دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک پیشکسوت باستان‌شناسی در گفت‌وگو با آنا:

پاسداشت میراث‌داران تاریخی، حفاظت از میراث فرهنگی و سیر تاریخی است

پاسداشت میراث‌داران تاریخی، حفاظت از میراث فرهنگی و سیر تاریخی است
مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی الموت، شوش و ... گفت: قریب به پانصد سال است که افرادی در عرصه باستان‌شناسی فعال هستند، باید سابقه و پیشینه این افراد ثبت و ضبط شود.
کد خبر : 912304

حمیده چوبک مسئول کاوش‌های باستان‌شناسی الموت، شوش، جازموریان، جیرفت و بسیاری کاوش‌های مهم باستان شناسی در کشور در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اینکه برای تکریم پیشکسوتان و صاحبان آثار ارزشمند در حوزه میراث فرهنگی آئین نکوداشت برگزار می‌شود نشان دهنده نکو نامی مسئولان میراث فرهنگی کشور است که برای تجلیل و قدرشناسی از چهره‌های ماندگار این عرصه، آیین نکوداشت برگزار می‌کنند.

وی  با اشاره به آثار برگزاری رویداد نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی که سومین دوره آن در خردادماه سال جاری برگزار می‌شود، بیان کرد: باید از مدیران و کسانی که ایده و اندیشه برگزاری این آئین نکوداشت را داشتند، سپاس گزاری شود. اگر ما می‌گوییم که حافظ میراث فرهنگی هستیم، میراث بشری نیز بخشی از میراث فرهنگی است. کسانی که درگیر مسئله حفاظت و شناخت در زمینه‌ها و ابعاد مختلف بوده، ارزشمند هستند.

برگزیده اولین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: اگر بخواهیم نگاهی ریشه‌ای به این موضوع داشته باشیم، قریب به ۵۰۰ سال است که افرادی در این حوزه فعال بوده و در حال تلاش هستند. باید این سابقه و پیشینه نیز ثبت و ضبط گردیده و بیان شود. نکوداشت بزرگان حوزه میراث فرهنگی گامی بسیار بزرگ است.

وی افرود: اولین تاثیر این نکوداشت این بوده که ما متوجه خواهیم شد که چه ارزش‌هایی داشته و با پاسداری از آنها و معرفی آنان سرمشقی برای نسل جوان و آیندگان خواهد بود. نسل جوان حس خواهند کرد که نقش و تاثیر آنان می‌تواند همواره دیده و شناخته شده و ارج گذاشته شود. از سوی دیگر کسانی که یک عمر زحمت کشیده و مانند یک سرباز از مرز‌های فرهنگی کشور حفاظت کرده و ارزش‌های مادی و معنوی این آثار را حفظ کردند، به ارامش قلبی خواهند رسید. احساس خواهند کرد که کار آنان اثرگذار بوده و دیده می‌شود.

چوبک در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراین کسی نمی‌تواند اینگونه فکر کند که برگزاری این نکوداشت لازم نبوده است. امیدوارم که بتوانیم این کارنامه سیر تاریخ شناسایی و حفاظت از میراث فرهنگی را به خوبی مستند کرده و به نسل جوان معرفی کنیم. انعکاس این مستندات در جامعه مهم است. به کمک شهرداری مقداری این کار صورت گرفته است. باید این کار تکمیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته