دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 13:51
در گفت‌وگو با آنا؛

اولیایی: از ترس نتیجه نگرفتن تمام پروتکل‌های مدیریت را زیر سوال می‌برند/استقلال هیئت مدیره مقتدر می‌خواهد

اولیایی: از ترس نتیجه نگرفتن تمام پروتکل‌های مدیریت را زیر سوال می‌برند استقلال هیئت مدیره مقتدر می‌خواهد
مدیرعامل سابق استقلال گفت: فوتبال ما آفت زده و سرسپرده نتیجه‌گیری شده و یک عده از ترس اینکه نتیجه نگیرند تمام پروتکل‌های مدیریت را زیر سوال می‌برند.
کد خبر : 913696

سید کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره موضوع مبارزه با فساد در فوتبال که در زمان حیات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به آن پرداخته شده بود، اظهار کرد: قبل از هر چیز از امانتداری و صداقت رئیس جمهور شهید قدردانی کنم. آن شهید قبل از انتخابات دو قول به نخبگان ورزش دادند. قول اول انتخاب وزیر ورزش از جامعه ورزش باشد که در دولت‌های قبل مغفول مانده و  اغلب  از جاماندگان قدرت انتخاب می‌کردند. سید حمید سجادی از پیکره ورزش بود، کیومرث هاشمی هم  با سابقه حضور در ورزش، اثرات مثبت عمل کرد  ایشان دیده می‌شود و این را مرهون رئیسی شهید و مردمی هستیم. به قول دوم ایشان در مورد خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بود که  پس از ۳۵ سال وعده صادق واگذاری را در دولت شهید رئیسی دیدیم.  

باید درآمد از فوتبال حرفه‌ای را صرف هزینه‌های آن کنیم

وی ادامه داد: متأسفانه فساد مالی در کشور مشاهده می‌شود و تنها مربوط به فوتبال و ورزش نیست.. ولی اشکال در مدیران فقط نیست بلکه اشکال اصلی در ساختار است. مسئله فیرپلی مالی یا همان بازی جوانمردانه مالی را رعایت نکردیم، خود به خود شرایط مالی را به پرداخت‌های زیرمیزی و دوری از شفافیت سوق دادیم. فوتبال حرفه‌ای باید منابع مالی‌اش از در آمد خودش تأمین گردد نه اینکه از طرف دولت یا نهاد‌های مالی غیر مرتبط تأمین شود؛ و فقط باید درآمد از فوتبال حرفه‌ای را صرف هزینه‌های آن کنیم. شفافیت در هزینه‌ها نیست، در نتیجه با بررسی اکثر هزینه‌های گذشته به مشکلاتی می‌خوریم، چون زیرمیزی و حیاط خلوتی بوده است. کیومرث هاشمی وزیر پاکدستی که قول برخورد با فساد را داده به دنبال آن بوده تا در برنامه هفتم توسعه هم بحث فیرپلی مالی را بگنجاند تا درآمد‌ها مشخص شود؛ که خوشبختانه این اتفاق افتاد 

پرداخت هر گونه مالی از اعتبار دولت به باشگاه‌ها ممنوع است

مدیرعامل سابق استقلال افزود: کمیته مستقلی در این زمینه وجود دارد ولی زیر نظر هاشمی تشکیل شود تا درآمد‌هایی نظیر حق پخش برای فوتبالی که هر روز هزینه‌های آن بیشتر می‌شود، تأمین شود.اگر درآمد‌های فوتبال محقق نشود تمام کارخانه‌هایی که مواد اولیه آنها جزء انفال و ثروت‌های عمومی است و تیمداری می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند. در حسابرسی این مشکل را دارند که درآمد‌ها از کجا تأمین شده و از چه قانون و تبصره‌ای استفاده کرده‌اید؟ سال ۱۳۹۴ مجلس پرداخت هر گونه مالی را از اعتبار دولت به باشگاه‌ها ممنوع کرده است. قانوناً ممنوع است، اما هزینه‌های میلیاردی بی‌رویه پرداخت می‌شود. معلوم است که یک جای کار می‌لنگد. هر نوع پرداخت غیرقانونی و خلافی هم قابل رسیدگی نیست. ساختار غلط مالی چیزی جز سوءاستفاده به همراه ندارد.

مدیرعامل سابق استقلال افزود: کمیته مستقلی در این زمینه در فدراسیون فوتبال جهت نوشتن آیین‌نامه حق پخش تشکیل شده ولی بنظر بنده همانطور که وزیر ورزش مردانه با تشکیل جلسات کارشناسی برای رفع مالکیت مشترک و اخذ مجوز حرفه‌ای کاری کرد کارستان در باب زنده کردن منابع درآمد باشگاه‌ها هم همین راه را باید طی کند آقای هاشمی کمیته احصای درآمد‌های فوتبال بخصوص حق پخش را پیگیری کنند.  اگر درآمد‌های فوتبال محقق نشود تمام کارخانه‌هایی که مواد اولیه آنها جزء انفال و ثروت‌های عمومی است و تیم‌داری می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند؛ و متاسفانه با حسابرسی دقیق به این مشکل بر می‌خورند که درآمد‌ها از کجا تأمین شده و از چه قانون و تبصره‌ای استفاده کرده‌اید؟ سال ۱۳۹۴ مجلس پرداخت هر گونه وجهی را از اعتبار دولت به باشگاه‌ها حرف‌های ممنوع کرده است. قانوناً ممنوع است، اما هزینه‌های میلیاردی بی‌رویه پرداخت می‌شود. پس یک جای کار می‌لنگد. هر نوع پرداخت غیرقانونی و خلافی هم قابل رسیدگی نیست. ساختار غلط مالی چیزی جز سوءاستفاده به همراه ندارد.  

هلدینگ خلیج فارس بخش خصوصی نیست

وی در مورد اینکه شرایط مدیریتی باشگاه استقلال پس از واگذاری به هلدینگ خلیج‌فارس پایدار نیست، عنوان کرد: منطقی نبود چند بازی مانده به پایان فصل تغییرات مدیریت در باشگاه استقلال اتفاق بیفتد. انتظار این است که برنامه میان مدت و بلندمدت مدیریتی جدید باشگاه استقلال اعلام شود. هلدینگ باید هیئت مدیره مقتدری برای استقلال مشخص کند و شرح وظایف را تعیین نموده، ضمن اینکه هادینگ خلیج فارس شرکت بورسی است و بخش خصوصی نیست، این موضوع در مورد بانگ‌های مالک پرسپولیس هم صدق می‌کند.عمده سهام‌های مالکان جدید هم به دولت مربوط است. تصور مالکیت خصوصی باشگاه‌های نساجی، تراکتور و هوادار نشود که حدادیان، زنوزی و میری مالک این باشگاه‌ها هستند  و خصوصی  تلقی  می‌شوند. اگر زیرساخت‌های باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اصلاح نشود و تبدیل به باشگاه چند رشته‌ای نشوند و زیر ساخت‌های   آنها تأمین  نشود اقدام  قابل قبولی انجام نشده  فراموش نشود  اصلاح  ساختار   مدیریتی  با حضور مدیران متخصص متعهد   وبا  تجربه در امر باشگاه‌های   بزرگ کشور حتما لازم است اگر این امر اجرا نشود ممکن است این باشگاه‌ها  به  سرنوشت  فولاد خوزستان که هم زیرساخت‌های  بسیار خوب دارد واستعداد‌های فراوانی در اختیار دارد  ولی به این روز افتاده  که همه نگران سقوطش به لیگ پایین‌تر هستند پس  توقع از هلدینگ خلیج‌فارس انتصاب مدیرانی است که بتوانند باشگاه استقلال را  که  پرافتخارترین باشگاه ایرانی در آسیا  به بهترین شکل مدیریت  کنند.

با پروتکل‌های باشگاه حرفه‌ای استقلال را اداره کنیم

اولیایی در خصوص اینکه به نظر می رسد شرایط مدیریتی در استقلال فعلی به شکلی است که آنها نمی توانند مجموعه تیمی استقلال را بابت رفتارها و مصاحبه های یکدست  مدیریت کنند گفت: صریح و روشن می‌گویم که اگر بخواهیم ساختار مدیریتی فشل داشته باشیم تا بازیکن سالاری و مربی سالاری حاکم شود، نشان دهنده ضعف مدیران است. باید با پروتکل‌های باشگاه حرفه‌ای استقلال را اداره کنیم. در دهه ۶۰ هم بازیکنان تیم ملی که خیلی هم محبوب بودند به دنبال تعویض سرمربی بودند، ولی مرحوم پرویز دهداری تیم ملی جدید ساخت و از حیثیت و اعتبار فوتبال ایران دفاع کرد. نهضتی ساخت که بازیکنان سطح اول تیم ملی در خانه و ورزشگاه تماشاگر افتخارآفرینی تیم ملی ایران بودند و حسرت خوردند که فرصت خدمت را از دست داده‌اند.

وی یادآور شد: حوزه اختیارات سرمربی مشخص است و در همان حوزه حرف بزند. مدیریت هم در حوزه خودش صحبت کند. زیاده طلبی مربی و مدیر قابل قبول نیست. مدیریتی که در سطح بالاتر است نباید در اختیار سطح پایین‌تر قرار بگیرد. فوتبال ما آفت زده شده و سرسپرده نتیجه گشته، از ترس اینکه نتیجه نگیرند تمام پروتکل‌های مدیریت را زیر سوال می‌برند. اگر پروتکل‌ها زیر سوال روند آثار بدی را خواهیم داشت و باید بر اساس جایگاه‌ها و حیطه اختیار حرف بزنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته