دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 11:37

لباس در کنار زیبایی برای حفظ شأن زن امروزی در دوره چالش روسری و شال

لباس در کنار زیبایی برای حفظ شأن زن امروزی در دوره چالش روسری و شال
زن در ذات به زیبایی علاقه دارد و به جلوه‌های  چشم نواز و لطافت عشق می‌ورزد. در عین حال پاکدامنی و حیا جزو فطرت زن است.
کد خبر : 912696

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زن در ذات به زیبایی علاقه دارد و به جلوه های  چشم نواز و لطافت عشق می ورزد. در عین حال پاکدامنی و حیا جزو فطرت زن است. این دو مقوله از دیرباز با هم تناسب داشته اند و به رشد و پختگی متناسب زمان خود رسیدند. امروزه  با گسترش ترند و مد های جدید و سریع، هماهنگی بین استایل زیبا و رعایت حجاب دچار چالش شده است.

آیا زیبایی در روسری و شال موضوعیت دارد؟

از دیرباز زنان ایرانی پوشش های متفاوتی را برای پوشیدن سر خود  استفاده می کردند که متداول ترین آن روسری بوده است. این روسر ها در بین اقوام تنوع داشته و هر محلی سبک و سیاق خاص خود را داشته است. ولی روح کلی همه آنها تاکید بر زیبایی بوده است. زن با پوشیدن روسری گیلکی زیبا می شد. روسری ترکمن با آن قواره بزرگ، بسیار چشم نواز بود. طرح های گل دار و رنگ های زیبا مشخصه همه این نوع پوشش ها بود.

نمی توان گفت کسانی که در قدیم این نوع لباس می پوشیدند حیا را رعایت نمی کردند که آنها پاکدامنی را به نسل های بعدی خود و نسل امروز آموختند. اصل بر حفظ پوشش است و این تناقضی با زیبایی ندارد.

تغییر تمایل خانم ها در لباس پوشیدن

زمانه تغییر کرد و بسیاری چیزها دگرگون شد. صنعت تولید لباس کاملا متحول شد و برند های تخصصی تولید پوشاک در سرتاسر دنیا تبدیل به شرکت های عظیم و اسم و رسم داری شدند. دنیای ارتباط زیر و رو شد و صحبت دهکده جهانی انگار محقق شده است. 

باالتبع تمایل خانم ها کاملا دچار تغییر شد. دیگر صرف زیبایی و رعایت پوشش کفایت نمی کند. باید لباس راحت هم باشد. حجاب نباید جلوی فعالیت اجتماعی زن را بگیرد. 

در این فضا استفاده از شال در میان خانمها مخصوصا جوان تر ها خیلی محبوب شد. پوششی که ساده تر است، راحت دور گردن می پیچد و تکلف روسری های مجلسی را در خود ندارد. هر موقع هم که شرایط اجازه دهد می توان آن را روی شانه انداخت.

شال شیک برای زیبایی بی تکلف

شال به عنوان پوشش مدت زیادی نیست که رواج گسترده پیدا کرده است. یک شال نخی تک رنگ محبوب بسیاری از دختر خانم های مدرسه ای و یا دانشجویان است. برای تهیه یک شال نیاز به هزینه زیادی نیست و به خاطر تنوع بسیار زیاد آن، به راحتی می توان یک مدل متناسب با استایل خود را تهیه کرد.

حتی در مواردی که می خواهید به مهمانی بروید، شال ابریشم نیز در دسترس است که هم طرح های سنگین دارد و هم با طرح های فانتزی تزئین شده است. البته این نوع پوشش انقدر محبوب شده که برخی طرح های اختصاصی برای آن رواج پیدا کرده است.

شال پلیسه 

شال ساده خیلی محبوب است. ولی در بسیاری موارد خانم ها می خواهند از پوشش ساده تک رنگ استفاده کنند و در عین حال پارچه شال یک طرح داشته باشد. به همین خاطر شال پلیسه در میان خانم ها رواج یافت و بسیار هم محبوب شد.

شال شاین

یکی دیگر از طرح های شال، اکلیل ها و یا قطعات درخشان روی آن است. طرح شاین نیز خیلی مورد استقبال خانم ها می باشد. این مدل طرح های ساده را از سادگی محض در می آورد و زیباتر جلوه می دهد.

شال برای تمام فصول

شال بهاره و تابستانه، شال پاییزه و زمستانه از جنس پارچه های پشمی و یا کشمیر خیلی کاربردی است. کدام خانم از پوششی که هم سر و گردن او را گرم کند و هم در مواقع سرما بتوان جلوی دهان گرفت و از سرما رهایی یافت استقبال نمی کنند. مخصوصا که طرح هایی که امروزی در بازار ترند می شود با رنگ و روح آن فصل کاملا هماهنگ است و مثلا یک شال پاییزه معمولا رنگ غالب قهوه ای دارد و شال های بهاره رنگ های شاد و زنده تر دارند.

پوشیدن شال به صورت دو لایه

یک استایل جوان پسند پوشیدن دو لایه لباس است. این برای حجاب نیز ممکن است. می توان یک کلاه و یا یک شال نازک ساده را به عنوان لایه اول لباس پوشید و برای طرح دادن به لباس و رسیدن به طرح مورد نظر، یک شال را به عنوان لایه دوم پوشید. دیگر نیازی به سفت بستن و پوشش کامل این شال نیز وجود ندارد و به هر صورتی می توان آن را آرایش کرد. کلا پوشیدن لباس به صورت دو لایه یکی از ترند های چند سال اخیر در سرتاسر دنیا بوده است و خیلی ها آن را می پسندند.

شال یا روسری؟ کدام برای من بهتر است.

اگر سن و سال کمی داری، فرصت برای لباس های سنگین تر را بعدا هم خواهی یافت. در انتخاب و پوشیدن شال درنگ نکن. اصل بر رعایت حجاب است. شال نیز می تواند پوشش کاملی را به شما بدهد. گذشته از این ها شال طرح های فانتزی و جذاب فراوانی دارد. بنابراین چرا شال نه؟ یک شال تک رنگ ساده سبز انتخاب کنید تا حس سرزندگی را به همه اطرافیان منتقل کنید. اگر می خواهید حس نشاط را در خود داشته باشید نارنجی بپوشید و از شال قرمز نیز غافل نشوید و در صورتی که می خواید لوکس و خاص به نظر برسید یک شال بنفش شیک برای خود برگزینید.

روسری را بگذارید برای مهمانی ها و برای روز های رسمی تر که لازم است پوشش سنگین تری را داشته باشید. 

روسری جدید یادگار طرح های سنتی

با گذشت زمان تغییراتی در طرح روسری ها و رنگ و نقش و نگار آنها بوجود آمد. همچنین ورود پارچه های جدید نیز دنیای تولید روسری را کاملا متحول نمود. از طرف دیگر قواره این حجاب نیز تنوع بیشتری یافت و دیگر محدود به اندازه های بزرگ نیست.

ولی اصالت روسری همان اصالت قدیم است. شاید شما هم خانم دکتری را دیده باشید که یک روسری شیک و مجلسی را حتی در زمانی که در مطب خود حضور دارد به سر می کند و با آن تیپ بسیار باوقار و شایسته در نظر دیگران جلوه می کند. 

مادر بزرگ های قدیم و مادرهای میان سال نیز معمولا با این نوع پوشش انس دارند و بر دیگر روسر ها ترجیح می دهند. این است که می توان گفت اصالت این پوشش در میان خانم ها حفظ شده است.

روسری مجلسی

این عنوان خیلی معروف است. معمولا برای مراسم ها و مهمانی های رسمی خانم ها به دنبال روسری مجلسی هستند. جنس این نوع پوشش معمولا ابریشم است و پارچه خیلی مرغوبی دارند. برخی از آن ها در پارچه طرح محو دارند که مرغوبیت و درجه اعلا بودن آن را نمایان می سازد. 

روسری ابریشمی

ابریشم پارچه محبوب در نزد خانم ها است و حس کیفیت را به آن ها منتقل می کند. ابریشم نمادی از لوکس بودن است و اصالت را نشان می دهد. یک روسری ابریشم انتخاب بی رقیب برای جاهایی است که می خواهید تیپ لباس کامل و برازنده ای داشته باشید. 

روسری نخی

نخ پنبه پرکابرد ترین جنس در تهیه پارچه است و در این میان حجاب با جنس نخ متداول ترین نوع پوشش است. این نوع حجاب با قیمت های مقرون به صرفه برای کاربردهای وسیعی تناسب دارد و حتی در شرایط سخت به مانند کوهنوردی نیز می توان از آن استفاده کرد. از این گذشته پوشیدن آن باعث می شود از گرمای آفتاب نیز در امان بمانید و به مانند پوششی در مقابل آفتاب سوزان عمل می کند.

بستن روسری برای استایل شیک تر

اینکه چطور روسری را ببندید خیلی در تیپ شما تاثیر می گذارد. همچنین انواع مختلف بستن روسری در حسی که به دیگران منتقل می کند خیلی متفاوت است. مثلا یک گره ساده حس صمیمیت را به خوبی به اطرافیان می دهد. استفاده از گیره مخصوص بستن شال و روسری حس وقار را منتقل می کند دیگر مثل گره صمیمی نیست. 

سبک های مختلفی نیز در بستن حجاب روسر وجود دارد. مثلا می توان روسری را لبنانی بست. این سبک در میان خانم هایی که در مجالس رسمی دولتی زیاد شرکت می کنند و یا جزو خانواده مسئولین هستند خیلی محبوب است. شیوه های دگیری نیز وجود دارد از جمله عربی بستن و دیگر موارد که هر کدام تیپ خاصی را به خانم ها می بخشد.

مینی اسکارف سلیقه جوانان

در گذشته قواره های متداول به اصطلاع 140 و یا 130 سانتی متر بوده و این یعنی روسری با ابعاد یک مربع به طول 140 سانتی متر که در واقع پوشش بزرگی محسوب می شود. ولی خوب خیلی از خانم ها به دنبال پوشش کوچکتری بودن یا هم راحت تر باشد و هم لباس آنها بیشتر نمایان شود. به همین خاطر قواره های کوچکتر رواج بیشتری پیدا کرد و ابعاد 90 سانتی متر با عنوان مینی اسکارف مورد تقاضا شد. این نوع روسری ها را بیشتر دختر خانم های جوان تر و یا نوجوانان می پسندند و معمولا طرح های خیلی شاد و جذابی و یا فانتزی نیز دارند.

روسری بچه گانه

دختر بچه ها از تشابه به بزرگ تر ها لذت می برند و حس خوشایندی در مثل مادر لباس پوشیدن می یابند. بنابراین برای دختر بچه ها طرح های کودکانه از انواع اسب تک شاخ، باب اسفنجی، خرسی و دیگر تولید شد. البته معمولا متاسفانه در همه فروشگاه ها دسترسی خوبی به روسری بچه وجود ندارد و خیلی وقت ها لازم است تا به چند فروشگاه سر زده شود تا بالاخره یک گزینه مناسب برای فرزند دختر پیدا شود.

روسری و شال زن

بازار سنتی شال و روسری

برای خرید شال و روسری باید به فروشگاههای محلی مراجعه کنید و یا کمی بیشتر زحمت بکشید و به بازار مراجعه نمایید. البته در صورت مراجعه به بازار پاداش شما تنوع چشم نواز در طرح های در دسترس خواهد بود. بازار سنتی حجاب سر در تهران بازار جعفری و در کنار آن بازار طوس است. اکثر برند های معتبر شال و روسری در این بازار ها شعبه دارند.

برند های وارداتی نیز تماما در این محدوده از بازار تهران یافت می شود. برند های معتبری مانندGNT، HPS ، سیرنگ، لئونارد، ماتا و غیره برند های معتبر حاضر در این فضا هستند.

خوشبختانه خیلی از محصولات موجود در این بازار تولید داخلی هستند و طرح های کاملا اختصاصی مربوط به هر برند تولید و عرضه می شود. در عین حال شوربختانه سهم بازار جنس های بی کیفیت و وارداتی نیز غیر قابل چشم پوشی است و برای کشوری که داعیه دار حجاب در کشورهای اسلامی است، این مسأله خیلی توی ذوق می زند.

بهترین هدیه برای خانم ها

هدیه یک روسری زیبا می تواند بهترین گزینه برای خانم های اطراف شما باشد. می توانید برای مادر خود یک روسری گلدار و زیبا تهیه کنید و نگران اینکه به سایز اندازه او نخورد نیز نباشید. می توانید برای دختر خانم خود یک شال شیک تهیه کنید و او را بسیار خوشحال کنید و یا برای همسر مهربان خود یک روسری اصیل و اعلا از جنس ابریشم تهیه کنید و مطمئن باشید با اکثر لباس های او ست می شود و او از هدیه شما بسیار خوشش خواهد آمد.

قیمت شال و روسری

قیمت و هزینه یک روسری شیک و مجلسی و یا یک شال ابریشم در بازار امروز تقریبا با قیمت یک پیراهن زنانه متوسط برابری می کند. این یعنی تقریبا هزینه قابل توجهی برای حجاب سر باید کنار بگذارید. البته در  مورد جنس های نخی و یا حریر قیمت ها کمی نرم تر است و با هزینه قابل قبول می توان محصولی با کیفیت را تهیه نمود. 

نگهداری از شال و روسری

خوشبختانه پارچه انواع شال و روسری معمولا حداقلی از کیفیت را دارند و به همین خاطر اگر از مواد شوینده مناسب برای شست و شوی آن ها استفاده شود، کیفیت خود را برای مدت زیادی حفظ می کنند. البته باید توجه داشت که از آب داغ برای شستن آن ها استفاده نشود و حتما اگر جنس پارچه ابریشم است، از نرم کننده در شست و شوی بهره گرفت. در نهایت در زمان خشک کردن اگر دقت کافی در آویزان کردن لباس خود داشته باشید، چین و چروک های عمیق و غیر قابل برگشت در شال و روسری شما بوجود نمی آید و عمر آن به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

بازار لباس های زنانه

بازار بزرگ تهران پر از مراکز فروش لباس زنانه است. یکی از مراکز فروش لباس زنانه سرای ملی است که در عین تنوع کالا و عرضه محصولات با کیفیت، قیمت جنس ها نیز نسبت به مابقی مراکز معقول تر است و انگار فروشندگان آنجا انصاف بیشتری در قیمت گذاری جنس هایشان دارند. 

مثلا اگر بخواهید یک پیراهن زنانه و یا شومیز تهیه کنید و یا خرید یک تونیک را مد نظر داشته باشید می توانید به سرای ملی مراجعه کنید.

کلاً لباس زنانه در مراکز زیادی در تهران عرضه می شود و اکثر محصولات موجود در بازار نیز تولید داخل هستند.

برند های تولید لباس مطرح ایران

در زمینه شال و روسری همانطور که در قبل گفته شد برند های معتبر شامل GNT ،  HPS ، لئونارد، ماتا، کاریان، سیرنگ و ... هستند. 

هاکوپیان یکی از قدیمی ترین برند های تولید لباس در ایران از قبل از انقلاب است. تاریخ تاسیس این برند به سال 1349 بر می گردد و در حال حاضر نیز به عنوان یک تولید کننده معتبر با محصولات با کیفیت شناخته می شود. البته در سال های اخیر و با چالش هایی که تمام بخش های کشور دست به گریبان بوده تمامی برند های تولید لباس و از جمله این برند نیز بدون نصیب نمانده حداقل می توان گفت با توجه به پتانسیلی که هاکوپیان داشته و در میان مردم ایران نیز نام و آوازه ای از قبل برای خود دست و پا کرده بوده، به شکوفایی در خور و شایسته خود نرسیده است.

ال سی من یک برند مطرح در زمینه پوشاک است. طبق توضیحات وب سایت رسمی این برند، تاریخچه آن به سال 1355 بر می گردد و در ابتدا کار آن با واردات از کشور های دیگر آغاز شد و به تدریج و با همکاری در زمینه تولید با یک شرکت ترکیه ای، در نهایت کارخانه تولید انواع پوشاک این برند در دهه 90 شمسی در ایران افتتاح شد و در حال حاضر نام و آوازه بلندی در میان جویندگان کیفیت برای خود کسب نموده است.

ماکسیم نیز از دیگر برند های قدیمی و مطرح در صنعت لباس و پوشاک ایرانی است. تولیدات این برند و کیفیت آن، برند ماکسیم را به عنوان تولید کننده قابل احترام مطرح می نماید.

دیگر بردن های نام آشنای دیگری نیز در این فضا قابل ذکر هستند که از آن ها می توان به برند هایی مانند پاتن جامه، زاگرس پوش، سارک و ... می توان اشاره کرد.

ولی داستان تولید کنندگان ایرانی لباس به اینجا ختم نمی شود. شاید بتوان گفت خوشبختانه قسمت وسیعی از تولید کنندگان داخلی در کارگاه های محلی مشغول تولید جنس هایی هستند که در حال حاضر به اسم خارجی به فروش می رسند. البته از نظر فرهنگی این موضوع جالب نیست ولی حداقل موضوع این است که می دانیم که قسمتی از بازار لباس  که با عنوان خارجی می چرخد در واقع تولیدات داخلی است. این روش تولید از آنجا که از نیروی های پاره وقت و یا کم هزینه تر استفاده می کند و همچنین به اسم شرکت و برندی کار نمی کند و درگیر هزینه های مالیات و عوارض و کارگاه استاندارد نیست، محصولات را با قیمت پایینی تولید می کند و لباس های تولید شده در این کارگاه ها در بازار به راحتی به فروش می رسد.

برند های لباس معتبر دنیا

در اینجا یک خلاصه‌ای از تاریخچه بهترین برند‌های تولید لباس در دنیا می دهیم. روزگاری این برند ها نیز از صفر شروع کردند و الان درآمد بعضی از آنها با تولید ناخالص ملی کشور ما قابل قیاس است. 

لویی ویتون (Louis Vuitton): با ارزش برندی حدود 28.1 میلیارد دلار، لویی ویتون یکی از گران‌ترین و بهترین برندهای لباس در جهان است. این برند فرانسوی که در سال 1854 تأسیس شد، بیشتر به خاطر کیف‌های دستی، چمدان‌ها و سایر لوازم جانبی لوکس شناخته می‌شود.

گوچی (Gucci): با ارزشی معادل 12.4 میلیارد دلار، گوچی نیز یکی دیگر از برندهای برتر دنیای مد به شمار می‌رود. این برند ایتالیایی که در سال 1921 توسط گوچیو گوچی تأسیس شد، برای تولید لباس‌هایی با کیفیت و طراحی‌های خلاقانه معروف است.

هرمس (Hermès): هرمس با ارزش برندی حدود 10.6 میلیارد دلار، از قدیمی‌ترین برندهای لوکس در جهان است. این شرکت فرانسوی که در سال 1837 تأسیس شد، بیشتر به خاطر کیف‌های دستی، روسری‌های ابریشمی و لباس‌های با کیفیت بالا شناخته می‌شود.

پرادا (Prada): پرادا، که در سال 1913 توسط ماریو پرادا تأسیس شد، ارزش برندی حدود 7.3 میلیارد دلار دارد. این برند ایتالیایی برای طراحی‌های نوآورانه و لباس‌هایی با سبک و رنگ‌های شگفت‌انگیز معروف است.

شانل (Chanel): شانل، که توسط کوکو شانل در سال 1910 تأسیس شد، ارزش برندی حدود 6.8 میلیارد دلار دارد. این برند فرانسوی برای پوشاک زنانه و عطرهای معروف خود مانند Chanel No. 5 شناخته شده است.

این برندها نه تنها به خاطر کیفیت بالای محصولاتشان، بلکه به خاطر تأثیرگذاری در فرهنگ مد و زیبایی شناسی جهانی شهرت دارند. آن‌ها نمادی از تجمل و زیبایی‌شناسی هستند و در طول زمان با حفظ اصالت و نوآوری در طراحی‌ها، جایگاه خود را در صنعت مد حفظ کرده‌اند.

بهترین فروشگاه های ایران و دنیا

در ایران، با گسترش فناوری و افزایش استفاده از اینترنت، فروشگاه‌های آنلاین لباس رونق فراوانی یافته‌اند. این فروشگاه‌ها با ارائه خدمات متنوع و کیفیت بالای محصولات، توانسته‌اند رضایت مشتریان را جلب کنند. در ادامه، به معرفی برخی از بهترین فروشگاه‌های لباس در ایران می‌پردازیم:

فروشگاه دیجی استایل: این فروشگاه که زیر مجموعه‌ای از دیجی کالا است، به صورت تخصصی در عرصه فروش پوشاک فعالیت می‌کند. دیجی استایل با ارائه تنوع بالا در اقلام لباس‌ها و محصولات مد و فشن، به همراه اجناس اورجینال از معروف‌ترین برندها، توانسته است جایگاه خود را به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین لباس در ایران تثبیت کند.

فروشگاه بانی مد: بانی مد نیز یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین محبوب در ایران است که با ارائه محصولات متنوع و با کیفیت، به سرعت توانسته است محبوبیت خود را در میان مشتریان افزایش دهد.

فروشگاه مدیسه: مدیسه با تمرکز بر ارائه پوشاک مدرن و به روز، به عنوان یکی از پیشروان صنعت مد آنلاین در ایران شناخته می‌شود. این فروشگاه با ارائه خدمات مشتری‌مدارانه و تنوع بالای محصولات، توانسته است نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند.

فروشگاه لباس انگور (angoorstore): فروشگاه انگور با تمرکز بر حوزه انواع لباس زنانه از جمله شال و روسری فعالیت می کند و در این زمینه نامی برای خود دست و پا کرده است.

این فروشگاه‌ها با ارائه خدماتی نظیر امکان بازگشت کالا، تخفیفات ویژه، و ارسال سریع، تجربه خریدی راحت و لذت‌بخش را برای مشتریان خود فراهم آورده‌اند. همچنین، با توجه به شرایط کنونی و تمایل به خرید آنلاین، این فروشگاه‌ها نقش مهمی در دسترسی آسان به محصولات مد و فشن ایفا می‌کنند. 

انواع پارچه ها در تولید لباس

پارچه‌ها از جمله مهم‌ترین عناصر در صنعت مد و پوشاک هستند. انتخاب پارچه مناسب برای تولید لباس نه تنها بر زیبایی و ظاهر آن تأثیر می‌گذارد، بلکه بر راحتی و کاربردی بودن لباس نیز مؤثر است. 

پارچه‌های طبیعی: این دسته از پارچه‌ها از الیاف طبیعی تولید می‌شوند و شامل پنبه، کتان، ابریشم و پشم هستند. پارچه‌های طبیعی معمولاً تنفس‌پذیری بالایی دارند و برای پوست حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند.

  • پنبه: این پارچه از الیاف گیاه پنبه تولید می‌شود و به دلیل نرمی، جذب رطوبت و تنفس‌پذیری بالا، برای تولید انواع تی‌شرت، شلوار و لباس‌های راحتی محبوب است.
  • کتان: پارچه کتان از گیاه کتان به دست می‌آید و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. این پارچه برای تولید لباس‌های تابستانی و رسمی مناسب است.
  • ابریشم: ابریشم از پیله‌های کرم ابریشم تولید می‌شود و برای لباس‌های لوکس و مجلسی استفاده می‌شود. این پارچه بسیار نرم و براق است.
  • پشم: پشم بیشتر از گوسفندان به دست می‌آید و برای تولید لباس‌های گرم مانند کت و پالتو استفاده می‌شود.

پارچه‌های مصنوعی: این پارچه‌ها از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند و شامل نایلون، پلی‌استر و اکریلیک هستند. پارچه‌های مصنوعی معمولاً قیمت پایین‌تری دارند و در برابر چروک شدن مقاوم‌تر هستند.

  • نایلون: نایلون مقاومت بالایی در برابر سایش دارد و برای تولید لباس‌های ورزشی و زیرپوش‌ها استفاده می‌شود.
  • پلی‌استر: پلی‌استر در برابر چروک شدن و کشیدگی مقاوم است و برای تولید انواع لباس‌های روزمره و فرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اکریلیک: این پارچه به عنوان جایگزینی برای پشم استفاده می‌شود و برای تولید لباس‌های گرم مانند سویت‌شرت و پلیور مناسب است.

پارچه‌های ترکیبی: این نوع پارچه‌ها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شوند و هدف از تولید آن‌ها بهبود ویژگی‌های پارچه‌های طبیعی و کاهش هزینه‌ها است.

انتخاب نوع پارچه بستگی به کاربرد لباس، فصل، سبک و ترجیحات فردی دارد. طراحان لباس با در نظر گرفتن این عوامل، پارچه‌ای را انتخاب می‌کنند که هم با طرح مورد نظر همخوانی داشته باشد و هم نیازهای مشتریان را برآورده سازد.

لباس‌های سنتی ایران: ترکیبی از هنر، فرهنگ و تاریخ

ایران کشوری با تاریخی غنی و فرهنگی متنوع است که در طول قرون متمادی شکل گرفته است. این تنوع فرهنگی در لباس‌های سنتی ایرانی که در مناطق مختلف کشور پوشیده می‌شود، به خوبی نمایان است. لباس‌های سنتی ایران نه تنها نشان‌دهنده هویت ملی، بلکه بیانگر داستان‌ها، باورها و سنت‌های مردم این سرزمین است.

چادر و مانتو: پوشش رسمی و روزمره

چادر، که یک پوشش سراسری است، و مانتو، که یک پالتوی سبک است، دو نمونه از لباس‌های رایج در میان زنان ایرانی هستند. چادر معمولاً در مراسم مذهبی و مناسبت‌های رسمی پوشیده می‌شود، در حالی که مانتو در محیط‌های کاری و در خیابان‌ها دیده می‌شود. هر دوی این لباس‌ها در رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلفی موجود هستند و نشان‌دهنده ترکیبی از مدرنیته و سنت هستند.

لباس‌های محلی: غنای فرهنگی ایران

در مناطق مختلف ایران، لباس‌های محلی با الهام از طبیعت و محیط اطراف، طراحی و تولید می‌شوند. این لباس‌ها اغلب با دست دوخته شده و با گلدوزی‌ها و نقش‌های بومی تزئین می‌شوند. برای مثال، در استان گیلان لباس‌هایی با پارچه‌های رنگارنگ و نقش‌های شاد پوشیده می‌شود، در حالی که در کردستان، لباس‌هایی با گلدوزی‌های پیچیده و رنگ‌های جسورانه محبوب هستند.

لباس‌های عروسی: جشنی از رنگ و زیبایی

لباس عروسی در ایران بیش از هر چیز دیگری نماد پیوند بین سنت و مدرنیته است. لباس‌های عروسی سنتی اغلب با پارچه‌های گران‌بها مانند ابریشم و ساتن دوخته می‌شوند و با جواهرات و تزئینات دست‌ساز آراسته می‌گردند. این لباس‌ها در رنگ‌های متنوعی از جمله سفید، قرمز و طلایی عرضه می‌شوند و هر کدام داستانی منحصر به فرد را روایت می‌کنند.

پوشاک مردانه: از قجر تا امروز

لباس‌های مردانه در ایران نیز دارای تنوع و غنای فرهنگی هستند. از شلوارهای گشاد و پیراهن‌های بلند دوره قاجار گرفته تا کت و شلوارهای مدرن، همه نشان‌دهنده تغییرات اجتماعی و فرهنگی در طول زمان هستند. لباس‌های مردانه سنتی مانند قبا و شلوار، هنوز هم در مراسم‌های خاص و جشن‌های ملی پوشیده می‌شوند.

پوشاک ایرانی، آینه‌ای از تاریخ

لباس‌های سنتی ایران بیش از آنکه تنها پوششی برای بدن باشند، نمادی از هویت و فرهنگ غنی این کشور هستند. آن‌ها داستان‌هایی از گذشته را به ارمغان می‌آورند و در عین حال، با تغییرات جامعه و نیازهای مدرن همگام می‌شوند. لباس‌های ایرانی، با تمام زیبایی‌ها و تنوع‌هایشان، بخشی جدایی‌ناپذیر از میراث فرهنگی این سرزمین هستند.

روسری و شال گلدار

انواع تیپ و استایل خانم ها

خانم ها تیپ های مختلفی را می توانند انتخاب کنند. ولی در نهایت باید به تناسب آن به سن  و سال، شرایط و حال روحی خود نیز توجه کنند تا برازنده ترین انتخاب را داشته باشند.

تنوع و زیبایی در تیپ لباس خانم‌ها

پوشاک زنانه به عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرهنگ مد و استایل، همواره در حال تحول و نوآوری است. انتخاب لباس برای خانم‌ها تنها به پوشیدن یک دست لباس محدود نمی‌شود، بلکه بیانگر سبک زندگی، سلیقه شخصی، و حتی اعتماد به نفس فرد است. 

استایل کژوال: راحتی در سادگی

استایل کژوال یا روزمره، ساده و بی‌آلایش است و برای فعالیت‌های روزانه مناسب می‌باشد. این سبک معمولاً شامل تی‌شرت‌ها، شلوار جین، و کفش‌های راحتی است. استایل کژوال برای دورهمی‌های دوستانه و گردش‌های روزانه ایده‌آل است.

استایل فرمال: جدیت در جزئیات

استایل فرمال یا رسمی، با دقت در انتخاب لباس‌های با کیفیت و دوخت مناسب، شکوه و جدیت را به نمایش می‌گذارد. کت و شلوارهای زنانه، پیراهن‌های رسمی، و کفش‌های پاشنه بلند از جمله انتخاب‌های این سبک هستند. استایل فرمال برای محیط‌های کاری و مراسم رسمی مناسب است.

استایل اسپرت: انرژی و تحرک

استایل اسپرت یا ورزشی، با تأکید بر راحتی و قابلیت حرکت، برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی طراحی شده است. لباس‌های اسپرت شامل تاپ‌های ورزشی، شلوارهای یوگا، و کفش‌های رانینگ می‌باشد.

استایل مجلسی: زیبایی در شکوه

استایل مجلسی با تمرکز بر زیبایی و جلوه‌گری، برای مهمانی‌ها و مراسم خاص طراحی شده است. لباس‌های مجلسی شامل پیراهن‌های شب، دامن‌های بلند، و لباس‌های با حجاب می‌باشد که با جواهرات و اکسسوری‌های مناسب تکمیل می‌شود.

استایل بوهمیان: آزادی در طراحی

استایل بوهمیان با الهام از فرهنگ‌های مختلف و طبیعت، بر آزادی و راحتی تأکید دارد. لباس‌های بوهمیانی معمولاً شامل پارچه‌های نخی، طرح‌های اتنیک، و اکسسوری‌های دست‌ساز است.

تنوع در تیپ لباس

انواع تیپ لباس برای خانم‌ها نشان‌دهنده تنوع و گستردگی سلیقه‌ها و نیازهای مختلف است. هر استایلی به نوبه خود، فرصتی برای بیان شخصیت و سلیقه فردی فراهم می‌آورد. انتخاب لباس مناسب با توجه به موقعیت و حال و هوای فرد، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در اعتماد به نفس و تصویری که از خود به جامعه ارائه می‌دهیم، داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: پوشش لباس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته