاده، خلاف مسیر فطرت بوده، چراکه تربیت باید در راستای فطرت باشد و خیلی چیز‌ها را به خاطر تقلیدی بودن آموزش عالی کشور از بین بردیم و با شکل گرفتن و تعدد بسیاری از دانشگاه‌های امروزی موجب حذف مشاغل شدیم و هیچ جایگزینی هم برای این مشاغل شکل نگرفت.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، چرخش تحولی دانشگاه آزاد در حوزه آموزش را از سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح پویش و اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل عنوان کرد و با بیان اینکه رویداد صدرا شکل پیشرفته طرح پویش است از آغاز طرحی در دانشگاه آزاد خبر داد که در آن ۴۰ درصد سرفصل دروس متناسب با تغییرات جامعه تغییر پیدا می‌کند.

برای تدریس در دانشگاه آزاد ضرورتی به داشتن مدرک دکتری نیست

نادی متذکر شد: متأسفانه آنچه فضای دولتی ما هم‌راستا با آن حرکت نمی‌کند وضعیت مربوط به رشته‌هاست، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد آموزشی غیردولتی کشور چرخش تغییرات را در ارتباط با رشته‌ها به سرعت دارد انجام می‌دهد، اما متاسفانه در ساختار وزارت علوم تصویب رشته‌ها به شدت کار سختی است برخی مواقع تصویب یک رشته مورد نیاز یک تا ۲ سال زمان می‌برد و زمانی تصویب می‌شود که کار از کار گذشته است.

وی با بیان اینکه در دنیا اگر واکنش به تغییرات بسیار کند باشد محکوم به شکستیم، افزود: بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از اتفاقات دیگری که می‌افتد تعریف سرفصل‌های جدید متناسب با تغییرات است، این سرفصل‌ها را قرار نیست فقط استادان دانشگاه انجام دهند تیم‌هایی که دارد طراحی می‌شود تیم‌های متناسب با چرخه تغییرات است و یکی از اتفاقاتی که ما در این سه سال اخیر رقم زدیم تعامل خیلی جدی با فعالان اقتصادی و صنعتگران بوده و برنامه‌ها و رویداد‌هایی است که محور اصلی آن جریان صنعت و خدمات و بازرگانی و کشاورزی دانشگاه است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز برای تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی هیچ ضرورتی به داشتن مدرک دکتری نیست و خبره‌ها و صاحبان مهارت هم می‌توانند تدریس کنند، افزود: اگر قرار باشد تا آن تبحر و مهارت را در قالب دکتری عرضه کنیم باید منتظر بمانیم تا از بین برود؛ بنابراین یکی از سیاست‌های ما استفاده از این استادان به‌عنوان اساتید ماهر و خبره است و این در به روی صاحبان مهارت و خبرگان باز است.

نادی تبیین کرد: یکی دیگر از اقدامات ما طراحی درس کارآفرینی و اشتغال به شیوه کاملاً متفاوت بوده؛ به این صورت که این درس سه واحدی نظری عملی و مهارتی است و از مهرماه پیش رو اجرا خواهد شد.

وی تأکید کرد: دانشجویان در این درس چهار جلسه در محیط واقعی کار چهار جلسه توسط افراد کارآفرین در آن رشته خاص و چهار جلسه هم به صورت کار پروژه تعریف می‌شود و در انتهای این درس باید دانشجو بتواند یک بوم کسب و کار بنویسد، یکی از چرخش‌های دانشگاه این است که پنج درس مهارتی را در هرکدام از رشته‌های تحصیلی از مهر امسال در قالب مهارت انتقال خواهیم داد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر جریان هدایت تحصیلی به عنوان موضوع حائز اهمیت در دانشگاه آزاد گفت: واقعیتی که وجود دارد اینکه در اتمام دوره دانشگاهی بچه‌ها را به سمت سایت‌های کاریابی سوق دهیم و ثبت‌نام کنند، خیلی دیر شده است و به نظر می‌رسد این جریان یک جریان هدایت تحصیلی است که باید از دوره ابتدایی اتفاق بیفتد استعداد‌های بچه‌ها را باید از سنین بسیار پایین‌تر شناسایی کرد.

برنامه‌ریزی نیروی انسانی در کشور درست اجرا نمی‌شود

نادی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاهی که زنجیره تعلیم و تربیت را از دوره شیرخوارگی تا دوره دکتری دارد به آن فکر کردیم. در دانشگاه آزاد ۸۲۶ مدرسه و ۳۶۲ کودکستان داریم و جریان هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد می‌تواند روی فضای آموزش عالی کشور خیلی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی نیروی انسانی در کشور ما درست اجرا نمی‌شود، افزود: از سویی آموزش عالی کشور در حال تربیت نیروی انسانی است، از سوی دیگر هم ضرورت‌ها و نیاز‌های شغلی به شکل دیگر تعریف می‌شود و هیچ نقطه تقاطعی وجود ندارد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در عین حال این سؤال را مطرح کرد که تا چه زمانی فارغ‌التحصیلان باید سراغ سایت‌های کاریابی بروند و از سوی دیگر هم فعالان اقتصادی تا چه زمانی دنبال نیرو‌هایی باشند که دانشگاه بابتش هیچ آموزش یا رشته‌ای یا تخصصی را ارائه نمی‌دهد.

نادی از ایجاد دانشکدگان مسئله‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این معضل خبر داد و ادامه داد: برای این کار دانشکده‌های علم‌محور گذشته را کنار گذاشتیم و امروز در دانشگاه آزاد یک ترم است که جای دانشکده‌های قبلی مهندسی و علوم انسانی را کنار گذاشتیم و براساس نظام موضوعات و مسائلی که در جامعه شناسایی شده، دانشکده‌هایی را معرفی می‌کنیم که مسئله‌محور است و دانشجو تربیت می‌کند.

وی تبیین کرد: مأموریت رشته‌ها و دانشکده‌ها را به این شکل تغییر دادیم و ضرورت انجام این کار و موفقیت آن تنها یک چیز بوده و آن هم ارتباط دانشگاه با جامعه است، یعنی به همین نسبتی که در اتفاقات فعلی و آتی جامعه دانشگاه شاید مقصر باشد به همان نسبت هم جریان موجود در جامعه تأثیر دارد و این دو باید به‌عنوان ذینفعان کنار هم جمع شوند و مسائل را حل کنند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که در آینده دانشجویان نوآور، شجاع، با هوش هیجانی بالا، خلّاق و مبتکر بتوانیم تربیت کنیم که هرکدام بتوانند فضای شغلی جدید را تعریف کنند و برای اداره کردن زندگی خودشان وابسته به منابع و منافع خانوادگی نباشند.

آیین اختتامیه نخستین رویداد صدرا با حضور نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، علیرضا یونچی فعال اقتصادی و داور برنامه تلویزیونی «میدون»، محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، صاحبان صنایع، اصناف، مدیران کل ادارات کار و رفاه اجتماعی استان و سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، کارکنان، استادان و دانشجویان دانشگاه در سالن شهید عباس‌پور دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

در این مراسم از شرکت‌ها و صنایع حاضر در رویداد نمایشگاهی صدرا که از ۸ تا ۱۰ خرداد در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته