دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1402 - 14:49
معاون دانشگاه آزاد اسلامی:

طرح پویش گامی مهم در راستای پیشرفت کشور است

طرح پویش گامی مهم در راستای پیشرفت کشور است
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت دانشجویان مهم‌ترین ذی‌نفعان طرح پویش هستند و این طرح در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر برای پیشرفت کشور مؤثر واقع شده است.
کد خبر : 896421

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی منطبق با ویژگی‌های نظام صنعتی خدمات و بازرگانی دوره زمانی مورد نیاز برای کشور را کوتاه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پویش و طرح صدرا در راستای منویات مقام معظم رهبری در حال فعالیت بوده، افزود: فضای شغلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شاید از حیث محتوای روشی و محل یادگیری دچار تغییراتی شود؛ چراکه آن چیزی که دانشجو در دانشگاه می‌آموزد با آنچه در محیط کار اتفاق می‌افتد، متفاوت است. برای اینکه این مسئله را حل کنیم مدلی به نام زیست‌بوم مهارتی را در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کردیم که پایه‌گذار این مدل کتر طهرانچی هستند که کمک می‌کنیم این مدل در استان‌های مختلف عملیاتی شود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های دانشگاه حول سه محور کارآفرینی، مهارتی و فناورانه بیان کرد: زنجیره آموزشی علاوه بر کلاس، دارای دو عنصر کارگاه و کارخانه نیز بوده و چرخه آموزشی دچار یک سری تغییراتی شده یعنی از آموزش مبتنی بر حل مسئله به سمت اشتغال و وصل شده به بدنه اجتماع در حرکت هستیم. دانشگاه آزاد اسلامی،‌ دانشگاه اجتماعی و جامعه‌محور بوده؛ ضروری است دانشگاه بر اساس تقاضا‌های اجتماعی، رویکرد‌های خود را نیز تغییر دهد.

نادی ادامه داد: چرخه کارگاه، کلاس و کارخانه یکی از مؤلفه‌های اساسی در طرح پویش است در این‌ رویداد صنایعی که متقاضی نیرو‌های انسانی مؤثر هستند، دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در صنایع را جذب می‌کنند. نخستین نکته مثبت این طرح این بوده که دانشجویان در طول دوران تحصیل خود آموزش‌های مورد نیاز آینده شغلی خود را فرا می‌گیرند به همین دلیل نیاز به آموزش مجدد پس از دوران فارغ‌التحصیلی ندارند.

وی از پیش‌بینی جذب ۳۷ هزار دانشجو در قالب طرح پویش در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی خبر داد و گفت: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی بر حسب نیاز استان در واحد‌ها و مراکز استانی نیز توسعه می‌یابند. توسعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تخصصی با همیاری صنایع از برنامه‌های پیش روی دانشگاه بوده؛ دانشجویان در طرح پویش در محل صنایع و کارخانه‌ها آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و در خط تولید واقعی مشغول به کار می‌شوند از این‌رو دانشجویی که از این طریق آموزش می‌بیند، بلافاصله نیز می‌تواند در محیط شغلی مورد نظر خود جذب شود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مدارس عالی مهارتی به‌عنوان دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی مطرح کرد: در مدارس عالی مهارتی دوره‌های تخصصی بدون محدودیت در زمینه‌های مختلف در عرصه واقعی برگزار شده و گواهی تخصصی قابل ترجمه به متقاضیان اعطا می‌شود که صنایع نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند. سیاست اصلی طرح کاربنیان کمک به آموزش مهارتی و اشتغال دانشجویان بوده و از این طریق دانشجویان به تمرین کسب‌وکار قبل از فارغ‌التحصیلی می‌پردازند.

نادی تبیین کرد: هدف از این طرح، پیش از درآمدزایی ایجاد کردن جریان‌های شغلی است که بعد از فارغ‌التحصیلی، جریان‌های شغلی وارد جامعه شوند. در راستای اجرای طرح ملی توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال صورت می‌گیرد و دانشجویان متناسب با استعداد‌های مهارتی خود فارغ از اینکه در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنند می‌توانند دوره‌های مهارتی را طی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته