دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 11:04
در طرح «حامیم ۳» کرمانشاه مطرح شد؛

از آماده‌سازی دانشجویان برای فعالیت‌های سیاسی اجتماعی تا جوانگرایی در عرصه فرهنگ

از آماده‌سازی دانشجویان برای فعالیت‌های سیاسی اجتماعی تا جوانگرایی در عرصه فرهنگ
مسئولان در سومین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با عنوان طرح «حامیم ۳» با تأکید بر آماده‌سازی دانشجویان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جوانگرایی در عرصه فرهنگ را مزیت اصلی این طرح برشمردند.
کد خبر : 911494

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با عنوان «حامیم ۳» در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه آغاز به کار کرد.

این مراسم با حضور افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، حجت‌الاسلام محمد محرابی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه، حجت‌الاسلام امین معظمی گودرزی مسئول نهاد دگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، بیژن اروجی معاون توسعه و مدیریت منابع واحد کرمانشاه، فریبرز یوسفوند معاون فرهنگی و اجتماعی واحد کرمانشاه، وحید مرادی مدیرکل حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه به همراه جمعی از استادان دانشگاه، مسئولان استان و دانشجویان شرکت‌کننده برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم اظهار کرد: طرح حامیم که به همت نهاد رهبری در حال برگزاری و از طرح‌های خوبی است که نتایج و ثمرات ارزشمندی برای دانشجویان فعال عرصه‌های فرهنگی در پی دارد و براساس فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، نقش دانشگاه‌ها در ارتقای فرهنگ جامعه ترسیم شده و دانشگاه آزاد اسلامی در کنار سایر دانشگاه‌ها برنامه‌ها و طرح‌های خوبی دارد و در بسیاری از این طرح‌ها پیشرو است.

افشین غنی‌زاده متذکر شد: باید بدانیم نقش و رسالت دانشگاه در جامعه چیست؟ و هرکدام از دانشجویان به‌عنوان یک سفیر و مدیر فرهنگی در قبال آن فعال باشند، با این تذکر که دانشجویان شرکت‌کننده در طرح حامیم از بهترین دانشجویان ما محسوب می‌شوند و این طرح با هدف آگاه‌سازی و آماده‌سازی دانشجویان برای حضور بهتر در جامعه اجرا می‌شود تا بتوانند در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ورود پیدا کنند.

وی متذکر شد: شناسایی افراد مفید و مستعد از دل این طرح‌ها صورت می‌گیرد، در دوره گذشته نیز دانشجویانی به دانشگاه معرفی شدند که امروز هرکدام یک معلم هستند و در دانشگاه فعالیت می‌کنند و موجب افتخار مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است که این دانشجویان مستعد و پای کاری دارد که‌ می‌توانند برای دانشگاه و جامعه مفید باشند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، خطاب به دانشجویان تأکید کرد: در طرح «حامیم ۳» به شما این فرصت داده شده تا از دانش و تجربه استادان خود سود ببرید و به‌صورت موفق در جامعه حضور یافته و در تمام امور جامعه نقش‌آفرینی کنید و دخیل باشید.

طرح «حامیم» در دانشگاه آزاد کرمانشاه چگونه اجرا شد؟

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم خطاب به دانشجویان مطرح کرد: این جلسه با دانشجویان شرکت‌کننده در طرح حامیم مزین شده و از معاونان دانشگاه و استادان شرکت‌کننده در این طرح قدردانی می‌کنم، از شما انتظار دارم که قدرشناس این لحظه‌ها باشید، رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم در روایتی توصیه‌های مفصلی به ابوذرغفاری دارند و می‌فرمایند‌؟: «ای اباذر توصیه‌هایی که من به تو می‌گویم با جان و دل بشنو که سعادت دنیا و آخرت در آن هست،‌ ای ابوذر دو نعمت است که اکثر مردم نسبت به آن‌ها بی‌اعتنا هستند و قدر آن‌ها را نمی‌دانند، نخست سلامتی و دومی فراغت و آسایش و دور بودن از گرفتاری‌ها، به قولی ماهی که درآب است قدر آب را نمی‌داند تا زمانی که از آب بیرون بیفتد.

 

معظمی گودرزی توضیح داد: شما جوان هستید و هنوز درگیر زندگی مشترک نشده‌اید و تا قبل از درگیری‌های زندگی فرصت خوبی برای خودسازی، کشف و شکوفایی استعداد‌های خود دارید و باید قدر آن را بدانید و طرح حامیم فرصت مغتنمی است که با استفاده از حضور استادان ارزشمند بهتر و بیشتر شما را با نکات مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آشنا می‌کند.

وی درباره نحوه اجرای طرح «حامیم» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه توضیح داد: تفاوتی که طرح حامیم ۳ با دو دوره قبل دارد اینکه امسال این طرح درون‌دانشگاهی است و همزمان با سایر دانشگاه‌های کشور در واحد کرمانشاه نیز با حضور ۱۰۰ دانشجو، ۴۰ دانشجوی پسر و ۶۰ دانشجوی دختر که همگی ترم اول یا دوم و ورودی ۱۴۰۲ هستند آغاز شده و شامل سه بخش حضوری با ۸ کلاس دوساعته در جمع ۱۶ ساعت طی روز‌های پنج‌شنبه و جمعه این هفته و هفته آینده، بخش مجازی و از طریق سایت که آموزش ارائه شده و امتحان گرفته خواهد شد و یک اردوی دو روزه در اردوگاه امام حسن(ع) شهرستان صحنه با برنامه‌های متنوع تفریحی و فرهنگی است.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه تبیین کرد: وقتی خداوند متعال تصمیم گرفت انسان را بیافریند و به فرشتگان این موضوع را اعلام کرد، فرشتگان یک سؤال انتقادی داشتند که چرا می‌خواهی انسان را با یک بعد مادی بیافرینی در حالی که انسان خون‌ریز است و فساد را توسعه می‌دهد؟ خداوند فرمود من چیزی‌ می‌دانم که شما نمی‌دانید، بعد از آفرینش حضرت آدم و حوا نیز علومی را در اختیار آن‌ها قرار داد که فرشتگان از آن ناآگاه بودند و در قرآن کریم نیز مقام انسان خیلی بالاتر از فرشتگان است؛ چراکه خداوند از روح خود در انسان دمیده و هرکدام از ما دارای روح الهی و متصل به خداوند از نظر روحی و باطنی هستیم.

حرکت ارزشمندی در حوزه جوانان نداشته‌ایم

مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه هم عنوان کرد: پس از آفرینش انسان خداوند این آفرینش را به خود تبریک گفت، چراکه انسان دارای روح الهی است و به همین واسطه ما در دنیا دارای روح سردرگمی بوده و شاهزاده هستیم، فرمانروا و خالق جهان یعنی خداوند نیز از روح خود در ما دمیده و ما را به عنوان جانشین خود قرار داده، اما ما وقتی با بدن مادی به این دنیا آمدیم اطلاع کافی از مقام خود نداشتیم و پیامبران نازل شده‌اند که ما را از مقام و جایگاه‌مان آگاه کنند.

حجت‌الاسلام محمد محرابی عنوان کرد: پیامبران آمده‌اند تا گنج‌های ما را استخراج کنند و به ما بیاموزند که هر انسانی گنج بسیار بزرگی در درون خود دارد که باید آن را شناخته و استخراج کند.

وی تأکید کرد: ما در مورد جوانان آنطور که باید و شاید حرکت ارزشمندی در کشور نداشته‌ایم؛ به عنوان مثال آموزش و پرورش ما آنقدر مطلوب نیست که معنای زندگی و مهارت‌های درونی و ارتباطی را به ما بیاموزد تا استعدادهایمان را بشناسیم و کشف کنیم، به نظر من هرکس که طرح الهی وجود خود را بشناسد مانند شنا در مسیر رودخانه به سرعت حرکت کرده و رشد می‌کند و خلاف آن نیز شنای خلاف روخانه است که موجب خستگی شده و پیشرفتی ندارد، پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم با جوانان سروکار داشت و هسته اولیه اسلام نیز با جوانان شکل گرفت، حضرت امام نیز با جوانان انقلاب را به پیروزی رساند.

مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمانشاه افزود: به‌دلیل فعالیت و مدیریت جوانان جنگ در جنگ هشت ساله حماسه آفریدیم و پیروز شدیم و هر کشوری بر جوانان خود تأکید کند موفق خواهد بود، چراکه جوانی یعنی انرژی و انگیزه بسیار بالا و دیگری خلّاقیت، نوآوری، عدالت‌خواهی و آرمانخواهی جوانان.

محرابی بیان کرد: طرح حامیم یعنی جوانگرایی در عرصه فرهنگ، یعنی تأکیدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم درباره جوانان متعهد و نه‌فقط حزب‌الهی برای حضور در صحنه داشتند، حضور جوانی سالم و با احساس مسئولیت، خوش‌فکر، خلّاق و جوانی که برای وطن و دوستان خود ارزش قائل است و باید جلو آمده و مسئولیت قبول کند، در دانشگاه‌های ما علاوه بر بچه‌های فرهنگی و مذهبی بسیاری از دانشجویانی هستند که به ظاهر شاید جنبه تدینی ندارند؛ اما از حیث روحی و درون و باطن اصیل هستند، دختران و پسرانی که روح پاک، شجاعت و عقلانیت دارند و ما در طرح حامیم دنبال اینگونه جوانان
هستیم و باید بستری مهیا کنیم که جوانان راهبر و خلاق باشند و تصمیم‌گیری درست داشته باشند و برای کمک به دانشگاه و دانشجویان وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: دیندار و فرهنگی بودن دانشگاه فقط به اقدامات دینی و فرهنگی نیست؛ بلکه انسانیت نیز ملاک است.

در مراسم افتتاحیه طرح حامیم ۳ دو بانوی تازه مسلمان شده زینب تاشکایناتان و شهانه حسین‌آوا از دو کشور ترکیه و آذربایجان نیز حضور داشتند و چگونگی اسلام آوردن خود را با حاضران در میان گذشته و به سئوالات حاضرن در جلسه پاسخ دادند که مورد توجه همگان قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته