بیحوصلگی و کمدقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانشآموزان است
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم شلیله، کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه دردانش آموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است، اظهار کرد: جهش رشد در سنین کودکی و نوجوانی رخ میدهد و این امر سبب میشود که بدن نیاز بیشتری به تغذیه داشته باشد، بنابراین تغذیه دردانش آموزان موضوع بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرارگیرد.
وی افزود: اگر دانشآموزان در طول روز تغذیه مناسب و سالمی دریافت نکنند در آینده آسیب خواهند دید.
کارشناس تغذیه با بیان اینکه دوران مدرسه یکی از سنین است که ذائقه فرد شکل میگیرد، ابراز کرد: به دلیل تأثیرپذیری که کودکان و نوجوانان از دوستان و هم سن سالان دارند میتوان تغذیه سالم را جایگزین تغذیه ناسالم کرد.
شلیله ضمن اشاره به ممنوعیت برخی از مواد غذایی و تنقلات در بوفه مدارس، اظهار کرد: یکی از دلایل این امر آموزش و فرهنگسازی تغذیه سالم به دانشآموزان است .
وی با بیان تغذیه نقش مهمی بر یادگیری دارد، عنوان کرد: دانشآموزانی که صبحانه نمیخورند، کمدقت، خسته و بیحوصلهاند و نمیتوانند کمبود انرژی، ویتامینها و املاح معدنی را با خوردن وعدههای غذایی دیگر جبران کنند.
کارشناس تغذیه با بیان اینکه گاهی اوقات به دلیل تغذیه نامناسب و کم، دانشآموزان یادگیری کافی ندارند، اظهار کرد: عدم استفاده و یا کمبود مصرف ریز مغزیها، درشت مغزیها بر رشد مغزی دانشآموزان تأثیر میگذارند.
شلیله ضمن تأکید بر نظم برنامهی غذایی، اظهار کرد: برای برخورداری از سلامت غذایی بهتر است در بازده زمانی معین و مشخص وعدهها و میانوعدههای غذایی مصرف شود.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که در بازده زمانی مشخص غذا سرو شود بدن شرطی شده و احساس گرسنگی میکند و فرد غذای کامل و موردنیاز بدن را دریافت میکند.
کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه لازم است غذاها در سه وعده مشخص صبحانه، ناهار و شام میل شود، گفت: بهتر است دویا سه میانوعده در برنامه غذایی دانشآموزان گنجانده شود.
شلیله بیان کرد: بهتر است در فاصله صبحانه تا ناهار، ناهار تا شام و قبل خواب برای دانشآموزان میانوعده در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه صبحانه مهمترین وعدهغذایی است که باید به آن توجه ویژهای شود، ابراز کرد: صبحانه تأمینکننده انرژی صبحگاهی برای فرد بوده و با صرف صبحانه میتوان به آغاز یک روز پر انرژی امیدوار بود.
کارشناس تغذیه با بیان اینکه ارتباط معناداری بین عدم مصرف صبحانه و افت تحصیلی در دانشآموزان وجود دارد، تصریح کرد: صبحانه سالم متشکل از سه یا چهار جز موادی تغذیهای که در هرم غذایی همچون غلات، لبنیات، پروتئین وجود دارد نمیتوان کیک و شیر را به عنوان صبحانه بهحساب آورد.
شلیله گفت: تخم منبع پروتئین کامل و ماده غذایی کمکالری است که بسیار مناسب دانشآموزان میشود و باعث چاقی نمیشود .
وی ضمن تأکید بر مصرف لبنیات در وعده صبحانه، گفت: حتماً باید در وعده صبحانه از غذاهای سالم استفاده شود و به مصرف شیر و کیک اکتفا نشود .
شلیله گفت: کودکان علاقهای به خوردن این مواد غذایی مفید در وعده صبحانه ندارند و بیشتر ترجیح میدهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات و بیسکویت گرسنگی خود را برطرف کنند و حتی بسیاری از مادران برای میانوعده دانشآموزان از کیکهای صنعتی و انواع بیسکویتها استفاده میکنند که در این دسته از خوراکیها در درازمدت مشکلات بسیاری را برای دانشآموزان رقم میزند. والدین باید از کودکی فرزندان خود را به خوراکیهای سالم عادت دهند.
وی با بیان اینکه والدین دقت داشته باشند دانشآموزان میانوعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکیهای ناسالم تهیه نکنند، تصریح کرد: دانشآموزان بههیچعنوان نباید از خوراکیهایی چون چیپس، پفک و خوراکیهای پرچرب و شیرین در میانوعده استفاده کنند. برای میانوعده دانشآموزان توصیه میشود از میوهها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میانوعده ازیکطرف گرسنگی بچهها را در طول روز کاهش میدهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک میکند و باعث میشود فراگیری بهتری از درس داشته باشند.
کارشناس تغذیه در خاتمه اظهار کرد: والدین هنگام صرف صبحانه با فرزند خود همراه باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید حداقل هنگامی که کودک صبحانه میخورد کنار او بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی بهصرف غذا است؛ لذا پدران و مادرانی که خود وعده صبحانه را میل نمیکنند بی شک فرزندانشان هم دارای این عادت مضر هستند.
انتهای پیام/