دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 15:34

لزوم مشارکت دانشگاه‌ها در رویداد صدرا برای تأمین آینده شغلی دانش‌آموختگان

لزوم مشارکت دانشگاه‌ها در رویداد صدرا برای تأمین آینده شغلی دانش‌آموختگان
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت:‌ در کنار دانشگاه آزاد، سایر دانشگاه‌ها نیز برای برگزاری رویداد صدرا باید پای‌کار بیایند تا جوانان تحصیل‌کرده جویای کار، تجربه اندوخته و آینده شغلی آنان تأمین شود.
کد خبر : 913761

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه رویداد صدرا با حضور جمعی از صاحبان صنایع و اشتغال آفرینان استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.

افشین غنی‌زاده، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم اظهار کرد: بدون شک رویداد صدرا در کرمانشاه سابقه نداشته و حرکت ارزشمندی بود که با کاستی‌هایی برگزار شد؛ اما مزایای بسیاری در پی داشت. در این رویداد توانستیم صاحبان صنایع را قانع کنیم که این حرکت برای آنان ثمربخش و مفید است و امیدوارم دانشجویان بتوانند با توجه به صلاحیت و با پشتکار و علاقه از فرصت استفاده و جذب مشاغل مختلف استان شوند، بیاموزند که چگونه درست زندگی کنند و در کنار درس و تحصیل قوانین اداری، فن، حرفه و تجربه کاری یاد بگیرند.

وی تأکید کرد: انسان‌ها باید هر روز نسبت به دیروز خود متفاوت‌تر باشند و رشد کنند این‌گونه ارتباطات دانشگاهی و صنایع باعث رشد و تحول جامعه خواهد شد. در کنار دانشگاه آزاد، سایر دانشگاه‌ها نیز باید پای‌کار بیایند و رقابتی سالم ایجاد شود تا جوانان تحصیل‌کرده جویای کار، تجربه اندوخته و آینده شغلی آنها تأمین شود.

نقش دانشگاه در ایجاد ارتباط بین فارغ‌التحصیلان و صاحبان صنایع

رئیس دانشکده مهارت و کارآموزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه نیز با بیان جایگاه رویداد صدرا و طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طرح پویش دانشجویان علاقه‌مند از ترم اول می‌توانند به کارآموزی بپردازند و رویداد صدرا عامل ارتباط صنایع و دانشگاه برای کارآموزان طرح پویش بوده؛ شاهدیم که نیرو‌های آماده کار که معتقدند کار نیست و به همین موازات شرکت‌ها، کارگاه‌ها و صاحبان صنایع نیز اظهار می‌کنند که نیروی ماهر کار وجود ندارد در اینجا دانشگاه جایگاهی بسیار مهم برای ارتباط این دو نظر متفاوت است.

احمد اکبری ادامه داد: یادگیری فن دوچرخه‌سواری با کتاب خواندن ممکن نیست؛ بلکه باید سوار دوچرخه شوید، رکاب بزنید، زمین بخورید و حتی زخمی شوید تا در نهایت دوچرخه‌سواری را یاد بگیرید، به همین نسبت برای ورود به بازار کار لازم است مهارت داشته باشید و این مهارت در هیچ دانشگاهی در دنیا کسب نمی‌شود؛ بلکه دانشجویان در کنار درس باید در محیط کار تلاش کنند تا مهارت و تجربه کسب کنند.

وی اضافه کرد: مسیر فعلی اکثر دانشجویان اکنون حضور در کلاس درس، ادامه تحصیل تا فارغ‌التحصیلی، شرکت در آزمون‌های مختلف و مصاحبه استخدامی و ناکام ماندن نزدیک به اتفاق آنها در مسیر اشتغال بوده؛ اما مسیر پیشنهادی در کنار تحصیل در دانشگاه، گذراندن دوره‌های مهارتی از طریق طرح پویش، قرار گرفتن در محیط کار و تجربه‌اندوزی، کاربینی، کارآموزی و کارورزی، حتی کارآفرینی است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآموزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درباره اهمیت طرح پویش توضیح داد: در این طرح دانشجو در محیط کار قرار می‌گیرد، مهارت‌های مختلف نرم و سخت می‌آموزد که مهارت‌های نرم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده مانند حل مسئله، نحوه ارتباط با رئیس و ارباب‌رجوع و مدیریت فردی، ضمناً دانشجو در محیط کار جدی با قوانین محیط کار با احترام به زمان کار و کارفرما و همکاران قرار می‌گیرد و می‌فهمد حتی برای خروج از محیط کار باید مرخصی بگیرد و این تجربه برای او و آینده شغلیش بسیار مهم و حائز اهمیت است.

ایجاد فرصت درآمدزایی به دانشجو در کارگاه‌های کاربنیان

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و استاد تمام رشته ترویج و آموزش کشاورزی نیز نکات ارزشمندی از اهمیت تجربه اشتغال در کنار تحصیل را بیان و عنوان کرد: از طریق تعاونی‌های دانشجویی و در کارگاه‌های کاربنیان به دانشجو قدرت می‌دهیم، آموزش روال حقوقی کار داده، مهارت شغلی کسب می‌شود و در نهایت فرصت درآمدزایی به دانشجو می‌دهیم تا در محیط کار و تجربه قرار گیرد.

علی زرافشانی تأکید کرد: اگر می‌خواهید شغل مناسب داشته باشید باید در کنار درس دانشگاهی، سختی‌ها را تحمل کنید، دست‌انداز‌ها را پشت سربگذارید تا کسب درآمد حلال را بیاموزید و با استفاده از علم و در کنار آن تجربه و تخصصی که کسب می‌کنید اشتغال کسب کنید نه استخدام در ادارات.

به گزارش آنا، در مراسم اختتامیه صدرا ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه از دو شرکت امواج اندیشه‌سازان تلاشگر و شرکت فراسازان آویژه و تعدادی از دانشجویان فعال در برگزاری نمایشگاه و مراسم به‌صورت ویژه تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته