دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی/دانشگاه‌های فعال کدامند؟

جزئیات نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی دانشگاه‌های فعال کدامند؟
دبیر نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی گفت: ویژگی رویداد این است که آثا رسیده فقط از تهران نیست بلکه دانشگاه‌های مختلف از شهرهای گوناگون در آن مشارکت دارند.
کد خبر : 899676

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۳ اسفند در سالن جلسات مجتمع امام خمینی (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

رضا ملکی دبیر این رویداد ملی در ابتدای نشست عنوان کرد: امیدوارم این جایزه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کند، چون برگزاری چنین رویدادی ضرورت‌های مهمی دارد. امروز ما در جامعه‌ای به سر می‌بریم که سرعت تحولات خیلی بیشتر از گذشته است و حضور در این دنیا نیازمند هوشمندی زیادی است. رقبای ما از سرمایه گذاری کلانی در این مسیر استفاده می‌کنند تا حلوی پیشرفت ما را بگیرند و تصویر نادرستی از جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهند. حضور در این صحنه پیچیده‌ای به سادگی نمی‌تواند اتفاق بیافتد و روش‌های گذشته پاسخگوی ما در این مسیر نیست و ما به ابزار‌ها و دانش و علم و اگاهی خاص و نو نیاز داریم. ما برای رسیدن به دیپلماسی دانش بنیان و هوشمند برسیم نیازمند یافته‌های علمی و پژوهشی هستیم.

وی افزود: مراکز علمی و اندیشه ورزان و نخبگان کشور نیز در این مسیر فعالیت‌های خوبی انجام دادند و این در کنار نیاز بخش حاکمیتی باعث شد ما ارتباطی بین دو این ظرفیت ایجاد کنیم، چون سازمان ما رسالت انجام چنین کاری دارد. به همین دلیل اواخر سال گذشته ایده راه‌اندازی این رویداد شکل گرفت و اوایل سال ۱۴۰۲ آیین نامه این جایزه تدوین شد و به تصویب رسید و براساس آن فرآیند کار جایزه ملی از اواخر بهار آغاز شد و به لطف خدا و تلاش همکاران در سازمان و دانشگاه‌های معتبر کشور این فرآیند به طور کامل طی شد.

دبیر این رویداد درباره ویژگی‌های جایزه ملی پژوهش‌های برتر گفت: مشارکت فعال دانشگاه‌های برتر کشور اتفاق ویژه‌ای در این رویداد بود. دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دانشگاه امام صادق، جامعه المصطفی و... مشارکت فعالی در این زمینه داشتند. پس از تنظیم فراخوان و ارسال آن به دانشگاه‌ها ما آثار مختلفی را داشتیم. دیگر ویژگی این رویداد این بود که آثار آن فقط از تهران نیست و دانشگاه‌های مختلف از شهر‌های گوناگون در آن شرکت کردند. در حوزه تالیف و ترجمه کتاب، پایان نامه ها، گزارش‌های سیاستی و پژوهشی اثار خوبی به این رویداد رسید. ۷۰ عنوان کتاب، ۱۲ رساله دکتری، ۲۵ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۲ گزارش پژوهشی بخشی از آثار رسیده به دبیرخانه بود. برخی از این آثار نیز به زبان‌های عربی و انگلیسی بودند. ارزیابی‌ها در مراحل مختلف انتخاب شد و طی چند مرحله کاندیدا‌های نهایی مشخص شدند و برندگان روز ۱۵ اسفند معرفی خواهند شد.

ملکی در ادامه نشست در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که آثار برگزیده این رویداد چگونه در دسترس پژوهشگران و محققان قرار می‌گیرد، گفت: جایزه آغاز یک کار بزرگ است و معرفی آثار برگزیده فقط شروع یک کار جدید است. ما یک شبکه از اندیشمندان و پژوهشگران را شناسایی کردیم که آثار زیادی از آنان قابلیت منتشر شدن دارد. ما بنا داریم رساله‌های برگزیده این دوره را حمایت و منتشر کنیم. مجموعه اثار برگزیده در اثری منتشر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با چکیده این آثار آشنا شوند. همچنین برای دوره آینده نیز در نظر داریم از پژوهش‌ها در قالب پژوهانه حمایت کنیم تا فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهش‌های کاربردی را حمایت کنیم تا اگر نیاز است محققان به خارج از کشور تشریف ببرند، این امکان را برایشان فراهم کنیم. همینطور حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز از دیگر برنامه‌های اصلی ما برای آینده این رویداد است.

ملکی در بخش پایانی صخبت‌هایش گفت: چند شاخص اصلی برای بررسی آثار داشتیم. اولین شاخص شکل و ساختار آثار علمی بود. روش تحقیق و چارچوب نظری شاخص دوم ما بود. ارتباط با موضوعاتی که در محورهای جایزه در نظر گرفته شده دیگر شاخص بود چژفی باشد، موضوعات را به خوبی تحلیل کرده باشد. شاخص بعدی شیوه نگارش بود و پس از آن اهمیت و ضرورت ایده مطرح شده. اینکه مطلب جدید و نگاه نویی را مطرح کند ارزش زیادی داشت.  در نهایت نیز این شاخص‌ها برای بررسی ۳۰۵ اثری که به دبیرخانه رسیده بود استفاده شد. 

وی درخصوص جوایز برگزیدگان این رویداد نیز عنوان کرد: برای نفرات اول تا سوم ۵۰ تا ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم. البته برای جایزه ویژه ۴۵۰ میلیون تومان در نظر داشتیم که متاسفانه هیچکدام از آثار شایستگی برنده شدن این جایزه را نداشت. در کل چیزی نزدیک به ۱ میلیارد تومان مجموع جوایزی است که به برگزیدگان اهدا می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته