دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری؛

محتوای دروس نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ تغییر می‌‌کند؟

محتوای دروس نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ تغییر می‌‌کند؟
روز‌های گذشته اخباری در صفحات مجازی مبنی بر برگزاری کنکور به شیوه ماقبل ۱۴۰۲ و اعمال مجدد دروس عمومی در حال انتشار است؛ اما مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش درباره این ادعا توضیحاتی ارائه می‌دهد.
کد خبر : 912719

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد با تغییرات گسترده‌ای از قبیل دو مرحله‌ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر سوابق تحصیلی همراه شد. این تغییرات قبل از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ با موجی از مخالفت نمایندگان مجلس و داوطلبان رو به رو شد؛ اما شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر بار نرفت و مصوبه خود را عملیاتی کرد. 

نوبت اول کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ در دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم آن در تیر ۱۴۰۳ با شرکت بیش از یک میلیون داوطلب در ۵ گروه تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجه برگزار شد و نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ هم در اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم آن در دهه دوم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. همچنین، اگر داوطلبی قصد ورود به دانشگاه فرهنگیان را داشت، باید در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ شرکت می‌کرد؛ چرا که دفترچه کنکور فرهنگیان به صورت اختصاصی مجزا از سایر دفترچه‌های کنکور است و دیگر در نوبت دوم کنکور اجرا نمی‌شود. 

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور ۱۴۰۳ باشند؟

دروس عمومی به کنکور بازمی‌گردد؟ 

اما با توجه به اتفاقات اخیر کشور پیرامون شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیئت همراه در راه خدمت به مردم تبریز اخباری در صفحات مجازی دست به دست داوطلبان کنکور شد که نشان از بازگشت دروس عمومی و تغییر در نوبت دوم محتوای کنکور ۱۴۰۳ می‌داد و همین مسئله موجی از نگرانی متقاضیان را به همراه داشت. 

پس از پیگیری‌های انجام شده، علیرضا کریمیان مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش به خبرنگار آنا گفت: تغییری در مواد امتحانی آزمون سراسری ۱۴۰۳ صورت نگرفته است و نوبت دوم هم همانند نوبت اول کنکور برگزار می‌شود. 

هر آنچه باید درباره کنکور بدانید

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی معدل یا سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ شامل ۴۰ درصد بود.

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳، به صورت ۵۰ درصد قطعی بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان (امتحان نهایی) و نتیجه کنکور هم ۵۰ درصد سنجیده می‌شود.

معدل در کنکور ۱۴۰۴ با تاثیر قطعی ۶۰ درصد بر اساس نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه یازدهم و دوازدهم و نتیجه کنکور به صورت ۴۰ درصدی اعمال می‌شود. 

در کنکور ۱۴۰۵ میزان سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد و نتیجه کنکور به ۴۰ درصد در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌رسد و پس از آن به همین روند اجرایی می‌شود. 

مطابق ماده ۴؛ وزارت آموزش و پرورش باید سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان را ایجاد می‌کرد تا از سال ۱۴۰۲ تمام داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها دارای سابقه تحصیلی باشند. از سال ۱۴۰۴ به بعد هم تمام داوطلبان در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی متناسب با نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش باشند.

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور ۱۴۰۳ باشند؟

کنکور حذف نمی‌شود 

ابراهیم سوزنچی معاون وقت سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال ۱۴۰۲ فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف می‌شود، بیان کرد: با این کار سوالات تخصصی می‌تواند عمیق ترطرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عموم مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می‌باید.

او گفت: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود ۸۰ هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می‌شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت می‌کند. 

همچنین به گفته عبدالرسول پورعباس، سرپرست ملی سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نتایج کنکور هر داوطلب تا دو سال اعتبار دارد و می‌تواند بر اساس هر رتبه برتری که کسب کرد انتخاب رشته کند. 

بر اساس اطلاعیه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیر، برگزاری آزمون سراسری به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیر ۱۴۰۳ موکول شد و جزئیات آزمون مذکور متعاقباً اعلام می‌شود. 

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور ۱۴۰۳ باشند؟

تغییر در زمان نتایج اولیه کنکور 

همچنین، زمان اعلام نتایج کنکور و انتخاب رشته داوطلبان تغییر کرده و زمان دقیق آن تا روزهای آتی از سوی سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور به اطلاع داوطلبان کنکور می‌رسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته