دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 خرداد 1403 - 00:01
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

توسعه یک میلیارد دلاری بندر چابهار در انتظار تصمیم سرنوشت‌ساز

توسعه یک میلیارد دلاری بندر چابهار در انتظار تصمیم سرنوشت‌ساز
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: توسعه بندر چابهار با سرمایه هندی‌ها در انتظار تصمیمات قابل اجرا و آینده‌ای سرنوشت ساز است؛ اما این سرمایه‌گذاری اگر به طرح شورای عالی صنایع دریایی متصل شود، قطعاً در توسعه صنعت حمل‌و نقل و ایجاد کریدور شمال- جنوب مؤثر بوده و جایگاه بندر چابهار را محکم می‌کند.
کد خبر : 912200

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره راهکارها و مراحل توسعه بندر چابهار گفت: بندر چابهار بسیار برای استراتژیکی برای کشور ماست؛ اما این بندر فاقد کرانه مناسب است. هندی‌ها چندین بار برای توسعه این بندر مراجعه کرده اند، اما به دلیل فقدان کرانه صرفاً اقداماتی مانند نصب جرثقیل و ... با هزینه حدود ۲۰۰ میلیون دلاری برای توسعه این بندر در دستور کار است.

وی ادامه داد: رقمی ۲۰۰ میلیون دلاری برای توسعه این بندر رقم آنچنان بالایی نیست. در همین راستا طی هفته گذشته نمایشگاه و نشستی توسط شورای عالی صنایع دریایی در جزیره قشم برگزار شد و مسئله راه اندازی کریدور شمال جنوب به عنوان محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت.

هزار کامیون برای خروج بار از بندر چابهار سازماندهی می‌شود

توسعه بندر چابهار

دانشمند تصریح کرد: در جریان این نشست به منظور توسعه کریدور حمل و نقل شمال تا جنوب کشور تفاهم نامه‌هایی در مجموع به ارزش یک میلیارد دلار امضا و مقرر شد در درجه اول یک شرکت حمل و نقل جاده‌ای به استعداد هزار کامیون برای خروج بار از بندر چابهار سازماندهی شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی ادامه داد: در مرحله بعد این طرح مقرر شده است که با توجه به عدم امکان توسعه زمینی بندر چابهار بار‌های ورودی به این بندر به بندر خشک دیگری در زاهدان که تاسیس خواهد شد، منتقل شود. به این ترتیب کالا‌های واردشده به بندر چابهار به محض تخلیه و از پای کشتی به این بندر خشک منتقل خواهد شد.

این کارشناس و فعال اقتصادی گفت: پس از اجرای این دو مرحله بار‌های وارد شده به این بندر به روسیه، افغانستان، اروپای شمالی و ... ترانزیت خواهند شد. در ادامه برای تکمیل شاخه مرکزی این کریدور توافق شده است که خط کشتیرانی بین بندر امیرآباد-فریدونکنار ایران و بندر ماخاچکالا روسیه ایجاد و با استعداد ۱۰ کشتی دومنظوره به انتقال کالا‌ها به مقصد بلاروس و روسیه و شمال اروپا بپردازد.

توسعه بندر چابهار پروژه به طرح شورای عالی صنایع دریایی متصل شود

توسعه بندر چابهار

وی تاکید کرد: این پروژه حرکت‌های جنبی دیگری برای توسعه نیز دارد؛ بنابراین توسعه بندر چابهار با سرمایه هندی‌ها حرکت بسیار مفیدی در توسعه اقتصاد کشور است، اما این سرمایه گذاری اگر به طرح شورای عالی صنایع دریایی متصل شود، قطعا می‌تواند در توسعه صنعت حمل و نقل و ایجاد کریدور شمال- جنوب مؤثر بوده و جایگاه بندر چابهار را محکم کند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار کرد: بخش خصوصی تحت نظارت من به عنوان مدیر این پروژه قبول مسئولیت کرده است. همچنین تفاهم نامه‌های مطرح شده در این نشست با حضور وزیر صمت امضا شد و امیدواریم که محقق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته