صحرایی: همه کارکنان آموزش و پرورش شامل آییننامه «مسیر رشد معلمی» میشوند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک هزار و سی و نهمین (۱۰۳۹) جلسه شـورای عـالی آموزش وپرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه رضا مراد صحرایی وزیرآموزش و پرورش با تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه گفت: فقدان رئیس جمهور دلسوز و خدمتگزار مردم، ضایعهای دردناک است. خدایا ما جز خیر و خوبی از او ندیدهایم و این پاداش کسانی است که برای رضای خدا و آسایش خلق او کار میکنند.
وی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان اظهارکرد: توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامههای اصلی ما در آموزش و پرورش است این کار به طور جدی در حال پیگیری و انجام است.
صحرایی با تاکید بر اهمیت آموزش و بازآموزی همکاران فرهنگی افزود: توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامههای اصلی ما در آموزش و پرورش است و این کار به طور جدی در حال انجام است. همه کارکنان آموزش و پرورش شامل آییننامه مسیر رشد معلمی میشوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان تاکید کرد: مبنای آموزش و پرورش برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان است و نباید چیزی غیر از این باشد، همان طوری که رئیس جمهور شهید بر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی تاکید داشت برای ما هم ارتقاء و تقویت مدارس دولتی و توجه جدی به دانش آموزان مناطق محروم در اولویت است.
در ابتدای جلسه اعضا مباحثی، چون توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی به امتحانات نهایی دانش آموزان، طرح سئوالات از کتابهای درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزههای تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و بدور از استرس برای دانش آموزان و خانوادههای آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها برای برگزاری امتحانات، آموزش معلمان و مدیران مدارس وغیره بیان کردند.
همچنین «آییننامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه ۸ نفره متن نهایی آن مجددا در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد.
این آییننامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان تهیه شده است.
آییننامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان۱۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگیها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان و در اجرای ماده ۷ آیین نامه اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان تهیه شده است.
«بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» دستور دوم جلسه بود که پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.
در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است از جمله در هدف عملیاتی:۷ افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانونهای پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی ـ اجتماعی است.
انتهای پیام/