دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برندسازی در گردشگری سلامت

برندسازی در گردشگری سلامت
نشست تخصصی «بررسی محورهای تقنینی حمایت از توسعه گردشگری سلامت» با بررسی سلامت و تقویت بازاریابی و برندسازی برگزار شد.
کد خبر : 914171

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی با عنوان بررسی محور‌های تقنینی حمایت از توسعه گردشگری سلامت به همت دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. 

این نشست به عنوان دومین نشست با محوریت بازاریابی و برندسازی در گردشگری سلامت و با حضور اعضای انجمن خدمات بین المللی سلامت کشور برنامه ریزی شده بود. 

محمد جهانگیری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه دو موضوع در بازاریابی و برندسازی گردشگری سلامت بسیار حائز اهمیت است، گفت: موضوع اول این است که مسیر شکوفایی خدمات بین المللی سلامت از گذرگاه توسعه ارائه داخلی خدمات سلامت می‌گذرد. 

مسیر شکوفایی خدمات بین المللی سلامت از گذرگاه توسعه ارائه داخلی خدمات سلامت می‌گذرد

وی ادامه داد: ما باید ابتدا سطح ارائه خدمات برای مردم عزیز کشورمان را ارتقا بخشیم و بعد به سراغ جذب گردشگران سلامت برویم. 

* ضرورت توجه به ارتقای خدمات سلامت در کشور

عضو انجمن خدمات بین المللی سلامت کشور گفت: این موضوع در بازاریابی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر مردم خودمان از ارائه خدمات راضی نباشند باعث بروز نارضایتی بین مردم در دریافت خدمات سلامت می‌شویم و از سوی دیگر این گزاره در ذهن گردشگر خارجی ایجاد می‌شود که وقتی مشتریان داخلی یک کشور، رضایت لازم را از خدمات ارائه شده ندارند، چگونه می‌توان رضایت بخش بودن خدمات برای گردشگران خارجی را تضمین کرد؟

وی مسئله دیگر در حوزه گردشگری سلامت را جلب مشارکت مردمی و همراهی عمومی دانست و افزود: مهمان‌نوازی و استقبال مردم از گردشگران، حائز اهمیت بسیاری است. چنانچه مردم احساس تبعیض در ارائه خدمات سلامت میان خود و گردشگران داشته باشند، همراهی مناسبی نخواهند داشت.

جهانگیری با بیان اینکه بازاریابی صحیح گردشگری سلامت در ایران سه اقدام اساسی نیاز دارد، افزود: اولین اقدام این است که بتوانیم اعتبار خود را از نظر دانشی به دنیا بشناسانیم. در واقع تا دانش پزشکی ما در دنیا معتبر نباشد، بازاریابی صحیحی حول آن شکل نمی‌گیرد. 

وی توضیح داد: گردشگران سلامت باید به این جمع بندی برسند که دانش پزشکی ما، جزو معتبر‌ترین و قابل اعتماد‌ترین‌هاست. 

به گفته عضو انجمن خدمات بین‌المللی سلامت کشور معرفی صحیح ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت اقدام دیگر در این حوزه است. 

وی افزود: باید امکانات، تجهیزات و منابع انسانی ایران را به دنیا معرفی کنیم. تا ظرفیت‌های خود را معرفی نکنیم، استقبال چندانی از ما صورت نخواهد گرفت. 

جهانگیری گفت: سازمان توسعه تجارت یکی از نهاد‌هایی است که می‌تواند در این زمینه کمک شایانی کند. 

وی ادامه داد: اقدام دیگری که باید در دستور کار قرار گیرد این است که که دولت ساختار و رویه‌های صحیح ورود به عرصه‌ی بازاریابی گردشگری سلامت را برای بخش خصوصی برقرار راه اندازی کند. دولت وظیفه دارد تمهیدات لازم از جمله معافیت‌های مالی و ارائه تسهیلات برای حمایت از بازاریابی در این حوزه را برقرار سازد.

* برندسازی در گردشگری سلامت

جلال نائلی، دیگر عضو انجمن خدمات بین المللی سلامت کشور در این نشست با برشمردن مهم‌ترین ویژگی‌های برندسازی در حوزه گردشگری سلامت از جمله اعتماد، وفاداری و اطلاع رسانی، مطرح کرد: ذات بازار خدمات سلامت، اطلاعات است. بیماران کاملا مطابق با زمینه ذهنی و اطلاعاتی که از مراکز درمانی دارند دست به انتخاب می‌زنند. 

وی ادامه داد: بنابراین بازاریابی در گردشگری سلامت یعنی یک نظام اطلاع رسانی پویا و جذاب. باید توجه کنیم که برندسازی در گردشگری به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول عبارت است از برندسازی مقصد گردشگری سلامت. 

نائلی گفت: به عنوان مثال برای کشور خودمان، برندسازی مقصد یعنی برندسازی کشور ایران و معرفی ظرفیت هایش برای ارائه خدمات سلامت به گردشگران سلامت. نکته اساسی این است که دولت باید عهده دار این بخش باشد. 

وی با بیان اینکه دولت باید منابع مالی لازم را در بودجه عمومی دولت ببیند، افزود: وظیفه هر یک از نهاد‌های دولتی درباره گردشگری سلامت روشن شود. 

عضو انجمن خدمات بین‌المللی سلامت کشور بخش دوم مرتبط با گردشگری سلامت را برندسازی هتل ها، بیمارستان‌ها و هر مکان مرتبط با زنجیره ارائه خدمات سلامت و گردشگری دانست و گفت: در این زمینه بخش خصوصی باید مسئولیت را بپذیرد. مدل‌های زیادی در دنیا در این زمینه وجود دارد؛ مانند بیمارستان‌های زنجیره‌ای آپولو در هند و بومرانگراد در هلند.

یکی از چالش‌های ما این است که پزشکان معمولا خودشان به دنبال برندسازی نیستند؛ بنابراین باید برای همراهی پزشکان با گردشگری سلامت برنامه ریزی داشته باشیم

وی برخی از مهم‌ترین چالش‌های برندسازی در حوزه گردشگری سلامت را برشمرد و گفت: یکی از چالش‌های ما این است که پزشکان معمولا خودشان به دنبال برندسازی نیستند؛ بنابراین باید برای همراهی پزشکان با گردشگری سلامت برنامه ریزی داشته باشیم. 

نائلی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های دیگر این است که معلوم نیست چه کسی درباره امر بازاریابِی گردشگری سلامت پاسخگوست. همچنان تفکیک قانونی مشخصی در حیطه وظایف این موضوع صورت نگرفته است. 

* اهمیت توجه به تجربه کشور‌های دیگر در گردشگری سلامت

حسن راشکی دیگر عضو انجمن خدمات بین المللی سلامت کشور یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تقویت بازاریابی گردشگری سلامت را ارتباط و رایزنی با کشور‌های هدف بر شمرد. 

وی با اشاره به سیاست‌های رونق گردشگری سلامت در روسیه، گفت: بسیاری از بیمارستان‌های دولتی این کشور بین هزار تا ۲ هزار تخت خالی دارند و هزینه جذب گردشگران سلامت را به شدت کاهش داده اند. 

راشکی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در امر بازاریابی گردشگری سلامت، حضور ایران در نمایشگاه‌های بین المللی است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. طی ماه گذشته شاهد بودیم که ایران در نمایشگاه ATM بهترین فرصت برای عرضه‌ی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری سلامت را از دست داد. 

در پایان مقرر شد ظرفیت‌های انجمن خدمات بین المللی سلامت کشور به کمک مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موجب ارائه بسته تقنینی گردشگری سلامت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته