از نقشآفرینی دانشبنیانها تا خودکفایی در کشاورزی
هامان هاشمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: سالهای اخیر تعریفی از دانشبنیانها شده است که باید روی این تعریف، بازآفرینی صورت گیرد. تاکیدی هم که رهبری بر دانشبنیان داشتهاند به معنای آن است که از ظرفیت محصولاتی استفاده کنیم که علاوه بر رقابت در بازار جهانی این امکان هم ایجاد شود که امکان صادرات آن فراهم باشد.
تعریف دانشبنیانها شناسایی خلأ و نیازهای بازار و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی است
وی افزود: در عمل شاهد هستیم که در فضای کلی نامگذاریهایی صورت گرفته و شرکتهایی که از گذشته مشغول به فعالیت بودهاند از نام دانشبنیان استفاده کردهاند در صورتی که تعریف دانشبنیانها شناسایی خلأ و نیازهای بازار و بهرهگیری از ظرفیتهای علمی برای پاسخ و حل آن نیازهاست.
اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات محور در حوزه دانشبنیانها
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نگاه به دانشبنیانها باید رسیدن به خودکفایی و پس از آن صادرات محصولات دانشبنیانی هم در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی و هم در بخش صادرات محصولمحور باشد.
ضریب نفوذ پایین دانش در بخش کشاورزی
وی افزود: در بخش کشاورزی در دانش ضریب نفوذ پایینی وجود دارد و شرکتهای دانشبنیان در حوزههای آموزشی، ترویجی و خدماتی میتوانند کمک و نقشآفرینی بسیار موثری در بخش کشاورزی داشته باشند.
هاشمی خاطرنشان کرد: دانشبنیانها میتوانند به روشهایی از کاشت، آبیاری، داشت و برداشت دست پیدا کنند که بتواند ایجاد افزایش ظرفیت در عملکرد ایجاد کنند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در موضوع تولید نیز در بذر وابستگی زیادی به واردات وجود دارد. همچنین در حوزه نهادههای کشاورزی و هم در تولید حشرهکشها و آفتکشها این ظرفیت وجود دارد که به سمت تولید محصولات داخلی در فضای دانشبنیانی حرکت شود.
انتهای پیام/