دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 13:00

امام رضا(ع) بزرگ‌ترین مکر مأمون را خنثی کرد

امام رضا(ع) بزرگ‌ترین مکر مأمون را خنثی کرد
رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر گفت: امام رضا(ع) با صبر و شکیبایی، بزرگ‌ترین مکر مأمون را خنثی کرد.
کد خبر : 912465

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، باقر گرگین رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در مراسمی که به مناسبت شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد:‌ پوشاندن راز روش الهی است. مؤمن باید مدارا کردن با مردم را از پیامبر و شکیبایی در گرفتاری و سختی را از امامان بیاموزد.

وی عنوان کرد:‌ مأمون عباسی، زمامداری بسیار زیرک، دقیق و حیله‌گر بود که درباره خلافت با برادرش، امین، درگیری داشت و به این واسطه و نیز تقارن حکومتش با امام رضا(ع) نه تنها میان شعیان؛ بلکه بین عباسیان نیز اعتباری نداشت؛ اما به‌واسطه همان زیرکی سعی کرد تا با پیشنهاد خلافت به حضرت رضا(ع)، با آرام کردن علویان، مشکل اعتبار حاکمیت را حل کرده و سلطنت خود را حفظ و به اهداف شوم خود دست یابد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با تأکید بر اینکه این نقشه چنان حساب شده بود که حتی برخی از علما فریب آن را خورده و تصور می‌کردند که مأمون هدایت شده و درصدد رساندن حق به حق‌دار است، افزود: اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در دو وجه با دیگران وجه تمایز دارند، نخست قداست و دوم مظلومیت.

گرگین اضافه کرد: مأمون سعی داشت با وارد کردن امام به حکومت، ابتدا با اشرافی گری، مظلومیت امام را از بین ببرد و سپس با نسبت دادن ظلم‌های حکومت به ایشان، قداست امام را خدشه‌دار کند، اما امام رضا(ع) با آگاهی و دانایی، ضمن عدم پذیرفتن حکومت با قرار دادن شروطی نظیر اینکه ایشان هیچ دستور و حکمی را امضا نخواهد کرد و در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنند، مانع تحقق نقشه شوم مأمون برای قداست ائمه (علیه‌السلام) شد.

وی با تأکید بر اینکه امام هشتم شیعیان(ع) با صبر و شکیبایی، بزرگ‌ترین مکر مأمون را خنثی کرد، متذکر شد: این رفتار و حضور پرشور در مناظره‌ها، سبب شد به امام رضا(ع)، لقب عالم آل محمد داده شود.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با اشاره به خطبه‌های امام علی(ع) در نهج‌البلاغه درباره بروز مصیبت‌ها و تشابه آن با این لحظات ملت ایران اسلامی، مطرح کرد: امام علی(ع) اشاره دارند که دنیا اصولاً دار امتحان، تکالیف و مسئولیت‌پذیری انسان در قبال دستورات خداوند بوده؛ بشر برای رشد، تکامل آفریده شده و تکامل‌ها نیز از مسیر آزمون‌ها می‌گذرد و بی‌امتحان راهی به سوی کمال نیست. همان‌ گونه که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند، هیچ اختلالی در کار کشور وارد نخواهد شد، نشان از همیشگی بروز حوادث است.

گرگین با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در تلاش بود معنایی دقیق از انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کند، ادامه داد: شهادت آیت‌الله رئیسی، فقدان بزرگ و حادثه‌ای سخت بود؛ اما باید به توسل به ذات الهی و سیره اهل‌بیت (علیه‌السلام)، در مقابل مصیبت‌ها زمین‌گیر و منفعل نشد.

وی اضافه کرد: باطن مصیبت‌ها می‌تواند آینده‌ای روشن را نویدبخش باشد. همان‌طور که به تعبیری که بر همگان روشن شد، شهید سلیمانی، زنده‌تر از قاسم سلیمانی و برای دشمن خطرناک‌تر از گذشته شد از دل این شهادت، صحنه‌هایی بزرگ‌تر و گشایش‌هایی عظیم‌تر برای نظام اسلامی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته