معیارهای جدید رتبهبندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) تصویب شد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احمد فاضلزاده رئیس موسسه ISC گفت: پیرو سیاستهای کلان نظام علم، فناوری و نوآوری کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونان و مدیران وزارت عتف، این مؤسسه نسبت به بازتعریف و ارتقا نظام رتبهبندی ملی مؤسسات آموزش عالی کشور اقدام نموده و روششناسی جدید رتبهبندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در کارگروه رتبهبندی و جلسه شماره ۹۷۲ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۲ به تصویب رسید. در تعریف این معیارها، گفتمان انقلاب اسلامی و راهبردهای مندرج در اسناد بالادستی نظام شامل نقشه جامع علمی کشور، بیانه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت مردمی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور، برنامهها و اولویتهای وزارت عتف، سند اسلامی شدن دانشگاهها و نقشه مهندسی فرهنگی، برنامه جامع بهرهوری کشور و برخی گزارشهای مربوط به طرحهای پژوهشی اخیر در حوزه رتبهبندی و سیاستگذاری علم و فناوری در نظر گرفته شده است.
رئیس موسسه ISC در ادامه تاکید کرد: دانشگاه تمدنساز اسلامی؛ به معرفی مدلی جدید از دانشگاه میپردازد که پاسخگوی نیازهای عصر جدید کشورمان باشد. لازمه چنین شرایطی این است که دانشگاه تمدن ساز برای پذیرش مسئولیتهای جدید و ورود موفق به سده آینده و همچنین ارائه خدمات کارامد به نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی باید موانع و فرصتها را تشخیص دهد. از این رو دانشگاه به عنوان یکی از مراکز علم، فناوری و فرهنگ که وظیفه تولید، تبیین و تعمیق علم، معرفت و فرهنگ را بر عهده دارد و از مهمترین مراکز تاثیرگذار بر شکلگیری و رشد هر تمدنی است.
رئیس موسسه ISC گفت: امروزه دانشگاهها بهعنوان نهادهای آموزشی، پژوهشی و فناوری یکی از مهمترین و موثرترین اجزاء در اقتصاد دانشبنیان محسوب میشوند که تاثیر بسزایی در ارزشآفرینی اجتماعی و اقتصادی ایفا میکنند؛ لذا رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران حوزه علم و فناوری محسوب میشود. رتبهبندیهای علمی علاوه بر اطلاع رسانی به جامعه در مورد عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، به مقایسه بین دانشگاهها میپردازند. دانشگاهها از نتایج رتبهبندیها برای تعیین اهداف، برندسازی و تبلیغ خود به منظور جذب دانشجو، استادان و پژوهشگران برجسته استفاده میکنند. همچنین نتایج رتبهبندی دانشگاه ها، در رقابت پذیری و نیز برخورداری از منابع و تسهیلات حمایتی حائز اهمیت است.
فاضلزاده افزود: بنا بر این فرایندهای ارزیابی، معیارها و شاخصهای رتبهبندی خود موضوعی چالش برانگیز در نظامهای رتبهبندی اعم از ملی و بین المللی محسوب میشود. نقش هدایتگر این معیارها در تحقق سیاستهای بالادست علم و فناوری نظامهای سیاسی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و در درازمدت ابزاری در راستای تحقق این سیاستها و جریانسازی فکری در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری کشور خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز باید مانند سایر کشورها نظام رتبهبندی خود را با توجه به هدف کشور مبنی بر ساخت دانشگاههای تمدن ساز اسلامی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی تبیین نماید.
در معیارهای جدید توجه به گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه ها، مرجعیت علمی و فناوری کشور در سطح بین المللی و همچنین پاسخگو بودن دانشگاهها به حل مسائل کشور توجه ویژهای شده است، همچنین، شاخصهای «دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی» و «مدیریت و بهرهوری» موسسات نیز از جمله شاخصهای جدید برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها به معیارها اضافه شده است.
شایان ذکر است معیارهای جدید رتبهبندی ملی دانشگاههای کشور (ISC) در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۲۵ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۰ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (با وزن ۱۵ درصد)، دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی (با وزن ۱۵ درصد) و مدیریت و بهره وری (با وزن ۱۰ درصد) شامل ۵۶ شاخص و ۱۶۵ زیرشاخص است.
انتهای پیام/