دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 12:39

پاسخ هند به تهدید آمریکا: توافق چابهار به نفع کل منطقه است

پاسخ هند به تهدید آمریکا: توافق چابهار به نفع کل منطقه است
وزیر خارجه هند به تهدید واشینگتن برای تحریم این کشور به دلیل توافق با ایران در خصوص بندر چابهار واکنش نشان داد و گفت که این توافق به نفع کل منطقه است.
کد خبر : 911547

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک روز پس از اینکه واشینگتن، هند را به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید به تحریم کرد، «سوبرا مانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود.

جایشانکار با ذکر این نکته که آمریکا در گذشته بر اهمیت چابهار صحه گذاشته است، تاکید کرد که نباید در این موضوع «تنگ نظر» بود و هند تلاش خواهد کرد که واشینگتن چشم‌انداز بزرگ‌تری را در رابطه با این قرارداد در نظر بگیرد.

وی در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها گفت: «من برخی از اظهارات بیان شده را شنیدم، اما فکر می‌کنم مسئله برقراری ارتباط، متقاعد کردن و درک افراد است که به این نتیجه برسند که این قرارداد به نفع همه است. من فکر می‌کنم نباید دید محدودی نسبت به آن وجود داشته باشد. نظر آمریکایی‌ها در گذشته اینچنین نبوده است، اگر به نگرش خود واشینگتن نسبت به بندر چابهار نگاه کنید، معترف بوده است که چابهار اهمیت زیادی دارد، ما روی این مسأله کار خواهیم کرد.»

در پی اعلام توافق ۱۰ ساله ایران و هند برای بهره‌برداری از بندر چابهار، دولت آمریکا هشدار داد هر کشوری که به معامله تجاری با تهران فکر می‌کند باید از «خطر احتمالی تحریم‌ها» آگاه باشد.

در ادامه این تهدید، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی گفت: «من فقط می‌گویم تحریم‌های آمریکا علیه ایران پابرجا هستند و ما به اجرای آنها ادامه خواهیم داد. در مورد ایران، آنها باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهند، یعنی خطر احتمالی تحریم‌ها آگاه باشند.»

دوشنبه این هفته بود که قرارداد بلندمدت دوجانبه بهره‌برداری از بندر چابهار بین شرکت هندی پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) هند و سازمان بنادر و دریانوردی ایران (PMO) امضا شد. این قرارداد امکان بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی را به عنوان بخشی از پروژه توسعه بندر چابهار برای ۱۰ سال آینده فراهم می‌کند.

به گفته جایشانکار، هند ارتباط دیرینه‌ای با پروژه چابهار داشته است، اما قبلاً نتوانسته به یک توافق بلندمدت دست یابد حال آنکه توافق بلندمدت ضروری است، زیرا بدون آن نمی‌توانید عملکرد بندر را بهبود ببخشید. دلیل آن هم برخی مشکلات در طرف ایرانی بود. در نهایت شریک سرمایه‌گذاری مشترک تغییر کرد و شرایط به طور کل دگرگون شد. در نهایت، دهلی‌نو موفق شد مشکلات را حل و قرارداد بلندمدت را نهایی کند. ما معتقدیم که عملیات بندری به نفع کل منطقه خواهد بود.

 بندر چابهار یک پروژه شاخص بین هند و ایران است که به عنوان یک مرکز ترانزیتی حیاتی برای تجارت با کشور‌های محصور در خشکی مانند افغانستان و کشور‌های آسیای مرکزی عمل می‌کند. هند نقش مهمی در توسعه و بهره‌برداری بندر چابهار ایفا کرده است و با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آن و ارتقای امکانات آن به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب برای کالا‌های هندی به مقصد افغانستان و آسیای میانه تبدیل شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته