دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1403 - 10:48
بررسی دستاورد‌های شهید جمهور/۴

مدیریت توسعه صنعت گاز در دولت سیزدهم

مدیریت توسعه صنعت گاز در دولت سیزدهم
دستاورد‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه صنعت نفت و گاز جدای از تصور و انتظارات فنی بوده به‌خصوص که سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌های ظالمانه از سوی استکبار جهانی این بخش را هدف قرار داده است.
کد خبر : 914110

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بر اساس آمارهای رسمی، دستاورد‌های دولت سیزدهم در راستای توسعه صنعت نفت و گاز جدای تصورات و انتظارات فنی بوده است؛ به‌خصوص که سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین تحریم‌های ظالمانه از سوی استکبار جهانی این بخش را هدف قرار داده بود.

از نخستین اقدامات مثبت و امیدوار کننده دولت سیزدهم در زمینه مدیریت مصرف گاز طبیعی، مدیریت و کنترل تامین گاز برای گرمایش مردم و تولید صنایع در زمستان سخت سال ۱۴۰۰ بود. شرایط سرمای شدید در این زمستان که بسیاری از کشور‌های اروپایی را به چالش کشیده بود، با مدیریت مناسب وزارت نفت دولت سیزدهم به‌خوبی مدیریت شد و نه تنها مردم دچار خاموشی و قطعی گاز عمده نشدند؛ بلکه صنایعی که از گاز طبیعی برای تولید استفاده می‌کردند نیز کمترین خسارت را متحمل شدند.

جمع‌آوری گاز‌های مشعل

وزارت نفت دولت سیزدهم در ادامه تلاش‌های خود برای مدیریت منابع گازی کشور به سراغ گاز‌های تولیدشده در هنگام استحصال نفت رفت. در همین راستا جمع آوری این گاز‌ها که پیش از این در فلر‌های میادین نفتی می‌سوخت و علاوه بر هدررفت، موجب آسیب شدید محیط زیستی می‌شد، در دستور کار قرار گرفت.

جواد اوجی وزیر نفت در ۱۴۰۱ در این خصوص اظهار کرده بود که برای جمع‌آوری گاز‌های تولید شده همراه نفت تاکنون ۲۸ قرارداد که جمعا ۳ میلیارد یورو ارزش دارند امضا شده است و با اجرای این قرارداد‌ها تمام فلر‌ها تا پایان دولت سیزدهم جمع‌آوری خواهد شد. شایان ذکر است که این گاز‌های غنی که تاکنون سوزانده می‌شد، پس از اجرای این پروژه‌ها خوراک پتروشیمی‌ها شده و به چرخه مصرف در کشور بازمی‌گردند.

مدیریت توسعه صنعت گاز
در همین راستا سال ۱۴۰۲ گزارش شد که پروژه جمع آوری گاز‌های همراه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس)، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از پروژه‌هایی بود که در این سال به بهره برداری رسیدند. نهایتا پیش بینی می‌شود که خاموش کردن فلر‌ها و جمع آوری گاز‌های همراه نفت تا پایان سال ۱۴۰۴ رقمی معادل ۲ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کند.

افزایش تولید در صنعت گاز کشور

روز‌های پایانی ۱۴۰۱ رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی با حضور در استان بوشهر، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را رسما افتتاح کرد. با بهره برداری از این تاسیسات حجمی معادل روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شد. همچنین این پالایشگاه روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال ژی جی جهت خوراک واحد‌های پتروشیمی تولید می‌کند.

از دیگر تلاش‌های دولت سیزدهم برای رفع ناترازی انرژی بخصوص در حوزه گاز طبیعی، پیگیری ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دریا قرار دارد بود. در همین راستا در جهت راه اندازی و به کارگیری فاز ۱۱ پارس جنوبی، مرحله نخست از بخش اول توسعه این طرح با حفاری و تکمیل چهار حلقه چاه، لوله‌گذاری دریایی خط لوله ۳۲ و ۴.۵ اینچ به طول ۱۵ کیلومتر از موقعیت ۱۱ B تا نقطه اتصال به خط لوله موجود ۱۲ C، برچیدن سکوی ۳۲۰۰ تنی ۱۲ C از فاز ۱۲ پارس جنوبی، جابه‌جایی، نصب، عملیات هوک‌آپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی این سکو بود B فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل شده است.

در همین راستا وزیر نفت در بهمن ۱۴۰۲ گفت: افزایش تولید گاز طبیعی در ایران با وجود استمرار تحریم‌ها دو برابر میانگین جهانی بوده است به طوریکه حجم تولید گاز در ایران تا بهمن ماه سال ۱۴۰۲ سالانه ۵.۲ درصد بوده است. شایان ذکر است که در همین دوران برخی اقدامات تروریستی نیز علیه صنعت تولید و انتقال گاز طبیعی انجام شد که در نهایت موفق نبوده و خللی در تولید گاز جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشد.

همچنین با وجود تمام تلاش‌ها برای سرکوب پیشرفت صنعت گاز کشور در خلال کار دولت سیزدهم تا ابتدای خرداد سال ۱۴۰۳ بیش از هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور مورد اجرا و بهره‌برداری قرار گرفت؛ همچنین در همین راستا پنج ایستگاه تقویت فشار گاز احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته و به بیش از ۶۰۰۰ روستا گازرسانی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهید جمهور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته