دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1403 - 08:00
آنا گزارش می‌دهد؛

پایان ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری در روز نخست/ ۵ نفر نام‌نویسی کردند

پایان ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری در روز نخست  ۵ نفر نام‌نویسی کردند
پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، فرآیند اجرایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم از امروز آغاز به کار کرد و رأس ساعت ۱۸ با پایان یافتن روز نخست ثبت‌ نام در نتیجه ۵ نفر توانستند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شوند.
کد خبر : 914342

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم و پایان زودهنگام دولت شهید جمهور و بر اساس اصل یکصد و سی و یکم  قانون اساسی که در آن آمده است: در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس قوه مقننه و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهند که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، فرآیند اجرایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم آغاز به کار کرد.

گزارش تصویری آنا از نخستین روز ثبت نام داوطلبان چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

بر همین اساس و طبق قانون، فرآیند احرایی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری چهاردهم از ساعت ۸ صبح امروز دهم خردادماه رسما آغاز به کار کرد.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، ثبت‌نام نامزد‌ها از امروز دهم خرداد تا چهاردهم خردادماه انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت صبح هفتم تیرماه خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید که در اولین روز از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، چه کسانی وارد ستاد انتخابات کشور می شوند و خود را در معرض انتخاب ملت قرار می دهند.

وزیر کشور: همه مردم خود را برای یک مشارکت گسترده آماده کنند

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم
احمد وحیدی صبح امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: فرایند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را با شروع ثبت‌نام داوطلبان آغاز می‌کنیم.

وی افزود: این انتخابات نیز همچون انتخابات مجلس در کمال امنیت و سلامت و رقابت خوب و مشارکت گسترده همه مردم عزیز انجام خواهد شد و همه خود را برای آن آماده کنند.

سخنگوی ستادانتخابات: برخی مراجعه کنندگان شرابط لازم را نداشتند

سخنگوی ستاد انتخابات: ۳۰ داوطلب برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات مراجعه کردند، اما شرایط لازم را نداشتند.

صباغیان به عنوان اولین نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم

محمدرضا صباغیان، نماینده مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد و به عنوان اولین فردی که واجد شرایط ثبت نام قطعی بود، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی پس از ثبت نام در سخنانی اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و طبیعتا مشکلاتی را علیرغم موفقیت‌ها و دستاوردهایمان داشته ایم ولی دولت ها نتوانستند مشکلات اقتصادی و نظارتی کشور را حل کنند و همه دولت‌ها در ایستگاهی توقف کردند که شکاف طبقاتی و نارضایتی افزایش یافت.

صباغیان با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات را در ساختار سیاسی و اداری کشور می‌بینم و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود روی این ریل حرکت خواهد کرد، گفت: باید این چرخ دنده‌ها را سر جای خود قرار دهیم و هدف اصلی من اگر مردم رأی دهند اصلاح ساختار اداری و سیاسی و قرار دادن چرخ دنده‌ها در جای خودش است.

کواکبیان در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم

مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام اظهار کرد: خدا را شاکریم که توفیق داشتیم امروز برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنم.

کواکبیان افزود: نام دولتی که من می‌خواهم با آن بیایم دولت مردم سالار با شعار «صداقت با مردم» هست. ۵ برنامه راهبردی دارم که اولین آن تحقق جمهوریت سوم است. معتقدم که بار دیگر بازنگری قانون اساسی بر اساس اصل ۱۷۷ صورت گیرد. 

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بسیاری از بن‌بست‌های کشور به دلیل بن‌بست‌هایی هست که در قانون اساسی وجود دارد، اضافه کرد: دومین برنامه‌ام لغو کامل تحریم‌ها و برقراری ارتباط با همه دنیا جز رژیم صهیونیستی بر مبنای عزت حکمت و مصلحت است.

مقتدایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم

عباس مقتدایی، نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فردی از جامعه دانشگاهی کشور هستم و در ۳ دوره مورد توجه و عنایت اصفهان به عنوان نماینده قرار گرفتم، در این مقطع برای اینکه احساس کردم سلایق مختلف را عملیاتی کنیم، لازم دانستم که ثبت نام کنم. 

مقتدایی افزود: مجلس شورای اسلامی و پیشینه آن نشان می‌دهد که مردم ایران در ساختارسازی خوب عمل کردند. با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی توانستیم از مساله‌ای که می‌توانست برای هر ملتی مشکل آفرین باشد، عبور کنیم. 

این نماینده مجلس در پایان گفت: همه بخش‌های کشور نیازمند رسیدگی هستند و شعار انتخاباتی من «ایران ما» است.

اسلامی: تا ساعت ۱۴، سه نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور ظهر امروز با اعلام گزارش از نخستین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تا ساعت ۱۴ گفت: فرآیند ثبت نام در روز نخست تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تا الان سه نفر واجد شرایط بوده و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

اسلامی گفت: داوطلبان واجد شرایط حتی الامکان طی امروز و فردا برای ثبت نام بیایند و به روز‌های آخر موکول نکنند.

رئیس خانه احزاب داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم

قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب ایران با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: چون به جایی وصل نشدم تاکنون دیده نشود وگرنه برنامه های من بسیار کامل تر از دیگر کاندیداهاست. 

حشمتیان گفت: مشکلات کشور بسیار است و برای رفع این مشکلات «دولت رفاه» را تشکیل خواهم داد. تلاشم برای رفع تحریم‌هایی است که در مملکت ما حاکم است. 

رئیس خانه احزاب همچنین بیان کرد: صیانت از حقوق شهروندان بخصوص بانوان و جوانان جزو برنامه‌های من خواهد بود. دگرگونی در سیستم مالی، مبارزه با فساد شعار اصلی من خواهد بود.

سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

فرآیند ثبت نام نامزد‌های ریاست جمهوری کلید خورد/ آغاز رسمی انتخابات چهاردهم

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دقایقی قبل با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

وی پس از ثبت‌نام، در جمع خبرنگاران اظهارکرد: حماسه تشییع پیکر شهدای خدمت در کشور یک حماسه بود، هنر مردم ما این بود که در تندباد حوادث نه تنها از پا در نمی‌آیند بلکه تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنند. در همین دولت رئیس جمهور شهیدمان همان ابرقدرتی که رسماً به دنبال فشار حداکثری به مردم ایران بود خودش اعتراف کرد که از این مردم شکست خورده است.

وی افزود: من باور دارم آنچه که در امکان و توان مردم ما بوده به صحنه آورده و می‌آورند که این بزرگترین سرمایه کشور است، رئیس جمهور شهید ما این سرمایه را می‌شناخت. کسی که پا به عرصه انتخابات می‌گذارد باید این سرمایه را بشناسد و قدر بداند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: وقتی چنین مردمی داریم امروز به دولتی نیاز داریم که با همه وجود عزم، اراده و برنامه داشته باشد تا این سرمایه بزرگ را حفظ کند. ما در دولت سایه با شبکه‌ای از اساتید مختلف بحث‌هایی را در این مورد داشته‌ایم. در تمام این مدت سعی کردیم نتایج بررسی‌های خودمان را به دولتمردان ارائه کنیم. رئیس جمهور باید بداند چه فرصت‌هایی وجود دارد، اگر صحبت از برنامه می‌شود رئیس جمهور باید به آن برنامه اشراف داشته و از آن برنامه به نفع ملت ایران استفاده حداکثری کند.

جلیلی تأکید کرد: رئیس جمهور نباید به حداقل‌ها راضی شود، پیشرفت‌ها و روند‌های جهانی به ما نشان می‌دهد که امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. اگر از این فرصت استفاده نکنیم از پیشرفت عقب می‌مانیم. این حق تک تک مردم ایران است که برای جهش کشور دوست داشتنی ما نقش ایفا کند و این وظیفه دولت ما است که برای آن برنامه‌ریزی کند. در آن مناسبات عادلانه است که همه سرمایه‌ها و ظرفیت‌ها به کار گرفته می‌شود و خط‌کشی‌ها برطرف می‌شود.

وی در پایان گفت: ما برای چنین موفقیت‌هایی در ادامه موفقیت‌های مسیر شهید عزیزمان به تصمیم‌های صحیح و به موقع نیاز داریم تا نه تنها دچار روزمرگی نشویم بلکه به قله‌های پیشرفت دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش آنا، با ثبت‌نام سعید جلیلی در انتخابات رئیس‌جمهوری روز نخست به پایان رسید و روز دوم ثبت‌نام از فردا ۸ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته