دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 15:40

ممبینی: فدراسیون فوتبال همکاری تنگاتنگی با دادستانی کرمان داشته است/ AFC و فیفا از ما گزارش خواستند

ممبینی: فدراسیون فوتبال همکاری تنگاتنگی با دادستانی کرمان داشته است  AFC و فیفا از ما گزارش خواستند
دبیر کل فدراسیون فوتبال گفت: پرونده فساد در فوتبال مربوط به سال 1400 است و فدراسیون فوتبال هم همکاری خوبی با دادستان کرمان داشته است.
کد خبر : 916054

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هدایت ممبینی در نشست خبری امروز در فدراسیون فوتبال اظهار کرد:در این مدت جام ملت‌های آسیا را پشت سر گذاشتیم و تیم ما وجود شایستگی در شرایطی که لایق قهرمانی بود، رتبه سوم را به دست آورد. از لحاظ کیفیت تیم ما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهترین تیم مسابقات بود. امسال هم با قهرمانی فوتسال در آسیا شروع کردیم و در کنار آن قهرمانی تیم فوتبال بانوان را نیز داشتیم که نقطه عطفی برای فوتبال کشور است.

وی ادامه داد: تیم ملی بزرگسالان نیز بازی با هنگ‌کنگ را انجام داد و با وجود سفر سخت و دوری راه با شایستگی برنده شد. دو روز دیگر با ازبکستان بازی داریم و دور دوم مقدماتی جام جهانی را نیز از شهریور ماه خواهیم داشت و امیدوارم برای چندمین دوره متوالی در جام جهانی حضور پیدا کنیم.

ممبینی تصریح کرد: ازبکستان کشوری است که در حال رشد و توسعه است. چند بازیکن تیم ملی ازبکستان در کشور ما بازی می‌کنند و این دیدار استارت خوبی برای شروع دور دوم بازی‌های مقدماتی جام جهانی نیز هست و امیدوارم مردم به ورزشگاه بیایند. هوای خوبی در بهار وجود دارد و هواداران به ورزشگاه بیایند و تیم ملی را تشویق کنند و حمایت خود را نشان دهند.
 
دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص پرونده مبارزه با فساد و بازداشت رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: این پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ است و در مرحله بازپرسی قرار دارد. چند نفر از ارکان فدراسیون فوتبال احضار و یکی دو نفر بازداشت شده‌اند. هر زمان اطلاعات تکمیلی از دادگاه برسد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. فدراسیون فوتبال همکاری تنگاتنگی با دادستانی کرمان داشته است.
 
وی خاطر نشان کرد: دوستان از کارشان تعلیق شده‌اند و فدراسیون آماده پاک سازی است و با قدرت با فساد مبارزه خواهد کرد. فراموش نکنیم فوتبال یکی از علاقه‌مندی جامعه کشور است و بزرگان زیادی در عرصه پیشکسوتان، بازیکنان، مربیان و داوران و ... داشته‌ایم، از جمله مرحوم پرویز دهداری، مرحوم ناصر حجازی، مرحوم منصور پورحیدری، علی پروین، حسن روشن و ... که افراد بزرگی بودند و هستند. این عزیزان در فوتبال زحمت کشیده و با کمترین امکانات باعث رشد و توسعه فوتبال کشور شده‌اند. نباید اینها را فراموش کنیم. اگر در جامعه فوتبال محرز شود کسی فساد کرده است فدراسیون فوتبال بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد کرد. منتظر نتیجه دادگاه هستیم. نه تنها این مورد، بلکه در بقیه موارد با چیزی که باعث خدشه‌دار شدن جامعه فوتبال شود، برخورد خواهیم کرد.
 
ممبینی ادامه داد: در ماده ۱۱ انضباطی فیفا و ماده ۱۷ اخلاق فیفا داریم که کلیه ارکان فوتبال باید هر گونه پیشنهاد رشوه و پیشنهاد فساد را در اولین فرصت به ارکان قضایی و دبیرخانه قضایی گزارش دهند، حتی اگر فعلی هم صورت نگرفته باشد. اگر پیشنهاد هم داده شود و گزارش نکنند، در صورت اثبات پیشنهاد با فردی که حاضر نشده گزارش بدهد با محرومیت‌های طولانی مواجه خواهد شد. در یوقا نیز این ماجرا را داشتیم و شخصی که گزارش نداده بود، مادام العمر محروم شد. جامعه فوتبال باید هر گونه مورد مستدل را که می‌بیند، به ارکان قضایی گزارش دهد تا برخورد قاطع صورت بگیرد. عکس این موضوع نیز وجود دارد که اگر کسی بدون سند بخواهد باعث اغتشاش و چالش شود با محرومیت و جرایم سنگین روبرو خواهد شد. جامعه و رسانه فوتبال باید بداند برای ارزش‌های فوتبال دست به دست هم دهند تا موارد را بگویند.
 
وی گفت: در ماده ۱۱ انضباطی فیفا و ماده ۱۷ اخلاق فیفا داریم که تمام ارکان فوتبال باید هر گونه پیشنهاد رشوه و پیشنهاد فساد را در اولین فرصت به ارکان قضایی و دبیرخانه قضایی گزارش دهند، حتی اگر فعلی هم صورت نگرفته باشد. اگر پیشنهاد هم داده شود و گزارش نکنند، در صورت اثبات پیشنهاد فردی که حاضر نشده گزارش بدهد با محرومیت‌های طولانی مواجه خواهد شد. در یوفا نیز این ماجرا را داشتیم و شخصی که گزارش نداده بود، مادام العمر محروم شد. جامعه فوتبال باید هر گونه موارد مستدل را که می‌بیند، به ارکان قضایی گزارش دهد تا برخورد قاطع صورت بگیرد. عکس این موضوع نیز وجود دارد که اگر کسی بدون سند بخواهد باعث اغتشاش و چالش شود با محرومیت و جرایم سنگین روبه‌رو خواهد شد. جامعه و رسانه فوتبال باید بداند برای ارزش‌های فوتبال دست به دست هم دهند تا موارد را بگویند.
 
ممبینی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این پرونده منجر به سقوط مس رفسنجان به لیگ دسته اول شود، تصریح کرد: اجازه دهید هیچ گونه پیش‌بینی نداشته باشیم، چون رسیدگی به این پرونده در دادستانی انجام می‌شود. اجازه دهید گزارش بیاید تا ارکان قضایی فدراسیون فوتبال به صورت ویژه دنبال کنند. هر چند در کنار دادستان کرمان، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال نیز این افراد را دعوت کرده است. ارکان قضایی ما نیز بیکار ننشسته‌اند. کشور‌هایی که عضو فیفا و AFC هستند مورد رصد قرار می‌گیرند. آنها اخبار پرونده را دیده و از ما گزارش خواسته‌اند. ما نیز آخرین اطلاعاتی که داشتیم در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دادیم و اگر گزارش دیگری برسد باید AFC را در جریان پرونده و حکم آن قرار دهیم.
 
دبیرکل فدراسیون فوتبال در رابطه با اینکه چه باشگاه‌های دیگری در این پرونده دخیل هستند، خاطرنشان کرد: باید در مورد اخباری که نمی‌دانیم صحت دارد یا ندارد، محتاط باشیم. باید حرمت افراد را نگه داریم تا خدای ناکرده شخصی یا باشگاهی زیر سوال نرود. جمع کردن این موضوع در صورتی که چیزی اثبات نشود، سخت است. برخی از اخبار‌ها را از نهاد‌های مستقل دارید ولی اجازه دهید اخبار دقیق از دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه و فدراسیون فوتبال در اختیار رسانه‌ها قرار داده شود.
 
ممبینی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اعتراف خداداد افشاریان به تبانی در ۱۵ بازی گفت: گزارش کاملی از سوی دادستانی در اختیار فدراسیون فوتبال قرار نگرفته تا برخی از اخبار‌هایی که در صفحات مجازی دست به دست می‌شود را، تأیید کنیم. از حدس و گمان و نام بردن افراد خودداری کنیم. ارکان قضایی فدراسیون فوتبال با دوستان در دادگستری در ارتباط هستند.
 
وی در خصوص اظهارات یکی ار روسای پیشین فدراسیون فوتبال که به نوعی ارکان فدراسیون را زیر سوال برده بود، خاطرنشان کرد: به دوستان احترام می‌گذاریم و هر کسی می‌تواند نظرات شخصی‌اش را بگوید. فدراسیون فوتبال برای این فصل نیست و قدمت چندین ساله دارد. چیز‌هایی در فوتبال ممکن است بوجود بیاید و نهاد‌های دیگری باید به اتفاقات خارج از فوتبال ورود کنند. یکی از افرادی که در مظان اتهام قرار دارد و بازداشت است در دوره یکی از این دوستان فعالیت کرده است. ممکن است انسان‌ها در مرحله‌ای باشند که تغییر رویه بدهند و تضمینی وجود ندارد که در گذشته یا الان مشکلی وجود نداشته باشمد. زمانی که در سازمان لیگ مسئولیت داشتم با یکی دو نفر برخورد شد. نهاد‌های نظارتی به این داستان‌ها ورود کرده‌اند و دادگاه نیز رأی می‌دهد. فدراسیون فوتبال از روز اول دادستان را همراهی کرده و همانطور که دیدید دوستان از کارشان تعلیق شده‌اند و اگر جرم‌شان ثابت شود، برخورد‌های سختی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص این سوال که در هفته‌های پایانی افرادی مانند علی خسروی که در کمیته داوران فعالیت دارند صحبت هایی مطرح کردند و آیا فدراسیون فوتبال به این ادعا ورود کرده است گفت: من در جریان جزئیات نیستم ولی می‌دانم که او به کمیته اخلاق دعوت شده و یکسری محرومیت‌ها در نظر گرفته شده است. افرادی که در فدراسیون فوتبال به خصوص در کمیته داوران فعال هستند نباید به در روزهای حساس لیگ به حواشی دامن بزنند و خدایی نکرده جو هواداری را ملتهب کنند. ارکان قضایی به محض اینکه یکسری صحبت‌ها شد سریع برخورد قاطع کرد که خوب بود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد جرائم مالی بالای کمیته انضباطی و اینکه چرا به طور مثال جواد نکونام 5 میلیارد تومان جریمه شده است، گفت: این دستورالعمل انضباطی است. آئین نامه‌های انضباطی ما باید اصلاح می شد. رقم‌های جرائم برای سال‌های قبل بود و باید اصلاح می‌شد. یک دستورالعمل و درخواست ارکان قضایی بود که مورد تصویب هیئت رئیسه هم قرار گرفت. همان مورد باعث شد با توجه به صحبت‌هایی که باعث ایجاد حاشیه می‌شد، ارکان قضایی که مستقل هستند تصمیم گرفتند که این جرائم انضباطی را افزایش دهند تا شاید بازدارنده باشد. در همه جای دنیا جرائم انضباطی مورد توجه است. در جام ملت‌ها یکی دو مورد بازیکنان ما داشتند که جرائم آن اعلام شد. در همه جای دنیا و AFC این اجرا می‌شود و یک عامل بازدارنده است.

ممبینی در خصوص اینکه ساکت الهامی اتهاماتی علیه او درباره ابقای تیم‌های خوزستانی مطرح کرده است، گفت: قرار نیست جواب اتهامات را شخصی بدهیم. ارکان قضایی حتما به این مورد ورود خواهند کرد. تلاش ما این است که آرامش را به فوتبال برگردانیم. ارکان قضایی هر جا که تشخیص دهند باید ورود کنند و اشخاص را دعوت کنند و جرائم در نظر گرفته شود.

وی درباره آخرین روند ورود VAR به ایران گفت: بعد از اینکه دولت وجود VAR را در لیگ مهم دانست، بودجه‌ای برای فدراسیون جهت خرید این تکنولوژی در نظر گرفت. 12 مهرماه این پول به حساب وزارت ورزش واریز شد. در نامه اول نوشته شده بود برای تجهیز ورزشگاه‌ها به سیستم VAR؛ آن کلمه تجهیز که در نامه آمده باعث شده پول به حساب شرکت توسعه و تجهیز برود. الان از تاریخ 12 دی‌ماه که پول  از سازمان برنامه و بودجه به حساب وزارت ورزش واریز شده، هنوز این پول به حساب فدراسیون فوتبال منتقل نشده است.

ممبینی اضافه کرد: می‌دانید که برای خریداری هر دستگاه خارجی باید پیش پرداخت داده شود. به پول ما مبلغ این سیستم 110 میلیارد تومان است. دولت و سازمان برنامه بودجه در کمتر از سه هفته این پول را واریز کردند و از تاریخ 12 مهرماه که این پول واریز شده، بعد از مدتی وزارت ورزش پول را به حساب شرکت توسعه و تجهیز ریخته است. این واقعاً خیلی جالب است. ما یک سیستم هستیم ولی آنقدر جلسه داشتیم که خسته شدیم. امیدوارم یک نفر پیدا شود این مشکل را حل کند.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه VAR تا الان سفارش داده نشده است عنوان کرد: نمی‌خواهم زیاد در این مورد ورود کنم اما  یکسری دستگاه‌ها وارد شده و مابقی دستگاه‌ها قرار بود از شرکت دیگری خریداری شود که روند در همین سطح متوقف شده است. بودجه فدراسیون فوتبال با 18 تیم ملی خیلی محدود است. بودجه ما شاید بالای 500 میلیارد تومان باشد و کمک‌های دولتی در سال قبل حدود 90 میلیارد تومان بود؛ با اینکه جام ملت‌ها و اردوها را داشتیم. شرایط خیلی سخت است. با توجه به اینکه تحریم هستیم،‌ استفاده از منابع‌مان از فیفا هم راحت نیست. با این اوضاع فدراسیون فوتبال برای خرید دستگاه VAR به دولت متوسل شد و دولت هم خیلی سریع کمک و پول را کمتر از سه هفته واریز کرد ولی متأسفانه در چند ماه اخیر نتوانستیم این پول را بگیریم. این یکی از مشکلاتی است که دوست داریم سریع حل شود و آقای وزیر ورزش باعث شوند که این پول خیلی سریع واریز شود تا فصل بعد را از دست ندهیم.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود در صورت عدم تجهیز ورزشگاه‌ها فصل آینده لیگ برتر شروع نخواهد شد، گفت:  آقای تاج دستور دادند کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها هفته گذشته تشکیل شود. دوست داریم که هر چه سریعتر ورزشگاه‌ها را از نظر نحوه ورود و خروج هواداران و همچنین ورود بانوان به ورزشگاه‌ها استانداردسازی کنیم. یکسری مشکلات درباره نحوه استقرار بانوان داشتیم. امکانات سخت‌افزاری داشتیم. تصمیم بر این شد که تا این اصلاحات انجام نشده لیگ را شروع نکنیم، حتی اگر به خاطر زمان به مشکل بخوریم. باید همه همت کنند. فدراسیون فوتبال بخشی از این کار است. همه باید کمک کنند تا سال به سال کیفیت مسابقات را بالا ببریم. الان برخی زمین‌ها و برخی کیفیت پخش‌ها در شأن فوتبال ایران نیست.

 دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که برخی حضور در جام جهانی را کوچک می دانند، تصریح کرد: شاید به خاطر این است که تعداد تیم‌ها در جام جهانی زیاد شده است؛ اما به هر حال در فیفا کار کارشناسی صورت گرفت تا این اتفاق رخ دهد و جام جهانی 48 تیمی شود. این تصمیمات در حد کلان گرفته می‌شود. یکی از دلایل این اتفاق این است که تیم‌ها رشد چشمگیری داشتند. شما یادتان نرفته که تیم المپیک ما با باخت به هنگ‌کنگ حذف شد. نمی‌توانیم بگوییم آنها کار نمی‌کنند. تیم‌ها دست و پا بسته نیستند. اردن در جام ملت‌ها تا فینال آمد. شاید این تیم در آسیا درجه دو محسوب می‌شود ولی تیم‌های دیگر مثل استرالیا، عربستان و ژاپن به جمع چهار تیم هم نرسیدند. افزایش تیم‌ها در جام جهانی آینده باعث می‌شود کیفیت و حساسیت بالاتر برود. مشارکت و هیجان هم بالاتر می‌رود. ما نباید خودمان را از پیش برنده بدانیم و مطمئن باشیم که به جام جهانی می‌رویم. بچه‌ها باید تلاش کنند و همه حریف‌ها برای ما قابل احترام هستند. باید نقاط ضعف‌مان را برطرف کرده تا مردم را خوشحال کنیم.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تغییر روش چینش داوران در هفته‌های پایانی آیا از عملکرد داوران در این هفته‌ها راضی بودید؟ گفت: رضایت را که باید دیگران داشته باشند. فکر می‌کنم در هفته‌های پایانی کارگروه صیانت نظارت بیشتری می‌کرد و برآورد داوری‌ها در هفته‌های پایانی بهتر بود. همانطور که یک بازیکن ممکن است یک موقعیت را از دست بدهد و مربی اشتباه کند، یک داور هم ممکن است اشتباه کند. شاید جذابیت فوتبال هم با اینها افزایش پیدا می‌کند. باید با آموزش دادن سطح داوران و مربیان و مدیران را ارتقا دهیم.

وی در خصوص اینکه سه شهر تبریز، اصفهان و اهواز در فصل گذشته شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نبودند و آیا این مشکل برای فصل بعد حل خواهد شد عنوان کرد: حتماً باید حل شود. سال اولی بود که حضور بانوان را داشتیم و برخی نهادها هم دغدغه‌هایی داشتند. این را می‌دانستیم که با ورود بانوان شاید مشکلاتی در حمل و نقل به وجود بیاید. سعی کردیم در ورزشگاه‌هایی که باشگاه‌ها راغب‌تر هستند را در اولویت قرار دهیم. ورزشگاه‌هایی که یکسری مشکلات داشتند و می‌دانستیم ممکن است این مشکلات، موضوع را زیر سوال ببرد را استفاده نکردیم. مکاتبه کردیم و تذکرات را دادیم.

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که هیچ ورزشگاهی و باشگاهی نگوید زیر ساخت‌ها آماده نیست. در یکی از بحث‌هایی که با فیفا داشتیم در اولین صحبت به ما گفتند بعد از چند سال نگویید زیر ساخت‌ها آماده نیست. باید مسئولان و باشگاه‌های میزبان همت کنند تا ما دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشیم. هر مسابقه‌ای شروع می‌شود باید یکسری مسئول حواس‌شان به بیرون باشد تا خدایی نکرده اتفاقی نیفتد و فدراسیون زیر سوال نرود. این وظیفه همه مسئولان است که کمک کنند.

وی درباره تعیین تکلیف برخی از هیئت‌های فوتبال استانی گفت: کمیته استان‌های ما شبانه روزی کار می‌کند که این اتفاقات نیفتد اما در فوتبال همیشه این مسائل رخ می‌دهد. یک کاندیدا که رد صلاحیت شده اعتراض می‌کند. به هر حال استعلام‌ها دیر می‌رسد. این مشکلات در دو، سه استان وجود دارد و امیدوارم در آینده برطرف شود. امیدوارم دوستانی که علاقه‌مند هستند بیایند و مدیریت کنند. یک خسته نباشید هم به دوستان استانی می‌گویم. این مشکلات وجود دارد و برخی چیزها هم از دست فدراسیون خارج است و ما منتظر جواب استعلامات هستیم و همین موضوع باعث می‌شود برخی انتخابات به موقع برگزار نشود. دو، سه استان است که ما هم دوست داریم از حالت بلاتکلیفی خارج شود.

ممبینی در واکنش به انتقاد خبرنگاران از عدم هماهنگی در بازی های شهرستانی و همچنین ناهماهنگی‌های رخ داده در بازی‌ پایانی لیگ برتر در ورزشگاه گفت: یکی از بخش‌هایی که من گفتم ضعف داریم و باید حل شود همین است. کنفرانس‌های خبری هم مشکلاتی دارد. هر باشگاهی مدیر رسانه‌ای دارد و ما هم منتقد هستیم. اگر بتوانیم در این موارد استانداردسازی کنیم خیلی از مشکلات حل می‌شود. در جاهایی که خودمان را وقف نمی‌دهیم به مشکل می‌خوریم. این هم فقط کار فدراسیون فوتبال نیست. ان‌شاءالله کم کم باید استانداردسازی را در فوتبال بهینه کنیم. همه خانواده فوتبال باید دست به دست هم دهیم تا همه هواداران‌، خبرنگاران و مربیان و بازیکنان این آرامش را حس کنند و این لذت را از فوتبال ببریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته