پایهریزی زیستبوم مهارتی دانشگاه آزاد بر مبنای «صنعت و دانشگاه»/فعالیت کاربنیان صنعت را در محیط دانشگاه شکل میدهیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه افتتاحیه نخستین «رویداد صدرا» که در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد، گفت: صنعت کنار دانشگاه است و رویداد صدرا موجب نزدیکی دانشگاه و صنعت و به معنای عمومی آن جریان کلی در جامعه است.
وی افزود: در فرآیند صدرای دانشگاه آزاد اسلامی، جامعهمحور حاکم بوده که از نیازها و تقاضاهای اجتماعی ریشه گرفته و یک عرصه مرتبط با صنعت است و عرصه دیگر سازمانهاست و دانشجویان دنبال ایجاد شادی، امید، علاقهمندی و خودباوری در نسل جدید جامعه هستند.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره اینکه برپایی رویداد صدرا به ایجاد نشاط در بین دانشجویان کمک میکند، ادامه داد: زیستبوم مهارتی در حوزه صنعت ید طولایی دارد و در نسل اول فقط جنبه نظری و عملی را داشتیم، یعنی دانشجو بهصورت نظری در کلاسها، کارگاهها و آزمایشگاه بحثی را آموزش میدید و در نهایت جریان آموزش به اتمام میرسید.
نادی به آموزش نسل دوم اشاره کرد و متذکر شد: در نسل دوم دانشجویان به صورت تئوریک وارد صنعت میشوند و صنعت باید این افراد را آموزش میداد. این فارغالتحصیلان وقتی وارد محیط کار شدند صنعتگران دیدند که باید زمانی برای آموزش این افراد صرف شود تا بتوانند فعالیت یا اقداماتی که در محیط کار واقعی نیاز است، بیاموزند و آن را به دانشگاه منتقل کنند.
وی تبیین کرد: بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت جلساتی بهعنوان بازدید از محیط واقعی کار کنار کلاس پیشبینی کند؛ یعنی کلاس، نمایشگاه و کارگاه در کنار بازدید، اما در کارخانه دانشجو حق نداشت دست به چیزی بزند و فقط حق داشت مشاهده کند.
نسل چهارم در دانشگاهها چه وظایفی دارند؟
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نسل سوم دانشگاه گفت: اگر قرار باشد دانشجویان را به محیط کار ببرند و دست به چیزی نزنند و صرفاً یک مشاهدهکننده باشند، مهارتی اتفاق نخواهد افتاد؛ از این رو آنچه در خط تولید، صنعت و کارخانه وجود داشت و دانشگاه تصمیم گرفت با صرف هزینه خیلی زیاد شبیهسازی کند و بخشی از دانشگاه را بهعنوان کارخانه یک خط تولید در اختیار دانشجویان بگذارد تا دانشجویان فعالیت کنند و یاد بگیرند، اما بعد از مدتها متوجه شدند این هم کافی نیست و دانشجویان نتوانستند مهارتهای کافی موجود در صنعت را یاد بگیرند.
نادی افزود: در ادامه نسل چهارم دانشگاه ایجاد شد؛ یعنی در کنار کلاس، آزمایشگاه، کارگاه و کارخانه را به شکل واقعی تجربه کردند و دانشجویان داخل کارخانه رفتند و به این جمعبندی رسیدند که دانشجویان بعد از اینکه در کارخانه کنار ناظر صنعتی قرار میگیرند اگر این امکان را پیدا کردند، ما به هدف مهارتی خود رسیدیم و متوجه شدیم که کماکان نگرش استاد و دانشجو از برقراری ارتباط با صنعت پاسخ به سوالات صنعتگران بازهم در یک فضای تخیلی و رویایی و نه یک فضای واقعی است.
وی تأکید کرد: طرحهای پژوهشی دانشجویان در صنعت هم مورد توجه است، اما به دلیل عدم حضور ثابت استاد و دانشجو در صنعت، نه مهارتهایشان شکل میگرفت و نه مسائل پاسخ داده میشد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی به نسل آخر اشاره کرد و افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی چندین سال است به کمک صنعتگران، جریانی در دولت و بیرون شکل گرفته و امروز زیستبوم مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز بر روی این مدل است، بخش نخست آن رویداد صدرا بوده که جریان پویش اشتغال را برای دانشجویان رقم میزند.
ظرفیت کارآمدی دانشجویان برای حضور در صنعت
نادی تشریح کرد: در این مدل که یک مدل کاملاً جامع است، فضای ما کاملاً متفاوت شده؛ نخست اینکه در کلاسهای درس آنچه بهعنوان مطالب برنامه درسی در حال آموزش بوده، مبتنی بر مسائل واقعی محیط کار است و این بزرگترین اتفاقی بوده که در حال شکلگیری است.
وی افزود: در کنار این چنین رویدادهایی که توسط استادان و صنعتگران در حال بازبینی هستیم، تعداد زیادی از برنامه درسی طی دو سال اخیر حداقل ۳۰ درصد تغییر کرده و وقتی دانشجو از محیط صنعت بهرهبرداری میکند و کارآموزی و کارورزی آن شکل میگیرد. به محض اتمام دوره پویش دانشجو میتواند در محیط کار بدون هروقفه به کار خودش ادامه دهد و بهعنوان یک نیروی فعال در اختیار صنعتگر قرار بگیرد.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم مدارس عالی مهارت مشترک را با صنعت داشته باشیم که در بسیاری از استانها این اتفاق در حال انجام است و میتوانیم فعالیت کاربنیان حوزه صنعت را در محیط دانشگاه طراحی و برنامهریزی کنیم.
نادی عنوان کرد: یکی از اتفاقات کلیدی که نخستینبار در دانشگاه آزاد اسلامی در حال رخ دادن است، اندازهگیری ظرفیت کارآمدی دانشجویان برای حضور در صنعت است و تقریباً در هیچ نهاد و آموزش عالی در کشور به جز دانشگاه آزاد اسلامی کارآمدی اندازهگیری نمیشود، یعنی ما براساس این کارآمدی تعیین میکنیم تا چه اندازه دانشجوی که در دوره پویش در صنعت شرکت کرده، اکنون آمادگی دارد بهعنوان یک نیروی شاغل تماموقت در اختیار حوزه صنعت قرار گیرد و کار خودش را دنبال کند، بنابراین میزان اشتغالپذیری در استانها با زیستبوم مهارتی در حال افزایش است.
انتهای پیام/