دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 خرداد 1403 - 00:10
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

تولید محصولات دانش‌بنیان در دستور کار مرکز تحقیقات گیاهان دارویی

تولید محصولات دانش‌بنیان در دستور کار مرکز تحقیقات گیاهان دارویی
رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله آملی گفت: تولید محصولات دانش‌بنیان و اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی از برنامه‌های این مرکز است.
کد خبر : 912654

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شاید ضرب‌المثل «هیچ وقت برای شروع دیر نیست» با موضوع این گفت‌وگو ارتباط مستقیم داشته باشد، جایی که سال ۱۳۹۹ بر اساس ارزیابی شورای عالی سیاستگذاری مرکز تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد آیت‌الله آملی این دانشگاه به دلیل فعال‌نبودن و ارسال نکردن گزارش‌های مورد نظر تا تعلیق 6 ماه مجوز نزول کرد.

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی اما سال ۱۴۰۱ توانست با کسب امتیاز ۱۱۶ به سطح نخست کشوری دست یابد و سال بعد یعنی 1402 به امتیاز ۲۷۰ برسد. خبرنگار آنا به همین مناسبت با یوسف نیک‌نژاد رئیس این مرکز تحقیقاتی گفت‌وگو کرده است.

نیک‌نژاد با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ مسئولیت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد آیت‌الله آملی را عهده‌دار شدم، گفت: پیش از این شاهد کاهش فعالیت‌های مرکز بودم؛ اما از تعلیق آن اطلاعی نداشتم؛ بنابراین در نخستین گام در مشورت با رئیس دانشگاه، کارگروهی با حضور استادان گروه‌های مرتبط با موضوع مورد نظر، تشکیل و نقشه راهی برای انجام فعالیت‌ها ترسیم شد.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی توضیح داد: بر اساس نقشه راه تعریف‌شده و برنامه‌ریزی عملیاتی، هدفمندسازی پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع فعالیت مرکز تحقیقات، شناسایی بستر کشت محصولات زیرمجموعه مرکز تحقیقات، بهینه‌سازی و هدفمندسازی مزارع کم‌بازده و تغییر نوع محصولات با توجه به شرایط آب و هوا و نوع خاک و تشویق و ترغیب استادان هیئت علمی به انجام کار‌های تحقیقاتی در مزارع و چاپ مقالات مرتبط، افزایش تعامل با ادارات مرتبط با فعالیت مرکز ازجمله اداره جهاد کشاورزی و برگزاری همایش‌های علمی مشترک ازجمله اقداماتی بود که سال اول فعالیت صورت گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که سال نخست فعالیت به امتیاز ۱۱۶ رسیدید، چه اقداماتی انجام دادید که در سال بعدی توانستید امتیازات خود را دو برابر کنید؟ تشریح کرد: سال دوم هم بر اساس همان نقشه راه حرکت کردیم، برنامه‌ها همان بود؛ اما رشد کمی فعالیت‌ها مانند افزایش پایان نامه‌های دانشجویی، افزایش مقالات علمی، افزایش تولید محصولات، افزایش سطح زیر کشت و افزایش درآمدزایی مورد توجه بود و براساس اقدامات صورت گرفته، امیدوارم امتیازات بالاتری برای سال ۱۴۰۳ به دست آوریم.

نیک‌نژاد با بیان اینکه تفاوت مرکز تحقیقات گیاهان دارویی سال ۱۳۹۹ با سال ۱۴۰۱ در انگیزه برای تلاش و استفاده از خرد جمعی است، یادآور شد: در بازه زمانی پیش رو، برنامه مرکز علاوه بر تلاش برای افزایش کمی به عنوان موضوعی بااهمیت در حوزه مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها، افزایش میزان محصولات و کسب درآمد، تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی است. اکنون یکی از این محصولات در مرحله تولید قرار دارد و برنامه دیگر مرکز اجرای طرح‌های برون دانشگاهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته