دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تهیه‌کننده فیلم «پدرخوانده» درگذشت

تهیه‌کننده فیلم «پدرخوانده» درگذشت
آل رودی تهیه‌کننده شناخته شده هالیوودی که در کارنامه هنری‌اش آثاری همچون «پدرخوانده» و «عزیز میلیون دلاری» را داشت، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.
کد خبر : 914125

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «آلبرت استاتلند رودی» معروف به آل رودی برنده ۲ جایزه اسکار و تهیه کننده آثاری همچون «پدرخوانده»، «عزیز میلیون دلاری»، «فریاد بزن ماچو» و... در ۹۴ سالگی و در لسآنجلس درگذشت. رودی که از خالقان فیلم کمدی «قهرمانان هوگان» و آثاری همچون «واکر، تگزاس رنجر» نیز بود، پس از موفقیت کمدی اولش، تهیه کنندگی «فاوس کوچولو و هالسی بزرگ» و «ساختن آن» را انجام داد و سپس تهیه کنندگی فیلم «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا را انجام داد و برای این فیلم ویژه تاریخ سینما نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد و اولین تندیسش را دریافت کرد.

دومین اسکار این تهیه‌کننده فقید نیز به فیلم «عزیز میلیون دلاری» ساخته کلینت ایستوود مربوط می‌شود که در سال ۲۰۰۴ آن را به دست آورد.

بعد از مرک رودی بسیاری از چهره‌های شناخته شده هالیوود نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. آل پاچینو ستاره دوست داشتنی هالیوود در بیانی‌های گفت: رودی در تمام مدت فیلم «پدرخوانده» برای من شخصیتی زیبا بود. حتی وقتی آنها من را نمیخواستند، او مرا میخواست. او در زمانی که بیش از هر چیزی به آن نیاز داشتم این باور را به من هدیه داد و هرگز آن را فراموش نخواهم کرد.

کلینت ایستوود هم از هنرمندانی بود که برای این تهیه کننده بیانیه‌ای صادر کرد. ایستوود علاوه بر فیلم «عزیز میلیون دلاری» در سال ۲۰۰۴، یک اثر دیگر هم با این تهیه کننده ساخت و در حقیقت آخرین فیلم کارنامه تهیه کنندگی آل رودی را کارگردانی کرد، فیلم سینمایی «گریه کن ماچو» که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد. ایستوود در بیانی‌های از رودی یاد کرد و گفت: او دوست بزرگ من بود و من عمیقاً دلم برایش تنگ خواهد شد.

هیلاری سوانک بازیگر «عزیز میلیون دلاری» هم با گرامیداشت یاد این تهیه کننده گفت: بهترین زمان کار با ال بود. او در یاد من و همه یک افسانه خواهد ماند.

رودی علاوه بر تهیه‌کنندگی سینما، در زمینه نویسندگی هم فعالیت داشت و در برخی از فیلم‌ها و بسیاری از سریال‌هایی که تهیه کنندگی آنها را برعهده داشت، نویسندگی نیز کرد. از دیگر فیلم‌های او میتوان به «طولانیترین فاصله»، «ماتیلدا»، «وداع با پادشاه»، «کفش دوزک»، «مین ماشین»، «زندانیان بهشت»، «لسیتر» و «سابوتاژ» اشاره کرد.

دکستر فلچر کارگردان سریال «پیشنهاد» که رودی با دخترش الکساندرا تهیه کننده آن بود، گفت: آل واقعاً یکی از بزرگان هالیوود بود. یکی از آخرین موهیکان‌ها که فیلم‌های فوقالعاد‌های خلق کرد که هنوز هم تا به امروز تاثیر میگذارد و الهامبخش است. او از آغاز فروتن بود و تا بالاترین افتخار‌های هالیوود رسید.

رودی در مونترال متولد و در شهر نیویورک بزرگ شد و در رشته معماری تحصیل کرده بود. وی در طول دوران حرف‌های خود، ۲ جایزه سزار فرانسه، ۲ جایزه دیوید دی دوناتلو ایتالیا و جایزه فیلمنامهنویس USC را دریافت کرد. او جایزه یک عمر دستاورد جشنواره فیلم شانگهای را گرفت و در سال ۲۰۰۷ رییس هیات داوران جشنواره فیلم زوریخ بود.

به گفته خانواده وی، از آخرین کلمات وی این بود: بازی تمام شد، اما ما بازی را بردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته