دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 00:10
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

خلّاقیت یک واحد فناور در طراحی کاراکترهای کودکانه با ایده‌پردازی روانشناسانه

خلّاقیت یک واحد فناور در طراحی کاراکترهای کودکانه با ایده‌پردازی روانشناسانه
یک واحد فناور فعال در تولید انیمیشن‌ آموزشی برای کودکان موفق به طراحی کاراکترهای کودکانه با ایده‌پردازی روانشناسانه ذیل «موشن گرافیک» شده که کودکان را مسئولیت‌پذیرتر می‌‌کند و از محتواهای علمی با ایده‌پردازی‌های روانشناسانه برخوردار است.
کد خبر : 913595

خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ حسین بوذری؛ موشن گرافیک (Motion Graphics) سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی در کشورمان پیدا کرده است، به‌طوری که روز به روز ارزش بیشتری پیدا می‌کند، به‌خصوص در حوزه کودکان که طرفداران بسیاری دارد.

البته موشن گرافیک با محتواهای متعددی ساخته می‌شود و تصاویر پویانمایی و صداگذاری روی ویدیو گرافیکی می‌تواند در مدل‌های تبلیغاتی، آموزشی و علمی باشد که جنبه آموزشی آن نمود بیشتری دارد، به‌خصوص در حوزه کودکان که می‌توان با ایجاد کپشن به‌صورت پویانمایی از جنبه‌های مختلف به موضوع موشن گرافیک پرداخت.

یک واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با پی بردن به ارزش موشن گرافیک و لزوم آموزش صحیح کودکان در قاب پویانمایی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است.

خبرنگار آنا در راستای جزئیات فعالیت هسته فناور «دیبا نگارگران جانسو» گفت‌و‌گویی را با نسرین مختاری هاشم‌آباد مدیر این واحد فناور ترتیب داده است.

مختاری هاشم‌آباد که دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد است، اظهار کرد: به واسطه برادرم با رشته گرافیک آشنا شدم و با شرکت در دوره‌ها و به صورت خودآموز به فراگیری موشن گرافیک پرداختم.

محتوای موشن گرافیک نباید روی اذهان کودکان تأثیر منفی بگذارد

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۹ در زمینه موشن گرافیک مشغول به کار شدم و شهریور ۱۴۰۰ برای یک کانال یوتیوب انگلیسی که محتوای آن برای کودکان بود (baby sensory) مشغول به کار شدم و جرقه ساخت ویدیوی آموزشی برای کودکان آن زمان به ذهنم خطور کرد.

مدیر این واحد فناور درباره زمینه کاری این هسته توضیح داد: این واحد فناور مجموعه ویدئو‌های آموزشی برای کودکان طراحی کرده که به آموزش مطالب علمی و اجتماعی به صورت موزیکال و سرگرم‌کننده می‌پردازد، برای اینکه این ویدئو‌ها تأثیر منفی روی اذهان کودک نداشته باشد نیز از متخصصان روانشناس در حوزه کودک استفاده می‌شود.

خلّاقیت یک واحد فناور در طراحی کاراکترهای کودکانه با ایده‌پردازی روانشناسانه

مختاری هاشم‌آباد درباره اینکه از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیت‌هایی در مسیر طی شده و چه دستاورد‌هایی داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: از اردیبهشت‌ سال گذشته فعالیت خود را آغاز و کاراکتر‌های کودکانه‌ای را به صورت سه‌بُعدی طراحی و اجرا کردم و مورد آزمایش قرار دادم تا بهترین نتیجه حاصل شود.

وی زمینه فعالیت واحد فناورمتبوع خود را چنین برشمرد: زمینه فعالیت ما تولید ویدئو‌های آموزشی برای کودکان ۳ تا ۶ سال بوده و مقرر شده به صورت مجموعه ویدئو‌های آموزشی تولید شود.

مدیر این واحد فناور در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با تأکید بر اینکه واحدهای فناور باید در درآمدهای غیرشهریه‌ای سهم داشته باشند، ادامه داد: محصول ما در حال ساخت است و دوست داریم در آینده سهمی در درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

لزوم سوق دادن کودکان به سمت آموزش‌های علمی

مختاری هاشم‌آباد در پاسخ به سؤال دیگر که محصول واحد فناور شما چه نیازی از نیاز‌های مردم و کشور را برطرف می‌کند، مطرح کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته درصد قابل توجهی از کودکان توانایی ندارند در مدارس از شیوه‌های سنتی آموزش سود ببرند، بنابراین علاوه بر آموزش‌های علمی، آموزش‌های مربوط به سازگاری اجتماعی و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تأکید کرد: درصورتی که کودکان در یادگیری‌ آموزش‌های علمی مطالب موفق عمل نکنند، در آینده متحمل صدمات جدی خواهند شد و محصول ما می‌تواند این دو نیاز را برطرف کند.

مدیر این واحد فناور در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگار آنا نواقص و کمبود‌ها در راه تجاری‌سازی محصولات فناور را تجهیزات موردنیاز و بازاریابی محصول عنوان کرد.

مختاری هاشم‌آباد درباره اینکه آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و نهاد‌های مربوط با مأموریت خود داشته‌اید و انتظارتان از مسئولان چیست؟ چنین پاسخ داد: خوشبختانه مسئولان مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر همواره تلاش داشته‌اند کمک‌های لازم به واحد‌های فناور صورت گیرد، امیدوارم در آینده کمک بیشتری به واحدهای فناور صورت بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته