دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فناوری چگونه می‌تواند آموزش را بهبود بخشد؟

فناوری چگونه می‌تواند آموزش را بهبود بخشد؟
استراتژی‌های دیجیتال باید به‌گونه‌ای اجرا شوند که دانش‌آموزان ما را با دانش و مهارت‌هایی که برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی به آنها نیاز دارند، توانمند و مجهز کنند.
کد خبر : 905846

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مجموعه‌ای از مقالات توسط رهبران دانشگاه در موسسه آکسفورد مستقر در بریتانیا منتشر شده است که به مخاطبان درباره تأثیر فناوری بر آموزش هشدار می‌دهد. رهبران دانشگاه فناوری را برای ارائه‌دهندگان آموزش عالی یک جزء اساسی می‌دانند؛ این تکنولوژی برای بسیاری از افراد شبیه جعبه سیاه، مهم؛ اما خطرناک عمل می‌کند و این موضوع یکی از نگرانی‌های اساسی کشور است.

پروفسور کارن اوبراین، معاون و سرپرست دانشگاه دورهام در شمال انگلستان در این خصوص می‌نویسد: احساسات خود را بهتر از فرد دیگری می‌شناسیم و دوست داریم که با وجود توسعه فناوری ناهموار و کنترل‌های نظارتی تجربه‌هایی همچون پاسخگویی، تفکر شهودی، استنباط مبتنی‌بر تعمق و تعقل از دانشگاه‌های دیجیتال و هوشمند دریافت کنیم. در واقع، تجربه دانش‌آموزان بدون رسوخ مستقیم فناوری هنوز دور از ذهن است.

توانمندی و تجهیز دانش‌آموزان با مهارت برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی

اوبراین درباره حکمرانی و رهبری در دانشگاه‌های مدرن تأکید کرد که هیچ سازمان آموزشی هرگز «تجربه» یادگیری را چیزی که فقط برای دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد در نظر نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: استراتژی‌های دیجیتال باید به‌گونه‌ای اجرا شوند که دانش‌آموزان ما را با دانش و مهارت‌هایی که برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی به آنها نیاز دارند، توانمند و مجهز کند.

صدا‌های پیشرو از سراسر بخش دانشگاه در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه چگونه فناوری می‌تواند آموزش عالی را ارتقا و بهبود ببخشد، گردآوری و در ۲۸ مارس ۲۰۲۴ منتشر شد. در این مقاله به جزئیات چشم‌انداز دیجیتال فعلی یک دانشگاه مدرن پرداخته می‌شود و مزایایی که فناوری می‌تواند برای دانشجویان از مرحله پذیرش تا فارغ‌التحصیلی به ارمغان بیاورد را برجسته می‌کند.

آنچه مری کرناک کوک، مدیر اجرایی سابق سرویس پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلستان می‌گوید، حاکی از آن است که استفاده از فناوری برای ارتقای آموزش و یادگیری، ساده‌سازی پشتیبانی، خدمات دانشجویی و بهینه‌سازی پشتیبان در دانشگاه‌ها بدون پایه‌های زیرساخت‌های فناوری مدرن اعم‌از داده، ابر، وای‌فای و... بسیار دشوار است؛ بنابراین از این گزارش‌ها درمی‌یابیم که دانشگاه‌ها باید شیوه‌های کاری خود را تغییر دهند، زیرا آنها بیش از حد به تیم‌های بزرگ فناوری اطلاعات داخلی متکی هستند.

کرناک کوک می‌افزاید: اجرای سیستم‌ها بر فناوری اطلاعات قدیمی و حمل بدهی‌های فنی، منابع عظیم فناوری اطلاعات را جذب می‌کنند که می‌توانند برای ارتقای تجربه دانش‌آموزان و افزایش کارایی بهتر به‌کار گرفته شوند.

مدیر اجرایی سابق سرویس پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلستان بیان می‌کند: زمانی‌که می‌خواهیم ورود تکنولوژی به دانشگاه را معرفی کنیم، بهتر است که واقع‌بین باشیم.

وی ادامه می‌دهد: رهبران دانشگاه به این موضوع واقف و آگاهند که اکنون فناوری به یکی از زیرساخت‌های ضروری برای اداره یک دانشگاه موفق، دانشجویان و کارکنان تبدیل شده است؛ اما این روز‌ها تلاش برای دستیابی به تحول دیجیتال تجربه دردناکی است. فقدان تجربه استفاده درست از فناوری در نهاد‌ها و تیم‌های اجرایی ترس بزرگی برای پذیرش ظرفیت فناوری در آموزش عالی ایجاد کرده است.

کرناک کوک می‌گوید: گاهی اوقات نوین‌سازی فناوری با مدیریت بازسازی گام به گام معماری اطلاعات و ارتباطات بهتر از انجام اقدامات غیرواقعی به تحول دیجیتال عمل می‌کند؛ زیرا این اقدامات اغلب با شکست کامل مواجه می‌شود و نتیجه‌ای جز هزینه‌های گزاف برای دانشگاه‌ها به همراه ندارد.

وی می‌افزاید: اگر نوسازی فناوری و بازسازی گام به گام معماری اطلاعات با موفقیت انجام شود، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود. حضور دانشجویان در کلاس‌های آنلاین بدون شک یکی از فناوری‌هایی است که مزایای بهره‌وری برای بسیاری از عملیات‌های دانشگاه، بازاریابی و پشتیبانی دانشجو به همراه دارد و از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، دانشگاه‌ها برای درک تعادل بهینه بین منابع یادگیری حضوری و آنلاین و حمایت از پیشرفت تحصیلی با دانشجویان کار می‌کنند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که یکی از دانشگاه‌های مستقر در بارسلون هزینه‌های عملیاتی خود را با این روش نوین صرفا با انتقال به فضای ابری کاهش چشمگیری می‌دهد.

آموزش عالی آینده نگر

نیک ماونت، استاد نوآوری یادگیری و مدیر آکادمیک دانشگاه ناتینگهام آنلاین، درباره آموزش عالی آینده‌نگر می‌نویسد که خود دانشگاه‌ها باید خیلی بیشتر برای دوره‌های مجازی هزینه کنند.

وی می‌گوید: بیشتر موسسات آموزش عالی بریتانیا برای آموزش آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عبارت دیگر، فراگیران آنلاین برجسته‌ترین فرصت رشد برای آموزش عالی بریتانیا از سال ۲۰۳۰ هستند و رقابت برای جذب آنها بسیار بالاست.

فناوری بسیاری از افراد را به‌ویژه در بریتانیا قادر می‌سازد تا از آموزش عالی بهره ببرند. در بریتانیا هزینه‌های زندگی و تورم بسیار بالاست و این موضوع به دانشجویان ضربه جدی‌ای وارد کرده است.

جلوگیری از شیوع تقلب مبتنی‌بر هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

جاش فریمن، مدیر سیاست HEPI، به University World News اطمینان داد که در حالی که استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش عالی عادی شده است، ما متوجه شده‌ایم که دانشگاه‌ها تاکنون از شیوع تقلب مبتنی‌بر هوش مصنوعی جلوگیری کرده‌اند.

در واقع، مقاله HEPI در فوریه ۲۰۲۴ درباره نگرش دانش‌آموزان به هوش مصنوعی نشان داد که ۵۳ درصد از دانش‌آموزان بریتانیایی از هوش مصنوعی برای کمک به ارزیابی‌شان استفاده می‌کنند، به‌ویژه از طریق «مدرسان خصوصی» هوش مصنوعی، که به توضیح مفاهیم کمک می‌کند.

فریمن می‌گوید: با این حال، فقط ۵ درصد متن تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بدون ویرایش در ارزیابی قرار می‌دهند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تقلب توسط فناوری و هوش مصنوعی به معنایی که آحاد جامعه نگران آن هستند هنوز گسترده نشده است.

این نظرسنجی که در University World News گزارش شد، بر اساس نظرسنجی از یک هزار و ۲۵۰ دانشجو در سراسر بریتانیا انجام شد. همچنین نگرانی‌هایی را درباره «شکاف دیجیتالی» ایجاد کرد.

فریمن می‌افزاید: ۵۸ درصد از دانش‌آموزان با رفاه بیشتر از هوش مصنوعی برای ارزیابی استفاده می‌کنند. به طور کلی، بسیاری از دانش آموزان متخصص هستند و تعداد زیادی دیگر که هرگز وارد چت جی‌پی‌تی نشده‌اند.

در همین حال، فقط ۲۲ درصد از دانشجویان از پشتیبانی فناوری که در دانشگاه‌های بریتانیا دریافت کرده‌اند راضی هستند و می‌گویند که باید ابزار‌های هوش مصنوعی بیشتری ارائه دهند.

آموزش فناوری به تعادل نیاز دارد

دانشگاه‌ها در همه زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه فناوری به آهستگی تغییر می‌کنند و به نظر می‌رسد که آنها هنوز هوش مصنوعی مولد را در تدریس خود ادغام نکرده‌اند.

فریمن هشدار می‌دهد که این موضوع می‌تواند تغییر کند، زیرا دانش‌آموزان به‌سرعت یاد می‌گیرند که چگونه از فناوری استفاده کنند تا قدرتمندتر شوند. ChatGPT ۵ تابستان امسال با پردازش زبانی و ابزار استدلال بهبودیافته راه‌اندازی می‌شود.

دورهام، کارن اوبراین، موافق است که آموزش فناوری به تعادل نیاز دارد و می‌گوید: دانشگاه‌ها (به درستی) مکان‌هایی هستند که صدا‌ها و اولویت‌های متعددی دارند؛ اما با توجه به اینکه فناوری زیربنای فرآیند‌های کلیدی دانشگاه مانند ثبت نام، ارزیابی و فارغ التحصیلی است، صدای فناوری اطلاعات و دیجیتال باید به‌وضوح و به‌طور مداوم شنیده شود.

اوبراین  استدلال می‌کند: همه ما باید بدانیم چه داده‌ها و فناوری‌ها زیربنای فرآیند‌های کلیدی مانند ثبت‌نام، ارزیابی و فارغ‌التحصیلی هستند.

وی ادامه می‌دهد: تیم‌های مدیریتی باید در برخورد با فناوری اطلاعات بالغ‌تر و پاسخگوتر برای استراتژی‌های دیجیتال باشند.

اوبراین می‌گوید: همان‌طور که در انتخاب هیئت‌مدیره به حضور افراد باسابقه در حسابداری و مدیریت مالی توجه می‌شود، در حالت ایده‌آل حداقل یک متخصص فناوری اطلاعات باید در هیئت‌مدیره حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته