راهکارهای پنجگانه مشارکت مردم و تحقق اهداف جهش تولید
سید عباس برهانی عضو هیئت علمی و معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه شعار سال با تدبیر مقام معظم رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گرفته است، راههای مشارکت مردم در راستای جهش تولید را برشمرد و اظهار کرد: آموزش و افزایش آگاهی مردم در زمینههای تولید و مدیریت مالی، ایجاد بسترهای مشارکتی برای کارآفرینان و کسب و کارها، تشویق به سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی و ارائه تسهیلات مالی، ترویج استفاده از فناوری و نوآوری در فرآیندهای تولید و ارتقای همکاری بین دولت، صنعت و مردم برای توسعه بخشهای تولیدی میتواند از راههای مشارکت مردم در راستای جهش تولید با توجه به شعار سال رهبری باشد.
نقش دانشگاهیان در تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید
وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاهها و دانشجویان میتوانند در تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید نقش مهمی داشته باشند، گفت: دانشگاهها و دانشجویان میتوانند با ارائه برنامهها و دورههای آموزشی در زمینههای توسعه تولید و کسبوکار، ایجاد شرکتها و استارتآپهای جدید با تمرکز بر فناوری و نوآوری، ارتقای همکاری با صنعت و دولت در زمینه تحقیق و توسعه و ارائه مشاورههای فنی و مدیریتی به کسبوکارها برای بهبود عملکرد تولیدی در تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید نقش مهمی داشته باشند.
معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه ظرفیت دانشگاهی در راستای بسترسازی و راهاندازی سکوهای تولید، تأمین، توزیع و لجستیک و حوزههای صنایع خلاق و تربیتی به شدت وابسته به عرضه و تقاضای بازار است، افزود: میتوان با ایجاد همکاریهای مؤثر با صنعت و دولت، ایجاد شرایط مناسب برای ایجاد و توسعه این بسترها را فراهم کرد.
برهانی اضافه کرد: بهعنوان نمونه با توسعه همکاریهای مشترک در پروژههای تحقیقاتی و توسعه فناوری، ایجاد فرصتهای شغلی و کسب و کاری در حوزههای نوین و ترویج سیاستهای حمایتی از کارآفرینی و نوآوری میتواند این ظرفیتها را تقویت کند. محیط دانشگاهی بستر حیاتی برای تحقق اهداف مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است در این محیط، دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه با همکاری و تعامل مستمر میتوانند به توسعه جامعه و اقتصاد کشور کمک کنند.
بسترهای حیاتی برای تحقق اهداف مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی
وی برخی از ویژگیها و فعالیتهای مهم در بستر حیاتی برای تحقق اهداف مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برشمرد و با اشاره به «آموزش و پژوهش» عنوان کرد: دانشگاهها به عنوان مراکز اصلی آموزش و پژوهش نقش مهمی در ارتقای دانش و توسعه فناوری دارند و با ایجاد برنامههای آموزشی با کیفیت و ارائه فرصتهای تحقیقاتی به دانشجویان و پژوهشگران به توسعه دانش و فناوری کمک میکند.
معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم دومین بستر حیاتی برای تحقق اهداف را «همکاری با صنعت و جامعه» معرفی کرد و ادامه داد: برقراری ارتباط نزدیک و همکاری با صنعت و جامعه فرصتهای شغلی برای دانشجویان را فراهم میکند و به توسعه صنایع محلی و ملی کمک میکند. «آموزش و مهارتهای کاربردی» سومین بستر حیاتی بوده و ارائه دورهها و برنامههای آموزشی مهارتهای کاربردی و آمادگی برای بازار کار از دیگر وظایف مهم دانشگاههاست.
برهانی«ترویج کارآفرینی و نوآوری» را پنجمین بستر حیاتی برای تحقق اهداف متعدد برشمرد و بیان کرد: ایجاد بسترهای حمایتی برای کارآفرینان، توسعه فناوری و نوآوری موجب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال میشود. این اجزای مختلف با همکاری و تعامل مؤثر دانشگاهیان، میتواند منجر به تحقق اهداف مشترک در راستای توسعه و جهش تولید شود.
تحقق اهداف جهش تولید و توسعه اقتصادی با کاربردیترین رشتههای دانشگاهی
وی با بیان کاربردیترین رشتههای تحصیلی دانشگاهی که به طور ویژه میتوانند به تحقق اهداف جهش تولید و توسعه اقتصادی کمک کنند، مطرح کرد: «مهندسی صنایع» میتواند با بهبود فرآیندهای تولید، کاهش هدررفت منابع، بهینهسازی زنجیره تأمین و مدیریت بهرهوری در جهش تولید تأثیرگذار باشد. «علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات» با تواناییهای خود در تحلیل دادهها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و نرمافزارهای مدیریتی میتوانند به بهبود فرآیندهای تولید و افزایش بهرهوری کمک کنند.
معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: «مهندسی مکانیک» با تخصص در طراحی، تولید ماشینآلات و تجهیزات صنعتی میتواند در بهبود فناوری تولید و کاهش هزینههای تولید مؤثر باشد. «مدیریت صنعتی و مدیریت فناوری» میتوانند با تخصص در مدیریت فرآیندها، برنامهریزی تولید، مدیریت زنجیره تأمین و استراتژیهای کسبوکار منجر به بهبود عملکرد تولیدی شود.
برهانی اضافه کرد: در «علوم اقتصاد و مدیریت» با تخصص در تحلیل بازار، اقتصاد سنجی و برنامهریزی اقتصادی، میتوان به توسعه صنایع محلی و تشویق سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی کمک کرد.«علوم ریاضی وآمار» میتوانند با تحلیل دادهها، مدلسازی و پیشبینیهای علمی موجب فرآیندهای تولید و تصمیمگیریهای بهینه شوند.
نقش مهم رشتههای مالی و حسابداری در جهش تولید و توسعه اقتصادی
وی با بیان اینکه هر رشتهای که با تخصص و کارآمدی در زمینههای مرتبط با توسعه اقتصادی و تولید فعالیت داشته باشد، میتواند نقش مهمی در تحقق این اهداف داشته باشد با تأکید بر اینکه رشتههای مالی و حسابداری نقش مهمی در جهش تولید و توسعه اقتصادی دارند، برخی از نقشهای این رشتهها را تشریح و توضیح داد: مدیریت مالی:دانشجویان و فارغالتحصیلان «مدیریت مالی» میتوانند با تخصص در مدیریت مالی به بهبود سیستمهای مالی و افزایش بهرهوری مالی کمک کنند.
معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: تخصص در «حسابداری» به دانشجویان این رشته این امکان را میدهد که شرایط بهبود فرآیندهای حسابداری و گزارشگری مالی فراهم شود. این شامل طراحی و اجرای سیستمهای حسابداری، تحلیل گزارشهای مالی، حفظ تطابق با استانداردهای حسابداری و ارائه پیشنهادهای بهبود میشود.
برهانی گفت: دانشجویان و فارغالتحصیلان مالی و حسابداری میتوانند با «تحلیل و بررسی مالیات و ارزشگذاری شرکتها» تصمیمگیریهای مالی را بهینه کنند. این شامل تحلیل نقدینگی، برنامهریزی بودجه، ارزیابی پروژههای سرمایهای و تحلیل ارزش افزوده خواهد شد. فارغالتحصیلان رشته «مشاوره مالی» میتوانند به عنوان مشاوران مالی در صنایع مختلف فعالیت کرده و به شرکتها و سازمانها در مدیریت مالی، تصمیمگیریهای استراتژیک و بهینهسازی عملکرد مالی کمک کنند.
وی اضافه کرد: تخصص در رشتههای مالی و حسابداری میتواند به بهبود فرآیندهای مالی، افزایش بهرهوری، کاهش هدررفت منابع، و توسعه اقتصادی کمک کند.
معاون توسعه و منابع دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به «محیط فرهنگی واجتماعی» بیان کرد: با ایجاد محیط فرهنگی و اجتماعی مناسب برای تعامل دانشجویان و افراد اکادمیک، ترویج همبستگی و تعامل اجتماعی را تشویق میکند.
گفتوگو از حسین غمخوار سرایدشتی
انتهای پیام/