۴۴ هزار دانش آموخته فنی و حرفهای جذب بازار کار شدند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور در نشست خبری اولین کنفرانس ملی مهارت و ایده که صبح امروز (شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفهای بزرگترین دانشگاه دولتی حضوری کشور است که در زیر نظام آموزشهای مهارتی حرکت میکنند.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی، سهم گستردهای در توسعه کشورها دارد؛ تاکید کرد: در دانشگاه فنی و حرفهای همه تلاشها بر این شد که بتوانیم با تمام ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی بخش مهارت یابی را طراحی کنیم که یکی از حوزهها مربوط به کنفرانس ملی مهارت و ایده است.
خسرویان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سخنران اصلی در کنفرانس تصریح کرد: افتتاحیه کنفرانس روز دوشنبه سوم اردیبهشت با حضور وزیر علوم به عنوان سخنران کلیدی آغاز میشود، از سایر بخشهای کشور هم مهمانی دعوت شدند که حضور به هم میرسانند.
وی درباره تعداد مقالات ارسال شده به کنفرانس گفت: حدود ۲۸۳ مقاله دریافتی بوده که ۵۱ درصد از آنها پذیرفته شده و حدود ۱۴۵ مقاله برای کنفرانس ارائه خواهد شد و ۲۵ درصد به صورت شفاهی و مابقی به شیوه پوستر ارائه میشود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور اظهار کرد: مقالات کنفرانس در ۵ محور اصلی با رویکرد سیاستی با هدف شکل گیری به اکوسیستم حکمرانی مهارت، اشتغال، فناوریهای نوین در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای، آینده پژوهشی، مهارت آموزی و برنامه هفتم توسعه ارائه خواهند شد.
خسرویان ببان کرد: ۶۰ درصد از مقالات روز کنفرانس به صورت بخش دولتی و ۴۰ درصد مقالات صاحبان مشاغل به شیوه غیر دولتی ارائه خواهد شد. کنفرانسها باید حداقل به ۲ صورت در سطح ملی برگزار شوند تا بتوانیم به سطح بین المللی راه یابیم.
وی ادامه داد: هدف اصلی کنفرانس، بحث ایجاد یک تشریک مساعی (همراه کردن) و هماهنگی بین همه ذی نفعان حوزه فنی و حرفهای در کشور است، دانشگاه فنی و حرفه ای، سازمان فنی و حرفهای و دانشگاه علمی کاربردی و بسیاری از بنگاهها به عنوان ذی نفعان آموزشهای فنی و حرفهای و سایر صنایع در بخشهای مهارتی هم افزایی و انسجام خوبی برای تدوین توسعه آموزشهای مهارتی در کشور باشد، هدفمان این است که بتوانیم در ذهن مسئولان کشور تصویر شفاف تری از چالشها و فرصتهای آموزش فنی و حرفهای ایجاد کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: ضرورت توسعه آموزشهای فنی و حرفهای بر همگان روشن است و از آنجایی که این آموزشها گران هستند، بنابراین نیازمند تامین بودجه هستیم، دولت بخشی از هزینهها را بر عهده دارد و باید بخش خصوصی هم وارد عمل شود تا بتواند چشم انداز روشنی را برای ریل گذاری و آموزشهای صحیح فنی و حرفهای در کشور ایجاد کند.
خسرویان اضافه کرد: ۱۹۲ هزار دانشجو در ۱۸۳ شعبه دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند، هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد، اما در اکوسیستم زندگی خود فرصت شغلی نداشته باشد، در کنسرسیومهای اشتغال با همکاری صنایع نیازمندیها را تدوین کردیم و در برنامه ۵ ساله آمایش رشتههای خود را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیاز صنعت اصلاح میکنیم، دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با کمک طرح کنسرسیومهای اشتغال بیکار نمیماند، معتقد هستیم که کنسرسیومها میتوانند مشکل بیکاری دانش آموختگان تمام دانشگاههای کشور را رفع کنند.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفهای در برنامه خود هیچ برنامهای برای حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی نخواهد داشت و نیاز آن هم در کشور ایجاد نمیشود و در این مقطع هدف سایر دانشگاههای کشور است. هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، تلاشمان این است که در برنامه دو ساله هدف پذیری دانشجو به اشتغال را قطعی کنیم. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در ابن راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند. «کنفرانس ملی مهارت و ایده» اقدام خوبی برای جهت دهی به برنامه هفتم توسعه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور ادامه داد: با کنسرسیومهای اشتغال در سال گذشته حدود ۴۴ هزار فارغ التحصیل را جایابی کردیم. سرانه آموزشهای مهارتی تنها یک سوم دانشگاههای دیگر است که زنگ خطری برای دانشگاه فنی وحرفهای به شمار میآید.
وی اضافه کرد: ۱۹۲ هزار دانشجو در ۱۸۳ شعبه دانشگاه فنی و حرفهای تحصیل میکنند، هیچ دانشجویی نداریم که نیاز به کار داشته باشد، اما در اکوسیستم زندگی خود فرصت شغلی نداشته باشد، در کنسرسیومهای اشتغال با همکاری صنایع نیازمندیها را تدوین کردیم و در برنامه پنج ساله آمایش رشتههای خود را به فراخور اکوسیستم دانشگاه و نیاز صنعت اصلاح میکنیم، دانشجو از بدو ورود به دانشگاه با کمک طرح کنسرسیومهای اشتغال بیکار نمیماند، معتقد هستیم که کنسرسیومها میتوانند مشکل بیکاری دانش آموختگان تمام دانشگاههای کشور را رفع کنند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه هدف تحصیلات تکمیلی توسعه مرزهای علمی است، گفت: تلاش ما این است که در برنامه ای دو ساله دانشجو به اشتغال قطعی برسد. همچنین باید ۴۰ درصد از آموزشهای تمام دانشگاههای کشور مهارتی شوند و در ابن راستا دانشگاهها باید بازنگری سرفصلهای خود را جدی بگیرند.
نیاز دانشگاه به بودجه ۱۰ هزار میلیاردتومانی
خسرویان در ادامه درباره بودجه دانشگاه گفت: بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در سال ۱۴۰۱ که سال اول پساکرونا بود ۲ هزار میلیارد تومان بود که سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، امیدواریم در رویدادهای علمی اهمیت آموزش های عملی را در ریل گذاری کشور جا بندازیم چرا که به ۶ هزار میلیارد تومان برای اداره دانشگاه و نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان هم برای به روزرسانی کارگاهها نیاز داریم یعنی این دانشگاه امسال نزدیک به۱۰ هزار میلیارد تومان همت نیاز دارذ تا بتواند این شکاف بودجه ای را به عدد مطلوب برسانیم.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در دولت سیزدهم «بورسیه مهارت» پیش بینی شده است، اظهار کرد: بورسیه مشاغل در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیش بینی شده است. در حال حاضر سقفی برای بورسیه ها وجود ندارد. فراخوان بورسیه مهارت از طریق سازمان دانشجویان اعلام شده است.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای از ایجاد «پارک ملی مهارت و صنایع خلاق» در کشور خبر داد و یادآور شد: اقدامات لازم برای مجوز این پارک ملی انجام شده است، پارک ملی مهارت شهر مشاغل آینده جمهوری اسلامی خواهد بود چرا که در این پارک ملی برنامه هایی برای حل مشکل فارغ التحصیلان تکمیلی پیش بینی شده است.
تحصیل ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه ای
خسرویان ادامه داد: براساس تفاهم نامه های بریکس و شانگهای، مناسبات این دانشگاه برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای برقرار است و بورس اعزام دانشجویان و اساتید به کشورهای اروپایی بیشتر به رومانی و آلمان انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند، گفت: بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از کشورهای عراق و سوریه و لبنان هستند.
انتهای پیام/